Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-20, 22:42
  #1
Medlem
mossan_kylens avatar
Jag har en gammal Yamaha RX300 och undrar ifall följande är möjligt och hur det är enklast och smidigast att lösa följande:

Jag vill koppla 4 stycken högtalare, varav två är orginal och två andra är från ett annat ljudsystem men med liknande kablar.

Därefter är min strävan att koppla:
- min TV (som har 3,5mm uttag)
- Dator via HDMI till TVn (som även kommer kopplas till tvn (hur fungerar det med ljudet?)
- Xbox360 via HDMI till TVn

Vilka ingångar/utgångar ska jag använda mig av. Hur löser jag det med högtalarna.
Lägger till en bild för att förenkla lite. http://i50.tinypic.com/23ieyqa.jpg

Ska tilläggas att jag inte har alla grejer här och nu, och inte vet hur det varit kopplat innan. Då vi tar över denna från svärmor när vi flyttar in i en ny lägenhet i början på September.
Men tips tas gärna emot.
Citera
2012-08-20, 22:47
  #2
Medlem
T5Racings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mossan_kylen
Jag har en gammal Yamaha RX300 och undrar ifall följande är möjligt och hur det är enklast och smidigast att lösa följande:

Jag vill koppla 4 stycken högtalare, varav två är orginal och två andra är från ett annat ljudsystem men med liknande kablar.

Därefter är min strävan att koppla:
- min TV (som har 3,5mm uttag)
- Dator via HDMI till TVn (som även kommer kopplas till tvn (hur fungerar det med ljudet?)
- Xbox360 via HDMI till TVn

Vilka ingångar/utgångar ska jag använda mig av. Hur löser jag det med högtalarna.
Lägger till en bild för att förenkla lite. http://i50.tinypic.com/23ieyqa.jpg

Ska tilläggas att jag inte har alla grejer här och nu, och inte vet hur det varit kopplat innan. Då vi tar över denna från svärmor när vi flyttar in i en ny lägenhet i början på September.
Men tips tas gärna emot.


Koppla in högtalarna i dom svartröda .
Sen den gröna 3.5 utgången till TV:n
Koppla in HDMI:n i TVn så ska du ha ljud dock kommer ljudet från TV och förstärkarn
Citera
2012-08-20, 23:03
  #3
Medlem
mossan_kylens avatar
Visst är det möjligt att koppla 4 högtalare med de uttagen som finns?
Fungerar Phono/CD/AUX alla på samma sätt?
Kan jag köra 3 AUX (3,5mm) eller har de olika funktioner och klarar inte av att köras på samma sätt?

För isåfall är det inga problem, då kan man koppla:
AUX -> TVn (för tv ljud via högtalare)?
PHONO -> Datorn (med likadan sladd (AUX till 3,5 mm))
och köra XBOX -> HDMI -> TVn (då bör väl ljudet (TVns som går via högtalarna) göra samma sak när det är kopplat via HDMI?)

Eller fungerar inte det? Förlåt om det blir luddigt.
Citera
2012-08-20, 23:26
  #4
Medlem
bara aux ingången som funkar i det syfte du tänker på.
i phono bör du verkligen inte koppla in något då det är till för skivspelare.
Citera
2012-08-21, 00:17
  #5
Medlem
DrBums avatar
Så länge du inte underskriver belastningen som stärkaren klarar av så är det ingen fara!
Citera
2012-08-21, 08:22
  #6
Medlem
SupaStrats avatar
Du kan använda högtalarutgångarna A och B för de olika paren. Dock kan du få problem att köra bägge samtidigt då det är angivet 12 Ohm som minsta impedans per högtalare, det är väldigt ovanligt med högtalare för hemmabruk med så hög impedans. Kolla upp högtalarna innan du kopplar på detta sätt, annars finns risken att du bränner utgångstrafon i förstärkaren.
Citera
2012-08-21, 16:49
  #7
Medlem
mossan_kylens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SupaStrat
Du kan använda högtalarutgångarna A och B för de olika paren. Dock kan du få problem att köra bägge samtidigt då det är angivet 12 Ohm som minsta impedans per högtalare, det är väldigt ovanligt med högtalare för hemmabruk med så hög impedans. Kolla upp högtalarna innan du kopplar på detta sätt, annars finns risken att du bränner utgångstrafon i förstärkaren.

Förlåt min otroliga okunnighet, men var ser du det med 12 Ohm som minsta impedans?

Har två panasonic högtalare med:

IMPENDACE: 6 Ohm
INPUT: 80W. MUSIC.

På baksidan, funkar det - eller funkar det inte?
Citera
2012-08-21, 19:41
  #8
Medlem
SupaStrats avatar
Det står på klisterlappen bredvid högtalarutgångarna, "A+B 12ΩMIN/SPEAKER". Du kan använda dina högtalare, dock finns risken att du bränner utgångstrafon då förstärkaren får för låg last.
Citera
2012-08-21, 23:23
  #9
Medlem
mossan_kylens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SupaStrat
Det står på klisterlappen bredvid högtalarutgångarna, "A+B 12ΩMIN/SPEAKER". Du kan använda dina högtalare, dock finns risken att du bränner utgångstrafon då förstärkaren får för låg last.

Hur stor är risken, och vad händer om jag skulle göra det?
Är sjukt okunnig på ämnet, så har ingen koll på något - vilket säkerligen märks!
Citera
2012-08-22, 14:53
  #10
Medlem
mossan_kylens avatar
Förbättrar detta något?

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...gtalare-p39123

Då kopplas inte de nya högtalarna direkt till förstärkaren?
Eller är det samma skit?

Vad är den smidigaste lösningen för att koppla, dator, tv, xbox samtidigt?
Förstod inte riktigt din förklaring "T5Racing".
Citera
2012-08-22, 17:49
  #11
Medlem
SupaStrats avatar
Den boxen gör egentligen ingen skillnad, kör du bägge paren kommer du antagligen köra högtalarna parallellt vilket sänker den totala impedansen.
Har du tänkt att köra alla högtalare samtidigt eller ska du ha dem i olika rum och välja på förstärkaren beroende på var du är nånstans?
Citera
2012-08-23, 07:19
  #12
Medlem
mossan_kylens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SupaStrat
Den boxen gör egentligen ingen skillnad, kör du bägge paren kommer du antagligen köra högtalarna parallellt vilket sänker den totala impedansen.
Har du tänkt att köra alla högtalare samtidigt eller ska du ha dem i olika rum och välja på förstärkaren beroende på var du är nånstans?

Tanken var att köra dom i samma rum, samtidigt - men om inte det går får jag nöja mig med att endast köra orginal.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback