Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-19, 13:02
  #2569
Medlem
Opportunitiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackadkyckling
Hej alla kära fiskare!

Är det någon här inne som har börjat få makrill längs Göteborgs kust? Från land då.
Tänkte mest Från smitten ut till långedrag?

Fiskar högre upp i bohuslän och det är inget vidare makrillår. Fått mängder med fjolårsyngel runt 10cm som man ser tydligt ligger och kör i ytvattnet i vikar. Inte sett ett enda kok ännu och jag har varit ute mycket.
Citera
2018-06-19, 14:42
  #2570
Medlem
kevross avatar
Hej
Jag är en kille på 18 år som börjat att fiska,Min första fisketur var 1 maj i år och sedan har det blivit 3-4 turer i veckan i sjöarna i borås (kypesjön,lilla och stora boråssjön och hultasjön).

Har även fiskat en del i viskan efter gädda.

Här kommer mit problem jag har bara fångat en enda fisk en liten aborre 15 cm (min första fisk jag fångat) i kypesjön

Min utrustning är
rulle shimano stradic gtm 2500 rc
spö berkley phazer pro II Travel 8,6 fot 3 till 18 gram
lina fireline 0.12 mm rökfärgat till regnbågslaxfisket använder jag en berkley fluocarbon spets på cirka en meter på 0.20 mm

När jag metar regnbågslax använder jag frysta räkor eller majs och har även provat mask,power bait och power bait maggot.
Jag använder pennflöten och bomb flöten.

Har också provat spinnare skeddrag och wobblers

Har även provat bomb flöten (sjunkande och flytande) med fluga

Har kollat timvis på you tube hur andra gör men utan at lyckas

Tog upp att jag har svårt att fånga fisk med han som jobbar i wollmars han sade att det nog är pga att jag röker eller snusar,Men som jag sa till honom har jag aldrig snusat eller rökt då visste han inte varför.
Fiskar på kvällen,morgonen och mitt på dagen.

Hjälp mig vad gör jag för fel ?? Tycker att det är pinsamt när andra fångar fisk
Citera
2018-06-19, 16:12
  #2571
Medlem
temp0s avatar
Hej,

Jag har väldigt begränsade fiskekunskaper och fiskeerfarenheter men jag vill gärna börja. Har fått ta över ett kastspö och en beteslåda, tyvärr är alla beten sönderrostade med tiden så tänkte att jag tänkte att jag skulle ta mig iväg till en affär och införskaffa lite beten.

Det jag undrar över är väl "måste-ha" beten för att fylla ut en nybörjarlåda med. Olika typer(jigg,spinner,osv) samt olika specifika beten. Alla tips mottages hjärtligt.
Citera
2018-06-19, 16:22
  #2572
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temp0
Hej,

Jag har väldigt begränsade fiskekunskaper och fiskeerfarenheter men jag vill gärna börja. Har fått ta över ett kastspö och en beteslåda, tyvärr är alla beten sönderrostade med tiden så tänkte att jag tänkte att jag skulle ta mig iväg till en affär och införskaffa lite beten.

Det jag undrar över är väl "måste-ha" beten för att fylla ut en nybörjarlåda med. Olika typer(jigg,spinner,osv) samt olika specifika beten. Alla tips mottages hjärtligt.

Jag tycker personligen att spinnare är de beten som generar mest hugg. Jigg skulle många andra säga. Men det handlar mycket om var du ska fiska och vad du vill ha på kroken. Det hänger också på hur kraftigt spö du har. Flätlina rekommenderas starkt.
Citera
2018-06-19, 21:13
  #2573
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temp0
Hej,

Jag har väldigt begränsade fiskekunskaper och fiskeerfarenheter men jag vill gärna börja. Har fått ta över ett kastspö och en beteslåda, tyvärr är alla beten sönderrostade med tiden så tänkte att jag tänkte att jag skulle ta mig iväg till en affär och införskaffa lite beten.

Det jag undrar över är väl "måste-ha" beten för att fylla ut en nybörjarlåda med. Olika typer(jigg,spinner,osv) samt olika specifika beten. Alla tips mottages hjärtligt.
Beror på var du bor och så. Där jag bor hade jag tipsat om några wiggler. Men det gäller ju bara havet.

För insjö hade jag köpt några spinnare och vad den lokala fiskebutiken tipsade om. Dragen är inte superviktiga mer att vara på rätt ställe vid rätt tillfälle.
Citera
2018-06-20, 19:40
  #2574
Medlem
Mackan1992s avatar
Shit, håller abborren på att dö ut eller vad är det som händer? Är ute typ varje dag med båten och glider runt lite från ställe till ställe men jag lyckas inte få en enda fiskjävel. Gädda får man ju så fort man slänger draget in i vassen men abborren verkar inte finnas i sjön över huvud taget trots att den är stor.

Brukar söka mig till stenbotten och även vikar, uddar, vass och näckrosor. Ingenting.


Vad är det första ni tänker på som jag kanske gör fel? Kör mest spinnare och det har ju alltid funkat men kör även en del wobblers och jigg.


edit: Åker dock hem mot kvällen, runt 7-8 kanske. Är det senare abborren börjar hugga kanske?
__________________
Senast redigerad av Mackan1992 2018-06-20 kl. 19:45.
Citera
2018-06-21, 16:18
  #2575
Medlem
kevross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevros
Hej
Jag är en kille på 18 år som börjat att fiska,Min första fisketur var 1 maj i år och sedan har det blivit 3-4 turer i veckan i sjöarna i borås (kypesjön,lilla och stora boråssjön och hultasjön).

Har även fiskat en del i viskan efter gädda.

Här kommer mit problem jag har bara fångat en enda fisk en liten aborre 15 cm (min första fisk jag fångat) i kypesjön

Min utrustning är
rulle shimano stradic gtm 2500 rc
spö berkley phazer pro II Travel 8,6 fot 3 till 18 gram
lina fireline 0.12 mm rökfärgat till regnbågslaxfisket använder jag en berkley fluocarbon spets på cirka en meter på 0.20 mm

När jag metar regnbågslax använder jag frysta räkor eller majs och har även provat mask,power bait och power bait maggot.
Jag använder pennflöten och bomb flöten.

Har också provat spinnare skeddrag och wobblers

Har även provat bomb flöten (sjunkande och flytande) med fluga

Har kollat timvis på you tube hur andra gör men utan at lyckas

Tog upp att jag har svårt att fånga fisk med han som jobbar i wollmars han sade att det nog är pga att jag röker eller snusar,Men som jag sa till honom har jag aldrig snusat eller rökt då visste han inte varför.
Fiskar på kvällen,morgonen och mitt på dagen.

Hjälp mig vad gör jag för fel ?? Tycker att det är pinsamt när andra fångar fisk


Fick hjälp och har fångat min första regnbågslax (ja till och med 2 stk) i kroksjön vid Tranemo...Fick en del hjälp på pm.

Dom felen jag gjort var för stor krok,Sänkena för nära till kroken och att det är rätt dårligt med regnbågslax i sjöarna i borås efter dom gjorde det om til gratis fiske.
Så jag bytte ut kroken mot en mycket mindre krok och använder inga sänken på kast flötet eller bomb flötet,Jag vevar dessutom in ibland så räkan/masken kan sjunka naturligt.
Tusen tack till personen som hjälpte mig på pm
Citera
2018-06-21, 20:21
  #2576
Medlem
OneSmallVoices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan1992
Shit, håller abborren på att dö ut eller vad är det som händer? Är ute typ varje dag med båten och glider runt lite från ställe till ställe men jag lyckas inte få en enda fiskjävel. Gädda får man ju så fort man slänger draget in i vassen men abborren verkar inte finnas i sjön över huvud taget trots att den är stor.

Brukar söka mig till stenbotten och även vikar, uddar, vass och näckrosor. Ingenting.


Vad är det första ni tänker på som jag kanske gör fel? Kör mest spinnare och det har ju alltid funkat men kör även en del wobblers och jigg.


edit: Åker dock hem mot kvällen, runt 7-8 kanske. Är det senare abborren börjar hugga kanske?
Det har varit ovanligt varmt denna vår, och abborren är en svårflörtad fisk. Temperaturen och en massa andra parametrar är helt avgörande för om abborren ska hugga eller ej. Det kan vara dött en hel dag tills borren börjar hugga frenetiskt en halvtimme, och sedan blir det dött resten av dagen igen.

Testa att meta i stället. De gamla gubbarna som var abborrexperter förr metade på sommaren och pimplade på vintern för att lyckas. Man skulle ha den rätta lövmasken på sommaren eller det rätta darret på handen på vintern för att lyckas. Att fiska abborre i en svensk sjö är mer komplicerat än att fiska öring i en engelsk kalkström med ortodoxa våtflugor och nymfer. Det krävs tyngre pungkulor av brons för att bli en gammal abborrgubbe än G.E.M. Skues behövde för att bli master of the stream, master of the wet fly.
Citera
2018-06-25, 12:34
  #2577
Medlem
temp0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Höja
Beror på var du bor och så. Där jag bor hade jag tipsat om några wiggler. Men det gäller ju bara havet.

För insjö hade jag köpt några spinnare och vad den lokala fiskebutiken tipsade om. Dragen är inte superviktiga mer att vara på rätt ställe vid rätt tillfälle.

Tack, fiskade inte på hemmaplan i det här fallet men lyckades få några små abborrar på en liten spinnare jag hade inhandlat. Det var dock helt dött när jag testade lite större spinnare och en wobbler som den lokala fiskebutiken rekommenderade.

Hemmaplan är Ulvsundasjön, alltså Mälaren. Har du lust att utveckla "rätt ställe vid rätt tillfälle"? När är egentligen bra fiskeförhållanden? Har ej tillgång till båt.
Citera
2018-06-25, 18:46
  #2578
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temp0
Tack, fiskade inte på hemmaplan i det här fallet men lyckades få några små abborrar på en liten spinnare jag hade inhandlat. Det var dock helt dött när jag testade lite större spinnare och en wobbler som den lokala fiskebutiken rekommenderade.

Hemmaplan är Ulvsundasjön, alltså Mälaren. Har du lust att utveckla "rätt ställe vid rätt tillfälle"? När är egentligen bra fiskeförhållanden? Har ej tillgång till båt.
Dessvärre känner jag ej till Mälaren. Men småspinnare är riktigt bra för abborre generellt sett.

Det jag menar med rätt plats vid rätt tillfälle är helt enkelt att du kan använda en sked med krok som bete och ändå få stora fiskar, bara du slänger den i huvudet på fisken. Teknik och bra drag ökar dina chanser lite, men tid och plats är viktigast. Vad som är rätt tid brukar vara typ 19-22 nu på sommaren när det varit lite liv i vattnet. Dagen efter regn eller så.
Citera
2018-06-27, 06:23
  #2579
Medlem
Medelhavet fiske

Ska åka på semester till Korsika i medelhavet den här sommarn å ska då ta med mig mitt bottenmete. Har hört många säga att medelhavet är helt dött åså och att det inte ens är värt att ta med ett spö.

Är det någon som vet vilket bete man ska sätta på kroken, om det är räka elr bläckfisk elr vad man nu använder i medelhavet. Å sen undrar ja också vilken årstid som är bäst å fiska från land.
Citera
2018-06-27, 06:29
  #2580
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opportunities
Fiskar högre upp i bohuslän och det är inget vidare makrillår. Fått mängder med fjolårsyngel runt 10cm som man ser tydligt ligger och kör i ytvattnet i vikar. Inte sett ett enda kok ännu och jag har varit ute mycket.

Inte heller sett , havet började koka framför näsan på mig men det var småöringstim som jagade.
Man ser ju folk sitta ute 1km från kusten så det är där makrillen håller hus..

Eller nån status ändring nu?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback