Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-08-18, 08:54
  #13
Medlem
Jag håller med ts, det är ofta gamla gubbar som harklar men varför är det aldrig
kvinnor som håller på så där ?
Har man slem i halsen så kan man väl gå till en toa och hålla på och äckla sig
medans man spolar så att ingen hör.

Jag hatar när folk harklar upp slem. Och som sagt, varför bara män men inte
kvinnor ?????
Citera
2012-08-18, 20:52
  #14
Medlem
Äckligt eller inte men ur bakteriologisk,hygienisk och medicinskt perspektiv är det bäst att svälja ,inte spotta ut.
Citera
2012-12-29, 13:24
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Äckligt eller inte men ur bakteriologisk,hygienisk och medicinskt perspektiv är det bäst att svälja ,inte spotta ut.
Varför är det så?
Citera
2012-12-29, 13:38
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av summerbody
Varför är det så?

Det borde inte ha någon betydelse om man sväljer eller spottar ut. Slemmet kommer ju från luftvägarna, när man sväljer det så går det via matstrupen ned till magsäcken, det åker alltså inte tillbaka till luftvägarna. Väl i magsäcken borde alla bakterier dö av magsyran.
Citera
2012-12-29, 18:04
  #17
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleanhippie
Slemmet kommer ju från luftvägarna, när man sväljer det så går det via matstrupen ned till magsäcken, det åker alltså inte tillbaka till luftvägarna.

Detta.

Samt att när du spottar ut slemmet så sprider du sjukdomar.
Det är precis som att du av hänsyn och respekt till dina medmänniskor ska nysa och hosta i armvecket.
Citera
2012-12-29, 19:40
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandworm
Hej, ja som rubriken, ni som gör detta - Hur tänker ni?

Min farsa har alltid gjort det. Sett hur många som helst göra det. Dom bara harklar upp massa slem och sen sväljer dom det. Varför?

Personligen när jag får upp slem känner jag att jag måste spotta ut det. Om jag sväljer känner jag hur det sätter sig i halsen eller liknande igen och kort därefter känner jag att jag måste harkla upp det igen. Hur man ens kan vilja svälja slemmet är bortom mig. Speciellt när det kommer upp pga hosta.

Jag kom på ämnet igen nu när jag varit lite krasslig en vecka och hostat som en kol pat i 4 dagar. Börjat morgonen med att hosta pga vätska och slem i lungorna. Spottat ut allt som kommit upp. Sedan efter jag tagit mig igenom denna fas på morgonen och fått upp allt som kändes i lungorna har jag knappt hostat på hela dan. Jag är nästan säker på att jag skulle fortsätta hosta hela dan om jag inte spottat ut, utan svalt istället. Har sett folk fortsätta hosta efter dom svalt, om och om och om igen..

Diskutera.

Protip: du sväljer upp till en deciliter snor och slem under en dag, bakvägen ner i svalget. Nu vet du!
Citera
2013-01-04, 15:51
  #19
Medlem
Sandworms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ickerokare
Protip: du sväljer upp till en deciliter snor och slem under en dag, bakvägen ner i svalget. Nu vet du!
Precis, så därför jag tycker som jag tycker.
Citera
2016-02-10, 17:29
  #20
Medlem
Var tvungen att bumpa tråden.

Att svälja sitt slem bidrar till att ditt immunförsvar vet vad det ska bekämpa. Slem är vägvisaren, man ska helst inte spotta ut slem om det inte är riktigt vidrigt "cornflakes"-liknande härdat slem som fastnat i strupen. Bakterierna dör ändå i syran. Man sväljer flera liter om dagen utan att vara medveten om det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback