Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-03-22, 08:30
  #1
Medlem
Letar efter ett billigt grafikkort som har den enklaste/bästa tv-out inställningen som man kan få tag på, är det Nvidia som jag bör satsa på då eller? Tänkte att TV-tool är ju ett otroligt bra program och det funkar väl bara med Nvidiakretsar, eller?

Jag ska bygga mig en liten Tv-dator, en egen multimediabox så att säga, för att köra en massa filmer och annat från datorn till TVn.

En till fråga, finns det grafikkort med både tv-out och in, eller måste jag köpa två separata kort för det? Om det finns, vad bör priset ligga på? Om jag vill kunna spela in från datorn till Hårddisk/dvd, är det något jag ska tänka på då vid val av Tv-In kort? T.ex att det ska klara av någon speciell kompression, typ MPEG-2 eller liknande, såg att det fanns på något kort, kanske finns på alla?
Citera
2005-03-23, 09:55
  #2
Medlem
Någon måste ha byggt sitt eget lilla mediacenter här? Har snokat runt en del och hittat en del kul saker. Har också sett att en del Tvkort stödjer digitaltv, det vore ballt, någon som vet vilka kort som är något att satsa på?
Citera
2005-03-23, 15:43
  #3
Medlem
X_surfers avatar
Vad är det du ska ha grafikkortet till mer då?
är ända kravet att den ska fixa TV-out kan du ju köra på ett sånt här kanske
http://se.pricerunner.com/computing/...154368/details Eller ska du spela me det också?
Vad är det för prisklass du har tänkt dig?
Citera
2005-03-23, 19:49
  #4
Medlem
Grafikkortet kommer nog bara att användas för tv-out, så det kommer väl inte att bli så farligt dyrt. Eller hur blir bilden om man spelar på TVn, kan tänka mig att det blir ganska dålig upplösning?

Du har ingen koll på det här med TV kort och digitaltv, vilka som är bra osv...
Citera
2005-03-23, 20:07
  #5
Banned
vete a la mierds avatar
ATI Radeon med en sån här kabel är väl bäst. Blir som en X-Box
Citera
2005-03-24, 00:20
  #6
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drott
Grafikkortet kommer nog bara att användas för tv-out, så det kommer väl inte att bli så farligt dyrt. Eller hur blir bilden om man spelar på TVn, kan tänka mig att det blir ganska dålig upplösning?

Du har ingen koll på det här med TV kort och digitaltv, vilka som är bra osv...

Jag hade Video-in på mitt Winfast A280, kvaliteten var faktiskt inget o hänga i julgranen, för övrigt så verkar det svårt att hitta några kraftfullare, grafikkort från Nvidia med video-in
Citera
2005-03-24, 00:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vete a la mierd
ATI Radeon med en sån här kabel är väl bäst.
Blir som en X-Box

Det där lät faktiskt riktigt intressant, ska nog faktiskt ta och prova det. Måste bara inhandla en lödkolv först.

Ett ATI-Radeon kort är ju inte så fasligt dyrt heller, eftersom jag bara ska köra den via TVn sen så behöver jag ju inte stöd för två skärmar heller.
Citera
2005-03-27, 11:13
  #8
Medlem
quakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vete a la mierd
ATI Radeon med en sån här kabel är väl bäst. Blir som en X-Box

Tackar och bockar för länken.
Kör du själv med denna kabel? isåfall hur är resultatet?
Citera
2005-03-30, 07:49
  #9
Medlem
Nu har jag i alla fall beställt sakerna som behövs för att bygga denna lilla kabel, och sen har jag bestämt mig för att jag ska köpa ett separat tv-in kort, det finns så många bra för en billig slant. Så snart ska det börja pulas Kan ju återkomma med en liten journal om hur mitt bygge fortskrider om någon nu är intresserad av att följa efter?
Citera
2005-03-30, 11:18
  #10
Medlem
En till fråga, denna mer riktad till alla audionördar där ute. Ska jag nöja mig med ett 5.1 ljudkort eller ska jag satsa på ett 7.1. Är det någon skillnad i upplevelse så att säga eller är det bara vackra siffror? Vill ju inte lägga en massa cash på extra högtalare osv om det inte gör någon skillnad
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback