Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-08-19, 11:37
  #1
Medlem
Har ett jättekonstigt problem på mina nya komponenter. Ska försöka kortfatta mig men ändå berätta utförligt.

Det är så att ibland, nästan helt slumpmässigt så stänger datorn av sig utan förvarning (tror inte den varnar, inte suttit vid datorn när den stängt ner sig) och går inte att starta igen föränn man drar ur strömmen ur datorn och låter den vara strömlös en liten stund. Sen startar den som ingenting har hänt.

Tror inte att det är värmebaserat då jag körde en OCCT på 6h för att kolla stabiliteten i datorn, och den gick hur bra som helst. Samt att jag kan spela BF3 i timmar utan att den visar minsta tecken på instabilitet eller liknande.

Detta har hänt 2-3 gånger, och senaste gången var igårkväll då jag fjärrstyrde datorn från VNC för att ladda upp ett youtubeklipp, och vid 93% färdigt av klippet blev jag utkastad av VNC. När jag sedan kom hem var datorn avstängd och jag fick göra den strömlös för att kunna starta den igen, men sen funkar allt. Varit igång över natten och nu är den fortfarande igång.. Väldigt irriterande!

En sak jag har upptäckt är att moderkortets temperaturmätare verkar vara något defekta, i Hardware monitor så har jag 2 temperatur som heter "SYSTIN" och "CPUTIN" som verkar leva sina egna liv lite grann, ena stunden ligger tempen stabilit på 30c, sedan kan de ha blivit maxtemp reggad på 100-130c. Cpu core #0 har även visat tokiga siffror någon gång, men det verkar blivit bättre sen jag uppdaterade BIOS till senaste version. Vet inte ändå om jag tror detta har med avstängningar att göra, men värt att nämna.

Annan grej värt att nämna är att när jag precis installerat windows och satt och installerade drivrutiner, så när jag skulle installera någon SATA drivrutin (behövs det ens) så fick jag blåskärmar ändå tills jag körde en system restore. Vet inte om detta kan spela in, men iaf värt att nämna.

Förutom dessa två lustigheter så fungerar datorn klockrent på alla sätt och vis, får bra poäng i 3dmark och annars väldigt vettiga temperaturer på både CPU och moderkort då jag har bra luftflöde i burken samt en Cooler master 212 evo fläkt till CPUn. Så tror inte på värmerelaterat.

Är extremt tacksam för tips och inspel på vad som kan orsaka detta bekymmer. Någon som varit med och liknande eller har nån ide på vad jag kan pröva? Långsökta tips är välkomna de oxå, har verkligen ingen aning hur jag ska felsöka detta.
Tror ni på att en ominstallation av windows skulle göra susen, eller är det något annat som orsakar detta?!

Min hårdvara är förljande:
Asus Z77V-Pro
i5 3570k
Corsair vengeance 4x4 Gb
Gigabyte Gtx 670 windforce
intel 330, 120gb ssd

Tack på förhand!
Citera
2012-08-19, 12:07
  #2
Medlem
MammasBarns avatar
Gissar på värmeproblem eller fel på nätagget.
Citera
2012-08-19, 12:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MammasBarn
Gissar på värmeproblem eller fel på nätagget.
Vad är det du tror blir för varmt i så fall?
Ja nätagget kanske det är ändå.. Men det fungerat jättebra på mina gamla komponenter som drog mera ström så tycker det är konstigt ändå. Och speciellt att detta problem endast har visat sig när datorn har varit idle eller jobbat väldigt lite. Borde inte nätagget ge sig när datorn vill ha mer ström?
Citera
2012-08-19, 13:03
  #4
Medlem
MammasBarns avatar
Antingen damm i CPU-kylaren eller GPU-kylaren.
Citera
2012-08-19, 13:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MammasBarn
Antingen damm i CPU-kylaren eller GPU-kylaren.
Ja det hade ju varit skönt om det varit så enkelt. Men detta är alltså nya produkter och verkar som sagt inte vara värmerelaterat eftersom det inte har hänt under belastning.
Citera
2013-01-04, 19:43
  #6
Medlem
Tjenare!

Jag har precis samma problem som du har har haft det ett tag nu. Datorn stendör helt plötsligt antingen om jag spelar eller inte gör något och startar inte igen, ibland kan den ge några signaler men den orkar inte riktigt igång. Jag tvingas då dra ur alla kablar och vänta en stund. Jag tror personligen att det antingen är värme eller något fel på nätagget.

Såg att du gjort detta inlägget för ett par månader sen, har du hittat vad felet är så hör gärna av dig!
Peace
Citera
2013-01-04, 19:57
  #7
Medlem
Boggas avatar
Kör memtest 86+ för att utesluta strul med minnen. Av de problem jag stött på genom åren har nästan alla berott på minnen som ballat ur.
Citera
2013-01-04, 21:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
Kör memtest 86+ för att utesluta strul med minnen. Av de problem jag stött på genom åren har nästan alla berott på minnen som ballat ur.

Håller med! Kan vara minnena som helt enkelt lagt av, dock inte helt. Annars gissar jag på för dålig kylning eller värmeproblem i cpu, gpu eller nätdelen
Citera
2013-01-04, 23:40
  #9
Medlem
Boggas avatar
Då stresstest genomförts samt att längre sessioner med BF3 funkat. Samt att datorn dör lite som den vill så låter det inte som det är värmerelaterat. Jag skulle börja i den andra änden...
Citera
2013-10-29, 13:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muule
Tjenare!

Jag har precis samma problem som du har har haft det ett tag nu. Datorn stendör helt plötsligt antingen om jag spelar eller inte gör något och startar inte igen, ibland kan den ge några signaler men den orkar inte riktigt igång. Jag tvingas då dra ur alla kablar och vänta en stund. Jag tror personligen att det antingen är värme eller något fel på nätagget.

Såg att du gjort detta inlägget för ett par månader sen, har du hittat vad felet är så hör gärna av dig!
Peace
Ny svarar jag väldigt sent men problemet berodde på att jag körde programmet aida 64 för att hålla koll på temperaturer osv. Och det programmet krockade med Asus egna program för att kolla temp samt fläktstyrning. Efter avinstallation av aida64 har problemet aldrig uppstått! Så sjukt långsökt
.
Citera
2013-10-29, 18:36
  #11
Medlem
FISKISCHs avatar
Lite tankar som gick genom mitt huvud, du avgör själv vad som är relevant och inte.

1. Benchmark och liknande. Testa att köra olika tester för alla komponenter, HDD, CPU, GPU, MEM.

2. Du säger att det händer när datorn är idle, kolla energicheman under energialternativ på kontrollpanelen. Ändra till max prestandard, minsta besparing. Gå sedan in på avancerade alternativ och slå av alla funktioner som minskar prestandard/sparar ström. Ex stäng av hårddiskar vid idle mm.

3. Kanske mest givande av allt, Kolla loggboken! Där brukar oftast stå vad som orsakat problem. Kravet är bara att du vet ungefär vilken tid avstängningen skedde.

4. Har ni problem med ojämn ström i elnätet? Jodat uttag? Tänker om någo annan utrustning i hemmet orsakar strömspikar som slår av datorn.

5. Kolla winupdate. Datorn kan vara konfad att installera uppdateringar automatiskt, om jag inte missminner mig så sker detta när datorn är idle? Kolla isåfall tidigare installerade uppdateringar samt misslyckade sådanna och se om du kan dra några paralleler.


Fråga: Hade varit bra att veta om datorn dör dirr, eller om det kommer blåskärm.

Har du en genuin kopia av windows? Efter att provtiden har löpt ut, samt om du kört WGA och fåt nekning på licensen, så börjar datorn bete sig sjukt skumt efter några veckor. Bla. stänger den av sig. Ska dock inte påverkar så du behöver dra ut strömmen..


har haft liknande problem, men laptops.., i de fallen har det varit batteriet som har ställt till problemet. (för att få igång datorn har vi behövt koppla ur strömmen samt batteriet, vänta, sen koppla in och starta igen. precis som för dig med andra ord.)


Känns ju iofs som att det är hårdvarubaserat, med tanke på att datorn inte går att starta igen utan att strypa eltillgången... om det är hårdvarubaserat problem så gissar jag på att det är nätagget som börjar ge sig..

Tankar och idéer bara. som sagt, avgör själv vad som är värt att lägga vikt på.


Återkommer om jag kommer på något mer som kan vara värt att kolla.


Edit: Och nu har jag lärt mig en läxa, att alltid läsa hela tråden innan jag skriver. Långsökt problem men skönt att det löste sig! (Och märkligt det där att du var tvungen att dra ut strömmen.......???)
__________________
Senast redigerad av FISKISCH 2013-10-29 kl. 19:17.
Citera
2013-10-29, 23:02
  #12
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungcoopa
Ny svarar jag väldigt sent men problemet berodde på att jag körde programmet aida 64 för att hålla koll på temperaturer osv. Och det programmet krockade med Asus egna program för att kolla temp samt fläktstyrning. Efter avinstallation av aida64 har problemet aldrig uppstått! Så sjukt långsökt
.
Kör Aida64 Portable istället, att installera program är så 2000-tal liksom
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback