Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-08-19, 15:36
  #1
Medlem
Sardinbruss avatar
Vill få bort en äcklig gammal heltäckningsmatta från kontoret. Har slitit bort en bit från ett hörn; http://imageshack.us/photo/my-images/109/mattjevel.jpg/ . Det verkar dock som att varenda jävla centimeter av mattan är limmad med samma torkade lim som skymtar gult på bilden! Har karvat ett antal provhål och överallt sitter mattan som berget och jag får skära friskt genom lager av smulat lim utan att skymta ett uns trägolv.

Hur tusan skall jag få bort mattan? Har läst en del på nätet om ämnet men då har det rört sig om trappmattor eller sådana där det endast är limmat i kanterna. Går det ens att dra bort en tvärlimmad matta? Kan jag smälta den med eld?

Om jag väl lyckas, går det att lägg ett billigt fuskparkett över en grund där det fortfarande är kvar en del lim? Vill inte ha denna färgfläckiga och unkna matta kvar!
Citera
2012-08-19, 15:43
  #2
Medlem
Turbomachines avatar
Min polare hade sådan matta över hela golvet men han hade tur då de som hade lagt den på 70-talet inte hade använt tillräckigt med lim så den var ganska enkel att ta bort.
Om du väll får bort den så gör det inget om det är lim kvar då man lägger en skumduk innan parketen.
Annars kan du lägga parketten över hela mattan och på så viss få bort den.
Citera
2012-08-19, 15:46
  #3
Medlem
-defekt-s avatar
Spackelspade och skrapa på.
Får det kosta så har dom flesta maskinuthyrare golvskrapor.

http://www.google.se/imgres?q=ta+bor...94&tx=80&ty=38
__________________
Senast redigerad av -defekt- 2012-08-19 kl. 15:50. Anledning: lägger till länk
Citera
2012-08-19, 15:52
  #4
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
Min polare hade sådan matta över hela golvet men han hade tur då de som hade lagt den på 70-talet inte hade använt tillräckigt med lim så den var ganska enkel att ta bort.
Om du väll får bort den så gör det inget om det är lim kvar då man lägger en skumduk innan parketen.
Annars kan du lägga parketten över hela mattan och på så viss få bort den.

Kan man verkligen lägga parkett på mattan? Blir det inte ett alltför fjädrande underlag?
Har börjat lirka i ett hörn med skrapa och värmepistol, det funkar hyggligt hittills.
Citera
2012-08-19, 16:02
  #5
Medlem
Sardinbruss avatar
Nej, det funkar fan inte alls hyggligt. Det går inte att lyfta aset en millimeter någonstans och kan inte smälta underlaget genom luddet. Vilket as!!
Citera
2012-08-19, 16:13
  #6
Medlem
toby79s avatar
Skaffa dig en multisåg med insticksblad från clas olsson, Den påminner lite om en hårtrimmer. Med en sån borde ju mattan snart vara ett minne blott.
Citera
2012-08-19, 16:58
  #7
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Skaffa dig en multisåg med insticksblad från clas olsson, Den påminner lite om en hårtrimmer. Med en sån borde ju mattan snart vara ett minne blott.

Med en sådan tar det typ några veckor att bli av med mattan då den tar så liten yta / bredd men för mindre ytor fungerar den säkert helt ok.

TS ta och prova att använda en varmluftspistol samt en skrapa då mjukar du upp limmet med varmluftspistolen och kan sedan förhoppningsvis lättare få loss mattan, dock måste du vara försiktig och uppmärksam så du inte sätter eld på limmet som kan vara ganska eldfarligt så ha tillgång till en brandsläckare eller vatten om du använder den här metoden.

En annan variant som kan fungera är att du använder ett bräckjärn / kofot och kör in den mellan golvet och mattan då kan du försiktigt bryta upp mattan och på så sätt få den att släppa
__________________
Senast redigerad av v50 2012-08-19 kl. 17:10.
Citera
2012-08-19, 18:30
  #8
Medlem
Lycurguss avatar
Vet inte vad maskinen heter men du borde hyra en sån iaf.

Hjälpte brorsan ta bort en sån där gammal skit, även med maskinen var det ett jävla jobb kan jag säga. Satt hårt som fan, värsta skiten jag gjort.

Den som vet vad för maskin jag menar kan ju tipsa honom om den.
Citera
2012-08-19, 18:47
  #9
Medlem
breakbabess avatar
Hyr en mattstripper så slipper du döa dig själv..
Citera
2012-08-19, 19:58
  #10
Medlem
Instämmer, hyr en maskin för jobbet, det lär inte kosta fruktansvärt mycket.
Citera
2012-08-19, 23:38
  #11
Medlem
Sardinbruss avatar
Tack för alla råd, det lutar åt att jag tar dit några gubbar som får göra allt. Dock undrar jag angående värmepistolsråden, skall jag värma hela fällen för att mjuka upp limmet? Det är ju en centimeter mattfiber att ta sig igenom då. Det går ju inte att få bort mattan ett enda uns för att blottlägga limmet, hade det gått hade det ju varit en enkel match att skrapa bort limmet.
Citera
2012-08-20, 06:18
  #12
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Tack för alla råd, det lutar åt att jag tar dit några gubbar som får göra allt. Dock undrar jag angående värmepistolsråden, skall jag värma hela fällen för att mjuka upp limmet? Det är ju en centimeter mattfiber att ta sig igenom då. Det går ju inte att få bort mattan ett enda uns för att blottlägga limmet, hade det gått hade det ju varit en enkel match att skrapa bort limmet.

Nu har jag inte använt den tekniken själv utan bara läst om den på andra forum och då värmer man förmodligen främst i kanten på mattan i gränslandet mellan den del som man fått loss och den man inte fått loss alltså inte rakt igenom hela mattan men man lär se ganska snabbt vad som fungerar bäst. Värmer man i kanten av mattan där matta, lim och golv möts så lär det gå snabbare då man inte behöver värma genom hela mattan.

Går mattan sönder direkt du drar i den eller håller den ihop hyfsat? Om den håller ihop hyfsat så bör det fungera att värma första biten genom hela mattan tills du får lös en kant att dra eller sätta kofoten i mellan så man därefter kan böja upp mattan allt eftersom man värmer ett område.

Enklast är som andra har föreslagit förmodligen att hyra en lämplig maskin eller att leja bort jobbet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback