Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-10-12, 15:43
  #37
Medlem
Knafe (<3), kleicha, muhallabia, helva för att nämna några. Custard är också väldigt populärt i mellanöstern. Som nämnt är ju nötter och dadlar vanliga snacks och dadlarna brukar fyllas med valnötter ibland.. Däremot tror jag att det är vanligast att äta dadlar med yoghurt som dipp än bara som de är?

Sen är ju allt väldigt generaliserande, men tror nog att de här sötsakerna är relativt utspridda
__________________
Senast redigerad av Meh-.- 2015-10-12 kl. 15:46.
Citera
2015-10-16, 14:41
  #38
Medlem
m0gges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av altesveden
Äckliga, vidriga sötsaker som ingen normal svensk vill äta.

hoppas du själv provat något därifrån annars framstår du som otroligt dum
Citera
2015-10-19, 02:09
  #39
Medlem
Solrosfrön med skal. Skalen kastar de alltid direkt på golvet i t ex tunnelbanan.

Baklava. Alldeles för sött, och går inte att äta.

Diverse kakor mm med mosade dadlar i. Verkligen jätteäckligt.

Blev bjuden på något bakverk från Iran, som tydligen ska vara vanligt, med grädde i. Jag tyckte inte att det smakade något vidare, men å andra sidan smakar ju inte alla semlor eller prinsesstårtor likadant heller...
Citera
2015-10-20, 19:09
  #40
Medlem
I Afghanistan finns det iaf ett godis som smakar rätt sunkigt, lite åt fårhållet.. Rock candy lyckades jag googla fram. Det verkar vara ungefär samma sak, men den afghanska varianten ute i byarna är smutsigare och man tror att man kommer att bli magsjuk bara av att titta på den.. Men det är godis ändå, säger barnhjärnan någonstans där bak!

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...a6fbba49c2.jpg
Citera
2015-10-20, 20:40
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Grekland har ju det mest skrattretande chipsutbudet i hela Europa. Åkte runt i stora delar av landet och ögrupperna i somras och hittade ta mig fan aldrig något annat än lättsaltade Lays, oregano-Lays, lättsaltade- eller oreganochips av ett par andra märken samt 2-3 Pringlessorter.

Baklawas däremot är ju riktigt jävla snorgott, helt klart kronjuvelen bland desserter från Mellanöstern.

Diabetes framkallande sockerbomb, ät,lite svenska lingon istället.😀
Citera
2018-09-01, 14:40
  #42
Medlem
Fick för mig att jag skulle prova något annorlunda och säkert nyttigare än de katastrofinköp det brukar bli när jag är hungrig. Kryssade min kundvagn till ”Världens Mat”, sista Dulche de Leche- burken blev precis snodd.

Jaha, får hitta något annat att blanda i min halväckliga nyttiga yoghurt...på en burk med till synes vitt pulver står HALVA, inget man känner igen. Rostade sesamfrön, säkert hälsosamt.

Släpar mig hem i regnet (nej har ingen bil, ja, bor på landet), kröner mina ansträngningar med att -misstänksamt- avsmaka denna österländska produkt...något pulver var det definitivt inte.
Smaken påminde starkt om det jordnötsgodis jag blev addicted till i Canada.
Gud i himlen så mumsigt😍

Undrar om man blir väldigt tjock...
Citera
2018-09-06, 20:01
  #43
Medlem
hört dadlar e ganska poppis
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback