Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-14, 19:28
  #2665
Moderator
nobodys avatar
Ämnen sammanfogade.
MOD
Citera
2018-12-15, 12:09
  #2666
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleskalasknark
Hallå där fiskegalningar! ..
Jag är någorlunda van anglare.

Säkerhet; isdubbar och kastlina. Broddar. Liten spade. Lång tång för att lossa krokar.

Pulka/vindskydd. Jag har en badbalja i plast, ca metern bred, avsedd för ungar att plaska i, den funkar som pulka att dra saker i, och som vindskydd om man reser den mot en borr.

Borr 20 cm diameter. Mindre borr är lättare att borra med, men den dagen du får något stort på kroken vill du ha 20 cm. Med 20 cm kan du med viss möda få en +15-gädda upp genom hålet.

Mindre gäddor får du nära vassarna. Många placerar mörten nära botten så det är säkert inte helt fel. Jag har dock fått de största gäddorna på djupt vatten, eller nära djupt vatten, med mörten några m under isen, ibland bara 20 cm under isen. Döda/döende fiskar flyter ofta uppåt och jag tror en del smarta gammelgäddor simmar just under isen på jakt efter lätta byten. Även om gäddan simmar längre ner så ser den bättre uppåt än neråt. Du kan gärna skotta bort snö runt hålet så syns din mört bättre. Välj stora mörtar; gäddan är energieffektiv och ser den en spigg långt bort bryr den sig antagligen inte.
Citera
2018-12-22, 01:54
  #2667
Medlem
Isfiske nybörjare

Tjena ska testa isfiska/pimpla i vinter. Vad behöver man för grejer?
Tänkte spendera ett par hundra för att se om det är roligt.

Jag har både multirulle och haspelrulle, kan jag bara köpa ett litet spö och sätta på rullen, eller ska man köpa ett sånt där klassiskt pimpelspö?
vad är enklast, meta eller pilka för en nybörjare?
hur länge ska man sitta innan man borrar ett nytt hål?

Säkerhet? jag har ispik och isdubbar, något mer man behöver?
förövrigt så har jag isborr från biltema, den duger .

mvh
__________________
Senast redigerad av afs123 2018-12-22 kl. 02:17.
Citera
2018-12-22, 08:14
  #2668
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
Tjena ska testa isfiska/pimpla i vinter. Vad behöver man för grejer?
Tänkte spendera ett par hundra för att se om det är roligt.

Jag har både multirulle och haspelrulle, kan jag bara köpa ett litet spö och sätta på rullen, eller ska man köpa ett sånt där klassiskt pimpelspö?
vad är enklast, meta eller pilka för en nybörjare?
hur länge ska man sitta innan man borrar ett nytt hål?

Säkerhet? jag har ispik och isdubbar, något mer man behöver?
förövrigt så har jag isborr från biltema, den duger .

mvh
Kastlina är bra om man är två. Vid osäker is och gångtransport, om man är två, bör den fetaste gå ca 10 m före; om isen brister kan näste man hjälpa honom upp. Gör man omvänt kan isen brista samtidigt för båda. Är du solo är ispiken såklart bra.

En liten haspelrulle, ett kort spö och flätlina för vinterfiske är mitt val. Slirbroms är bra den dagen du får något stort på kroken. Några vertikala abborrpirkar, några små balansare. Maggots.

Och så behöver du lära känna ditt vatten. Om inget händer, borra nytt hål snabbt, vilket också är ett bra sätt att hålla värmen.
Citera
2018-12-22, 11:56
  #2669
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Kastlina är bra om man är två. Vid osäker is och gångtransport, om man är två, bör den fetaste gå ca 10 m före; om isen brister kan näste man hjälpa honom upp. Gör man omvänt kan isen brista samtidigt för båda. Är du solo är ispiken såklart bra.

En liten haspelrulle, ett kort spö och flätlina för vinterfiske är mitt val. Slirbroms är bra den dagen du får något stort på kroken. Några vertikala abborrpirkar, några små balansare. Maggots.

Och så behöver du lära känna ditt vatten. Om inget händer, borra nytt hål snabbt, vilket också är ett bra sätt att hålla värmen.
tack
Citera
2018-12-22, 14:17
  #2670
Medlem
Crashs avatar
Stol att sitta på är skönt
Citera
2018-12-22, 21:29
  #2671
Medlem
några frågor om säkerheten bara, för det är typ det viktigaste ,


1. hur kollar man med ispik om isen håller?
2. måste man ha en ispik eller räcker det om man har en isborr?
3. hur ofta ska man kolla isen?
4. hur kollar man isen när det är snö över, för då ser man ju inte ändringar i färg osv?
Citera
2018-12-23, 16:24
  #2672
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afs123
några frågor om säkerheten bara, för det är typ det viktigaste ,
1. hur kollar man med ispik om isen håller?
2. måste man ha en ispik eller räcker det om man har en isborr?
3. hur ofta ska man kolla isen?
4. hur kollar man isen när det är snö över, för då ser man ju inte ändringar i färg osv?
1. http://www.thinkice.com/glaciology/s...nsel/index.htm
2. Är du solo på en liten put-and-take-tjärn med 50 cm kärnis är det lugnt. Är du solo på osäker is bör du ha pik. Alternativt borra/fiska dig fram, kanske tio m åt gången.
3. Om isen är tunn, ex 7 cm, vill jag kolla var femte m. Vid 15 cm is var tionde m. På ett ungefär. Men du har aldrig garanti; finns ställen där man kan stå på bärig is och öppet vatten strömmar en halvmeter bort. Du kan också ha helt ok is men stöta på sumpgashål, i en av mina sjöar finns minst två dylika, ca 15 m i diameter och ofta med öppet vatten i en perfekt cirkel, men gissar att det vid sträng kyla blir tunn is på dessa och det innebär att isen kan vara 3 dm för att i nästa steg vara 1 cm.
4. Med ispiken.

Om du håller till bland andra pimplare får du ökad säkerhet och ibland lite fisketips. Eller så stöter du på en surjämte ..
Förutom isdubbar/lina så får du större säkerhet med en kompis och en flytoverall.

Till sist, en kunskap som rimligen räddat mitt liv en gång; om du plurrar blir det en skaplig köldchock för kroppen, och av denna chock börjar man hyperventilera dvs andas mycket kort, och gör man det i nån minut så svimmar man, och att svimma ensam i en isvak är inte så bra. Så om det händer dig, tvinga dig själv att andas med långa djupa andetag om du vill överleva.
Citera
2018-12-25, 15:16
  #2673
Medlem
Kan någon komma på något vettigt sett att placera angeldon när isen inte är så tjock? Har endast 8-9 cm tjock is nu och tycker att det blir jävligt knepigt att knacka ned donen utan att hållet går igenom om ni fattar. Finns ingen snö heller att använda sig av så det jag tänker på är att festa donen på något vis så att man inte behöver knacka ned dom i isen. Finns det något man kan använda sig av för detta?
Citera
2018-12-25, 19:02
  #2674
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Kan någon komma på något vettigt sett att placera angeldon när isen inte är så tjock? Har endast 8-9 cm tjock is nu och tycker att det blir jävligt knepigt att knacka ned donen utan att hållet går igenom om ni fattar. Finns ingen snö heller att använda sig av så det jag tänker på är att festa donen på något vis så att man inte behöver knacka ned dom i isen. Finns det något man kan använda sig av för detta?
Förutsätter att du först borrar en bit ner med en smal isborr.
Om du har minus i luften kan du ta isskrapet från borrhålet och förstärka med. När det fryst på är det stenhårt och det kan bli t o m bli trubbel att få med donet hem på em.
Citera
2018-12-25, 19:18
  #2675
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Förutsätter att du först borrar en bit ner med en smal isborr.
Om du har minus i luften kan du ta isskrapet från borrhålet och förstärka med. När det fryst på är det stenhårt och det kan bli t o m bli trubbel att få med donet hem på em.

Har bara 200mm borr, men brukar använda isbill ibland oxå.
Jo det brukar ju funka att ta isskrap vid minusgrader, men oftast fiskar jag när det är runt 0 eller några plusgrader då jag har absolut bäst fiske då. Tycker fisket är ganska segt när det är kallt så därför fiskar jag väldigt sällan när det är kallt.
Citera
2019-01-13, 21:54
  #2676
Medlem
kraft vid kast och indrag med flugfiske

Undrar hur stor krafen är (N) vid utkast och även indrag av flugfiskelina?
Ungefärligt, då jag förstår att det kan vara beroende av olika faktorer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback