Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-07, 14:40
  #2245
Medlem
Tord_Ywels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladdermask
Är såhär att jag tänkte ta och börja fiska, har inte fiskat på flera flera år så skall köpa ett haspelset liknande detta. http://www.go-nature.se/se/art/daiwa...fire-combo.php Antagligen blir de 8foot 10-40grams, men är osäker.

Kommer fiska i mycket sjöar och sötvattens drag här på västkusten, runt Halmstad/Laholms området. Är dock nästan helt nybörjare så skulle behöva tips på vad för utrustning som är "bra att ha" och vilka beten som passar bäst till vad. Fisken som är vanligast här är, Abborre, Gädda, Öring, regnbåge och näbbgäddor vid havet.

Min budget ligger på ca 1000kr, ca 5-700 för haspelset och sen kringutrustning upptill. Så under vad för kringutrusning förutom beten som man skall prioritera först?

Mvh
Fladdermask

Smågrejer som krokar, beteslås, tafsar och sånt vet du nog bäst själv.

En lång näbbtång, en peang, ett diamantbryne, en mindre ihopfällbar håv, helst med gummerat nät, samt en våg är jag skulle rekommendera dig att köpa först.

Näbbtång och bryne finns billigt på Biltema. Håv finns också där, dock inte med gummerat nät men minst 200kr billigare än vad en sån kostar. Peang finns lite här och där, min senaste köpte jag för 14kr på Tradera. Och en prisvärd billig våg är Salter Little Samson 10kg som täcker det mesta du kommer att få, eller om du hittar en digitalvåg på rea. Någon form av kniv utgår jag från att du redan har.
Citera
2015-09-07, 22:37
  #2246
Medlem
Fladdermasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tord_Ywel
Smågrejer som krokar, beteslås, tafsar och sånt vet du nog bäst själv.

En lång näbbtång, en peang, ett diamantbryne, en mindre ihopfällbar håv, helst med gummerat nät, samt en våg är jag skulle rekommendera dig att köpa först.

Näbbtång och bryne finns billigt på Biltema. Håv finns också där, dock inte med gummerat nät men minst 200kr billigare än vad en sån kostar. Peang finns lite här och där, min senaste köpte jag för 14kr på Tradera. Och en prisvärd billig våg är Salter Little Samson 10kg som täcker det mesta du kommer att få, eller om du hittar en digitalvåg på rea. Någon form av kniv utgår jag från att du redan har.
Tack så mycket för tipsen!

Har dock redan hunnit köpa lite av sakerna på biltema. Köpte detta multiverktyget bland annat med tång, knivar, ect så klarar mig med den ett tag iallafall. Men ja de som står på listan att köpa sen är våg, och fiskeväska.

Provfiskade lite innan vid kusten och lyckades få upp en makrill på ca 25cm. Släppte ner den igen, men kul när man får napp
Citera
2015-09-11, 22:49
  #2247
Medlem
Dissociatives avatar
Hallå!

Köpte idag en sån där flytande groda ( http://www.sportsmansguide.com/produ...lure?a=1585700 ) som jag tänkt använda vid gäddfiske omkring vass och näckrosor. Redan vid första och andra kastet fick jag resultat! Gäddan högg men krokarna ville inte sätta sig.. Har en polare som har samma problem med samma typ av bete. Gäddorna hugger som galna med de glider liksom bara ur käften på dem eller så släpper de innan man hinner dra in dem.

Någon som har nåt tips för att krokarna ska sätta sig bättre?

Klart att fisken lossnar från kroken ibland men inte så ofta som med dessa grodor..

Annars är de helt klart fantastiska. Gäddorna älskar dem!
Citera
2015-09-12, 07:33
  #2248
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Hallå!

Köpte idag en sån där flytande groda ..
Jag har inte använt groda men krokarna ser ju ut att "blockeras" av kroppen. Om det går att byta till dubbel krokstorlek vore det bra, men det kanske inte går.
Annat alternativ är att med tång böja ut krokarna en smula. Jag brukar göra så med trekrokar, varje krok justeras ca 10 grader utåt och då är det kört för den gädda som hugger.
Citera
2015-09-12, 10:37
  #2249
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Jag har inte använt groda men krokarna ser ju ut att "blockeras" av kroppen. Om det går att byta till dubbel krokstorlek vore det bra, men det kanske inte går.
Annat alternativ är att med tång böja ut krokarna en smula. Jag brukar göra så med trekrokar, varje krok justeras ca 10 grader utåt och då är det kört för den gädda som hugger.

Tror inte det går byta krokar, men om fisken fortsätter att lossna ska jag definitivt prova att böja ut krokarna lite
Citera
2015-09-25, 15:27
  #2250
Medlem
Draedons avatar
Så är det när man fiskar grodor, det är bara att vänja sig... Många gånger missar gäddan, men när den väl nyper grodan så ha lite is i magen och gör inte mothugg direkt utan vänta 1-2 sekunder, annars är det lätt att man sliter grodan ur käften på gäddan.

Jag har varit med om gäddor som attackerat grodan 3-4 gånger innan de fastnat, sjukt kul fiske när man prickar rätt!

edit: Låt krokarna vara, kroppen är ju mjuk så det spelar ingen roll när gäddan väl hugger. Böjer du ut dem så ökar risken att fastna i växtligheten.
Citera
2016-01-13, 02:38
  #2251
Medlem
Alkoholistens avatar
Tänkte börja fiska.

Tänkte börja fiska. Har en å i närheten där jag tror det finns b.l.a gös. Och också fiska havsöring så småningom.
Jag är väldigt grön i hur det hela går till. Tänkte fråga fiskaaffärn om drag o.s.v

1. Bör jag döda fisken när jag fångar den? isåfall hur? Och hur förvarar jag den sen praktiskt?
2. Hur rensar jag den, skiljer det sig från fisk till fisk? och gör jag det direkt vid fångst, eller när jag ska hemmåt?
3. Kan man fiska sålänge det inte är is?(bortsätt från pimpling) överallt, året runt?
4. Hur avgör jag om fisken är rätt storlek? Vad bör/måste jag släppa?

Skulle vara jättebra om det fanns någon video, eller bilder på hur det hela går till.
Citera
2016-01-13, 03:30
  #2252
Medlem
Chachermans avatar
Absolut ingen storfiskare men var med en del när jag var liten.
Kanske inte så informativt alls men ifall ingen annan kommer med mer info...

1. Om du är hungrig. Ifall du vill vara snäll så kanske det inte är nödvändigt, ifall fisken inte är alltför skadad vill säga.
Drämm till han över nacken. Med en träpinne eller bak på kniven eller något.
Hink, håv, vad som. Sedan påse i frysen.

2. Aldrig rensat själv men det är väl i princip samma sätt tror jag men lite olika ifall det finns vassa delar du kan skära dig på så var försiktig. Alla sorter är väl inte till att ätas heller tror jag.
Behövs väl inte förens det är dags för tillagning.

3. Ska väl inte vara ett problem. Fisken kanske flyttar sig lite med säsongerna, vad vet jag?
Angående var så behöver du tillåtelse för det specifika vattnet. Fiskekort alltså.

4. Osäker men du får avgöra om den ser för ung ut så får du låta den växa till sig lite och gärna föröka sig.
Tror det finns mer specifika mått om man letar runt lite.

Okej nu när jag läser igenom det var det ännu mindre informativt än vad jag trodde. Hoppas det är värt något. Skrev mest för att jag är uppe och har svårt att sova.
Fråga någon som vet lite mer.
Lycka till!
Citera
2016-01-13, 06:05
  #2253
Medlem
Cornholio.s avatar
Om du inte tänker äta fisken så bör du släppa tillbaka den!
Citera
2016-01-13, 08:45
  #2254
Medlem
bra gös drag

Cotton cordell
Nils master invicible 15 cm
Bomber 15A vår/tidig sommar
Bomber 25A mot sensommaren hösten.
Sen varierar det beroende på sjö. Nämn sjöen så skall du få lille tips.
Men dessa drag är en bra start att komma igång på. Bra på gös men funkar till sån gädda också.

Flourocarbon taffs om 1.0-1.2mm rekommenderas till gös och funkar även på gäddan.

Börja med att trolla. lätt form av fiske som bjuder på mycket spänning och ofta mycket fisk då du täcker stora vattenytor. Börja med 1-2 spön och gå upp mot en 6-10 när du fått ordning på grejerna. Detta kräver dock tillgång till en sådan där båt.
Citera
2016-01-13, 10:07
  #2255
Moderator
nobodys avatar
Sammanfogade ämnen.
MOD
Citera
2016-01-14, 00:03
  #2256
Medlem
1. Bör jag döda fisken när jag fångar den? isåfall hur? Och hur förvarar jag den sen praktiskt?
2. Hur rensar jag den, skiljer det sig från fisk till fisk? och gör jag det direkt vid fångst, eller när jag ska hemmåt?
3. Kan man fiska sålänge det inte är is?(bortsätt från pimpling) överallt, året runt?
4. Hur avgör jag om fisken är rätt storlek? Vad bör/måste jag s


1. Ta inte upp
Mer fisk en vad du kommer äta. Finns små klubbor med vikt i som
Du dödar fisken med något slag över huvudet.

2. Iregel så snittar du upp buken från dess " anal" till "hakan " och tar ut allt innehåll.
Brukar göra det innan jag åker hemmåt luktar så förbannat mycket annars hemma.
3. Ja du kan fiska året runt men håll koll på regler i ditt vatten kan va fiskeförbud av vissa arter viss perioder .

4. Samma som ovan kolla reglerna i ditt vatten oftast finns det regler för det som anges i cm ha med
Dig måttband tex. Små fisk är ingenting att äta bara ben, dem stora fiskarna ska man släppa tillbaks dem som avlar sig
Och lämnar mest rom!

Mellan fiskar, gös gädda ät runt 2 kilo.
Abborre runt 0,4-0,8 kg.

Öring är jah dålig på men fluga och olika "skedar"

Sen gös funkar de mesta wobbler jigg mete med mört osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback