Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-02, 10:25
  #2353
Moderator
nobodys avatar
Sammanfogade trådar.
MOD
Citera
2016-07-07, 17:13
  #2354
Medlem
Ska fiska från land i havet på västkusten. Vilket fiske är att föredra? :)

Är inte alls erfaren. Men i Uddevalla upptäckte jag idag havet och det fanns så fina klippor att fiska från. Är det bottenmete som gäller med räka eller vad ger fisk tror ni? Jag blev så sugen på att fiska och måste ut imorgon med spö. Men som sagt så har jag ingen aning om vilka beten, metod som gäller.

Hjälp mig gärna. Skulle vara jättekul!

EDIT:
Ganska grunt vid land. Men tror det ganska snabbt blir hyffsat djupt. Jag hoppas inte botten består av högt gräs överallt. Tänkte även fiska i Kungshamn så har ni tips på vart och hur jag ska fiska där så tipsa gärna!
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2016-07-07 kl. 17:17.
Citera
2016-07-07, 17:35
  #2355
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Är inte alls erfaren. Men i Uddevalla upptäckte jag idag havet och det fanns så fina klippor att fiska från. Är det bottenmete som gäller med räka eller vad ger fisk tror ni? Jag blev så sugen på att fiska och måste ut imorgon med spö. Men som sagt så har jag ingen aning om vilka beten, metod som gäller.

Hjälp mig gärna. Skulle vara jättekul!

EDIT:
Ganska grunt vid land. Men tror det ganska snabbt blir hyffsat djupt. Jag hoppas inte botten består av högt gräs överallt. Tänkte även fiska i Kungshamn så har ni tips på vart och hur jag ska fiska där så tipsa gärna!


Mete är enklast och oftast mest effektivt.
Tvåkrokspaternoster med enkelkrokar strl 1/0-2 agnade med räka eller sillbit. 40-60 gram päronbly i botten (lite beroende på vad ditt spö fixar att kasta).

Kustspin är kul om makrillen är inne. Långsmalt kustdrag i silver runt 30 gram. Samma sak funkar naturligtvis på torsk. Lite mindre drag, typ Viking Herring, för havsöring.

Lycka till.
Citera
2016-07-07, 18:28
  #2356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Mete är enklast och oftast mest effektivt.
Tvåkrokspaternoster med enkelkrokar strl 1/0-2 agnade med räka eller sillbit. 40-60 gram päronbly i botten (lite beroende på vad ditt spö fixar att kasta).

Kustspin är kul om makrillen är inne. Långsmalt kustdrag i silver runt 30 gram. Samma sak funkar naturligtvis på torsk. Lite mindre drag, typ Viking Herring, för havsöring.

Lycka till.

Kul att höra och tack för svaret! Är det någon speciell sill man köper eller fungerar det med Sillen man har hemma? Sill sitter väl bättre på kroken kan jag tycka. Har Löksill från abba hemma. Funkar det?
Citera
2016-07-07, 18:40
  #2357
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Kul att höra och tack för svaret! Är det någon speciell sill man köper eller fungerar det med Sillen man har hemma? Sill sitter väl bättre på kroken kan jag tycka. Har Löksill från abba hemma. Funkar det?

Njae, ska man ha sill så är det väl att ge sig av till fiskhandlaren och köpa ett par stycken färska. Räkor sitter dock bättre på kroken.
Citera
2016-07-07, 18:42
  #2358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Njae, ska man ha sill så är det väl att ge sig av till fiskhandlaren och köpa ett par stycken färska. Räkor sitter dock bättre på kroken.

Ska se vad ICA har. De har iaf räker och om de sitter bättre så köper jag det!
Citera
2016-07-07, 19:03
  #2359
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Ska se vad ICA har. De har iaf räker och om de sitter bättre så köper jag det!

Funkar bra. Frysta med skal är bäst.
Citera
2016-07-07, 19:17
  #2360
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Funkar bra. Frysta med skal är bäst.

Tänkte precis fråga vad som fungerade bäst! =) Blir kul att testa i morgon!
Citera
2016-07-07, 20:30
  #2361
Medlem
Finns det ingen risk att strandkrabborna tar agnet vid bottenmete?
Citera
2016-07-07, 21:50
  #2362
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I22
Finns det ingen risk att strandkrabborna tar agnet vid bottenmete?

Jag är rädd för det. Krabbor, ålar och levande räkor. De är iaf jobbiga när man fiskar krabbor med musslor vid land.
Citera
2016-07-08, 03:27
  #2363
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I22
Finns det ingen risk att strandkrabborna tar agnet vid bottenmete?

Nej, ingen större risk.
De traditionella Fladen- och Pater Noster-tackel som finns har ju sänket längst ner, med krokarna sedan hängande över botten. En strandkrabbas räckvidd räcker helt enkelt inte till, hur sugna de än må vara.

Sen finns det ju förstås en rad andra tackel att tillgå vid bottenmete – där betet är ämnat att ligga fritt på botten. T.ex. diverse riggar för ål eller vanligt beach/surf/shore casting-fiske. Fast då faller det sig naturligt att framförallt strandkrabban av och till stjäl ditt bete (en risk som kommer med den typen av riggar).
Citera
2016-07-08, 03:47
  #2364
Medlem
Är man nybörjare vad gäller kustfiske från land, rekommenderar jag att man börjar vid inlopp till hamnar (stora som små) eller ännu hellre ute på pirarmar. Då kommer man ut en bit till lite djupare vatten utan att för den skull lämna land – och variationen på både fiske och arter att tillgå blir per automatik större.
Bottenmete och kustspinn har redan nämnts tidigare i tråden.

Jag rekommenderar också att inte köra fast vid räka som agn. Prova även smala, avlånga bitar av makrill eller sandmask (du kan hitta flera klipp på YouTube om hur du enkelt hittar dem på stranden). Båda ypperligt agn vid bottenmete.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback