Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-18, 17:28
  #3097
Medlem
Sockss avatar
Jag är helt ny på fiske och har hittills lånat ett spö men tänkte köpa mig ett eget.

Jag är ute efter ett haspelspö, duger ett för 500 kr? Det spö jag har lånat, kostar utan lina, rulle etc runt tusenlappen men det känns lite dyrt.

Jag är inte ute efter att få fisk eg haha, jag gillar bara att stå där och hänga och glo på flötet. Men jag vill ändå inte köpa något som inte är ok för jag kanske ändrar mig framöver och vill fånga fisk iaf.
Citera
2022-09-19, 13:28
  #3098
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socks
Jag är helt ny på fiske och har hittills lånat ett spö men tänkte köpa mig ett eget.

Jag är ute efter ett haspelspö, duger ett för 500 kr? Det spö jag har lånat, kostar utan lina, rulle etc runt tusenlappen men det känns lite dyrt.

Jag är inte ute efter att få fisk eg haha, jag gillar bara att stå där och hänga och glo på flötet. Men jag vill ändå inte köpa något som inte är ok för jag kanske ändrar mig framöver och vill fånga fisk iaf.
Som vanligt får man vad man betalar för men ett spö rulle och lina borde du kunna hitta för runt 1500 kr finns många butiker med rea.
Citera
2022-09-19, 13:50
  #3099
Medlem
jevlaskitnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socks
Jag är helt ny på fiske och har hittills lånat ett spö men tänkte köpa mig ett eget.

Jag är ute efter ett haspelspö, duger ett för 500 kr? Det spö jag har lånat, kostar utan lina, rulle etc runt tusenlappen men det känns lite dyrt.

Jag är inte ute efter att få fisk eg haha, jag gillar bara att stå där och hänga och glo på flötet. Men jag vill ändå inte köpa något som inte är ok för jag kanske ändrar mig framöver och vill fånga fisk iaf.



Jag skulle personligen rekommendera dig att lägga några hundralappar extra på din utrustning redan från början, billig utrustning är billig av en anledning dvs bla sämre komponenter. Vad för fisk fiskar du på i förstahand? Beroende på var du bor så har du säkert butiker i närheten som kan hjälpa dig med ett bra startkit.
Citera
2022-09-19, 14:24
  #3100
Medlem
ruttenfimps avatar
Vart gömmer sig alla rovdjur i stan? Ser betesfisk överallt men meta är inget roligt... Är det verkligen så dött att man inte får fisk på flera timmars fiskande? Aldrig vart med om något liknande. Fritt fiske av en anledning gissar jag på... Minns att det var likadant i en annan stad med men så fort man kom någon mil från stan och kom på vatten där det inte är speciellt mycket folk så fick man fisk konstant. Så pass mycket att man började bli trött på kroka av gäddor när man fiskar abborre.
Citera
2022-09-19, 17:50
  #3101
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Som vanligt får man vad man betalar för men ett spö rulle och lina borde du kunna hitta för runt 1500 kr finns många butiker med rea.

Jo, men jag vet inte vilka märken som är bra. Samma märke på en fiskebutik fanns på en billigare butik, utseendemässigt var de väldigt lika, men jag antar att det är någon slags skillnad på kvalitén.
Citera
2022-09-19, 17:54
  #3102
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jevlaskitnamn
Jag skulle personligen rekommendera dig att lägga några hundralappar extra på din utrustning redan från början, billig utrustning är billig av en anledning dvs bla sämre komponenter. Vad för fisk fiskar du på i förstahand? Beroende på var du bor så har du säkert butiker i närheten som kan hjälpa dig med ett bra startkit.

Jag fiskar inte på nån särskild fisk, jag vill mest stå där med mitt spö och slappna av
Men där min man bor finns det abborre vet jag, där vi var i helgen planteras det regnbåge, men det är ont om fisk överlag sa den vänlige mannen som kollade våra fiskekort.

Jo, vi har en butik men den ligger en bit bort och har öppet lite som den vill Tänkte om jag kunde få något tips på tex märke eller så, eftersom jag sett samma märke på både dyrt och billigt ställe.
Citera
2022-09-19, 17:56
  #3103
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jevlaskitnamn
Jag skulle personligen rekommendera dig att lägga några hundralappar extra på din utrustning redan från början, billig utrustning är billig av en anledning dvs bla sämre komponenter. Vad för fisk fiskar du på i förstahand? Beroende på var du bor så har du säkert butiker i närheten som kan hjälpa dig med ett bra startkit.

Såg detta tex, men har ingen som helst aning om det är nåt att ha. https://www.fiskejournalen.se/kineti...lset#231=21229
Citera
2022-09-20, 03:28
  #3104
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socks
Såg detta tex, men har ingen som helst aning om det är nåt att ha. https://www.fiskejournalen.se/kineti...lset#231=21229

UL grejer ska aldrig köpas billigt. Det håller aldrig. Ibland när man UL fiskar så vill en och en annan gädda hugga på ditt lilla bete. Kan garantera att det där spöet går av om en 4 kilos normalgädda hugger till
Citera
2022-09-20, 10:05
  #3105
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socks
Jo, men jag vet inte vilka märken som är bra. Samma märke på en fiskebutik fanns på en billigare butik, utseendemässigt var de väldigt lika, men jag antar att det är någon slags skillnad på kvalitén.
Shimano gör bra grejor.
Citera
2022-09-20, 10:29
  #3106
Medlem
jevlaskitnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socks
Såg detta tex, men har ingen som helst aning om det är nåt att ha. https://www.fiskejournalen.se/kineti...lset#231=21229


Jag skulle faktiskt inte rekommendera dig att köpa ett ul-spö, som föregående talare nämner så är den typen av spö extremt känsliga och lätta att bryta för en som inte är van vid att hantera den typen spön. Jag skulle säga att det bästa du kan göra är att kontakta din lokala fiskebutik och höra vad dom kan erbjuda, alt kika på www.sportfiskeprylar.se dom har många prisvärda kombon. Med fisket som du nämner så skulle jag satsa på ett haspelspö med en kastvikt på ca 8-20g, du kan få ett prisvärt kombo på sidan jag tipsade om för under tusenlappen med spö,rulle och lina 👍
Citera
2022-09-20, 20:36
  #3107
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jevlaskitnamn
Jag skulle faktiskt inte rekommendera dig att köpa ett ul-spö, som föregående talare nämner så är den typen av spö extremt känsliga och lätta att bryta för en som inte är van vid att hantera den typen spön. Jag skulle säga att det bästa du kan göra är att kontakta din lokala fiskebutik och höra vad dom kan erbjuda, alt kika på www.sportfiskeprylar.se dom har många prisvärda kombon. Med fisket som du nämner så skulle jag satsa på ett haspelspö med en kastvikt på ca 8-20g, du kan få ett prisvärt kombo på sidan jag tipsade om för under tusenlappen med spö,rulle och lina 👍


Tackar! Det är just sånt jag behöver veta! ul-spö vet jag inte ens vad det är tex haha. Det ser för mig ut som ett fiskespö vilket som helst.

Jag ska kolla den sidan och se om jag kan skriva i de egenskaperna du nämner och se vad som finns
Citera
2022-09-20, 20:40
  #3108
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Shimano gör bra grejor.
Tackar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback