• 1
  • 2
2005-03-22, 15:29
Medlem
Puddys avatar
"Flashback Forum lyder under brittisk lagstiftning, men har även för avsikt att respektera svensk lagstiftning i de forum som riktar sig mot svenskar."

Så står det formulerat på regelsidan innan man träder in i forumet. Min fråga är, varför respekteras svensk lagstiftning?
Citera
2005-03-22, 15:30
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puddy
"Flashback Forum lyder under brittisk lagstiftning, men har även för avsikt att respektera svensk lagstiftning i de forum som riktar sig mot svenskar."

Så står det formulerat på regelsidan innan man träder in i forumet. Min fråga är, varför respekteras svensk lagstiftning?

för att forumet vänder sig till sverige.
Citera
2005-03-22, 15:30
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puddy

För att forumet riktar sig till svenskar?

Edit: LT var snabbare där.
Citera
2005-03-22, 15:32
Bannlyst
Läste om samma fråga angående TV5.Och svaret är att dom ansvariga för forumet verkar i Sverige.
Citera
2005-03-22, 20:47
Medlem
Fet-Everts avatar
Den som skriver här på FB är ansvarig för sina inlägg och då gäller svensk lag. Antag att någon begår hets mot folkgrupp på forumet. Brottsplatsen blir då hemma vid sin dator på svensk mark oavsett var servern står. Då gäller svensk lag.

Nu är det inte så troligt att någon skulle bli lagförd för HMF som begås här på forumet, men det är en annan femma.
Citera
2005-03-22, 20:53
Moderator
impieteers avatar
Effekten av att forumet har sitt säte i Storbritannien och vänder sig till personer i Sverige har den effekten att man måste anpassa sig till minst toleranta nämnare när det gäller lagstiftning om jag har förstått det hela rätt.
Citera
2005-03-23, 00:48
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Den som skriver här på FB är ansvarig för sina inlägg och då gäller svensk lag. Antag att någon begår hets mot folkgrupp på forumet. Brottsplatsen blir då hemma vid sin dator på svensk mark oavsett var servern står. Då gäller svensk lag.

Nu är det inte så troligt att någon skulle bli lagförd för HMF som begås här på forumet, men det är en annan femma.

Då infinner ju sig osökt frågan varför man placerar servern i Storbrittanien. Måste vi rätta oss efter svenska lagar kan ju servern likväl befinna sig i Gnesta. Det enda man har uppnått här är att man måste ta hänsyn till två länders lagstifitning istället för en.
Citera
2005-03-23, 00:51
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samhain
Då infinner ju sig osökt frågan varför man placerar servern i Storbrittanien. Måste vi rätta oss efter svenska lagar kan ju servern likväl befinna sig i Gnesta. Det enda man har uppnått här är att man måste ta hänsyn till två länders lagstifitning istället för en.
fb får inte drivas i sverige efter en dom mot oss.
Citera
2005-03-23, 00:52
Medlem
CrapOramas avatar
Citat:

Jag skulle tippa på att om den hade varit på en svensk server så hade de stängt ned den för länge sen. De är nog lite mer toleranta i Storbrittanien än i Sverige på de flesta planen.
Citera
2005-03-23, 00:54
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
fb får inte drivas i sverige efter en dom mot oss.

Jaså???

Då vill jag att du visar mig vart i domen det står att FB inte får drivas från svensk mark.
Citera
2005-03-23, 00:56
Moderator
impieteers avatar
Om det skulle bli förbjudet att diskutera dvärgar i Sverige och förbjudet att diskutera bajs i Storbritannien imorgon så skulle båda dessa förbud blir regler på Flashback? Eller?
Citera
2005-03-23, 01:00
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Jaså???

Då vill jag att du visar mig vart i domen det står att FB inte får drivas från svensk mark.
jag hänvisar till admin här;

http://forum.flashback.info/scandina...5&postcount=19

http://forum.flashback.info/scandina...ige#post406249

Citat:
Ursprungligen postat av Admin
Det bör sägas att "lagen om elektroniska anslagstavlor" är den lag som i sverige kontrollerar alla communitys, webchats, forum osv.
Vid en fällande dom, så skulle man kunna bedriva exakt samma mål mot Lunarstorm, Aftonbladets chat osv. Märkligt nog har många missat det.
Och trots att lagen är glasklar - för det är den - så är Flashback i Sverige förbjudna att bedriva några som helst interaktiva tjänster ("lagen om elektroniska anslagstavlor" är helt osidosatt). 400 000 kronor kostar det så fort någon diskuterar ett ämne relaterat till "piratkort". Vilket är omöjligt att hindra utan förhandsgranskning. Och förhandsgranskning är omöjlig i såväl ett forum eller i en webchat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in