Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-14, 19:26
  #1513
Medlem
smoerreboms avatar
jag har hjälm när jag ska cykla i biltrafik men inte när det mest är gångvägar. Har bara råkat ut för en olycka o det var en kärring som körde på mig bakifrån på en parkering.

Tycker absolut man ska ha hjälm i trafik o egentligen jämt men jag orkar inte riktigt

Det absolut viktigaste är att man har hjälm när man åker rullskidor
Citera
2018-10-18, 21:55
  #1514
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag har krupit till korset och köpt en "Bell Local" för 499 kronor. Efter att ha använt den en tid, måste jag säga att den är bra. Stl. L passar som hand i handske. Inget eller ytterst lite rum för en mössa dock. Nu kan jag ha hjälm, utan att se ut som om jag hade ett rymdskepp på huvudet, eller som att jag var anställd som fältbiolog med sniglar som specialitet.

Citera
2018-10-19, 00:16
  #1515
Medlem
Bolennarts avatar
J
Citera
2018-11-03, 17:06
  #1516
Moderator
Tystnads avatar
Airbag Cykelhjälm "Hövdingen"

Någon som har erfarenhet av denna airbaghjälm??
lätt att ha på sig?
bättre än vanlig hjälm?
Fundera på köpa nämligen.
Citera
2018-11-03, 17:10
  #1517
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Airbag Cykelhjälm "Hövdingen"

Någon som har erfarenhet av denna airbaghjälm??
lätt att ha på sig?
bättre än vanlig hjälm?
Fundera på köpa nämligen.

Har sett ett par stycken inne i stan som har den. Den verkar ganska enkel o ha på sig, i alla fall på sommaren. Kanske blir svårare under hösten o när det blir kallt ute ifall man har en höstjacka med stor krage eller halsduk.
Citera
2018-11-04, 09:29
  #1518
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Har sett ett par stycken inne i stan som har den. Den verkar ganska enkel o ha på sig, i alla fall på sommaren. Kanske blir svårare under hösten o när det blir kallt ute ifall man har en höstjacka med stor krage eller halsduk.


(Airbag Cykelhjälm "Hövdingen")
Jo jag har med sett några enstaka ha dom, men som du säger skulle det vara intressant veta hur dom som använder det dagligen upplever.

En nackdel som jag ser det är att den kostar visst runt 2000kr och det blir då ytterliggare prylar man måste släpa med sig in och ut, dom här billiga cykelhjälmarna kan man ju låta ligga /hänga på cykeln då man gör korta stopp vid afffärer odyl.
Citera
2018-11-05, 13:49
  #1519
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
(Airbag Cykelhjälm "Hövdingen")
Jo jag har med sett några enstaka ha dom, men som du säger skulle det vara intressant veta hur dom som använder det dagligen upplever.

En nackdel som jag ser det är att den kostar visst runt 2000kr och det blir då ytterliggare prylar man måste släpa med sig in och ut, dom här billiga cykelhjälmarna kan man ju låta ligga /hänga på cykeln då man gör korta stopp vid afffärer odyl.

Skulle säga att de flesta jag känner som cyklar dagligen till o från jobbet inne i stan använder en vanlig cykelhjälm (vet inte vilket märke). Men de verkar nöjda med en sån.
Citera
2018-11-05, 22:55
  #1520
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
(Airbag Cykelhjälm "Hövdingen")
Jo jag har med sett några enstaka ha dom, men som du säger skulle det vara intressant veta hur dom som använder det dagligen upplever.

En nackdel som jag ser det är att den kostar visst runt 2000kr och det blir då ytterliggare prylar man måste släpa med sig in och ut, dom här billiga cykelhjälmarna kan man ju låta ligga /hänga på cykeln då man gör korta stopp vid afffärer odyl.
Jag har en kollega som använder sån. Man behöver inte ta av den förrän man ska av med ytterkläderna, bara stänga av den. Han har poppat två av misstag när han glömt, men gillar den ändå. Den är inte i vägen som en hjälm.
Citera
2018-11-06, 00:39
  #1521
Medlem
Knivur-273s avatar
Går det att återställa en s.k. "Hövdingen" efter en mindre vurpa och uppblåsning ?

En vanlig hjälm med ytterskal av polymerplast, förnämligast men ytterst sällsynt polykarbonat, kan man förvisso inspektera och godkänna eller förkasta.

Jo jag vet, "har du knackat i hjälmen det minsta måste den bytas ut", har hört den saken sedan 60-talet.

De är kanske icke som glödlampor: Man kan ta en ny glödlampa och släppa den från en meters höjd på ett epoxibelagt betonggolv, den håller om man fångar den på studsen direkt. Släpp den en gång till och den spricker.

Prova !

Hjälmar är icke tillverkade av glas.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-11-06 kl. 00:52.
Citera
2018-11-07, 07:00
  #1522
Medlem
Kan någon tipsa om var man kan köpa extra stora cykelhjälmar, alltså något större storlek än de "största" som förekommer vanligast?
Citera
2018-11-07, 11:58
  #1523
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperCobra
Kan någon tipsa om var man kan köpa extra stora cykelhjälmar, alltså något större storlek än de "största" som förekommer vanligast?
Vilken huvudstorlek ska de passa för?
Gå till valfri cykelbutik så ska de kunna hjälpa dig. Om de inte har passande hjälmar inne så kan de säkert ordna det.
Citera
2018-12-18, 02:37
  #1524
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperCobra
Kan någon tipsa om var man kan köpa extra stora cykelhjälmar, alltså något större storlek än de "största" som förekommer vanligast?
Jag har sett annonser om cykelhjälmar för människor med en skallomkrets av 62 cm. Jag skulle behöva en själv, för mössan får knappt plats.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback