Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-29, 22:31
  #3337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Det bukar vara bra pis på julskinka den här tiden på året.
Tillaga, eller köp färdigkokt, och tärna/strimla och frys in.

Bra tips! Får kika imorgon.

Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Jag handlar sällan kött i butik då jag kommer från en släkt med många jägare, samt är jägare själv. Har i princip alltid kött i frysen från det jag skjutit själv. Ger dessutom bort en hel del, och får tillbaka när någon annan får över. Mitt tips är att fråga någon jägare som du kanske känner, eller börja jaga själv. Det är en bra investering.

Bor i Stockholm och känner tyvärr inga jägare. Vilken lyx att alltid ha bra kött i frysen.
Citera
2018-12-29, 22:33
  #3338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Din lokala butik kanske har en hylla med varor med kort datum och halva priset? Titta där.

Annars rekommenderar jag att köpa ekologiskt och näringstäta livsmedel eftersom de förmodligen bättre tillgodoser din kropps behov.

Exempel på billig bra mat: sill, makrill, lever, ägg, vitkål, rödbetor.

Snäppet dyrare: T.ex. högrev, rostbiff. Nötfärs och lammfärs funkar bra med.

Testa gärna att fasta/hoppa över frukost och unna dig ett större lagat mål om dagen och kanske ett mindre (tänker mig att det kan fungera med en studentbudget).

Tips: Gör en gryta med högrev skuret i bitar, morot, lök/vitlök, öl, tomatpuré, lagerblad, salt och peppar (ev. fler kryddor om du föredrar).

Menar du färdig sill på burk?

Tack för instruktioner. Avskyr att läsa kokböcker.
Citera
2018-12-29, 22:35
  #3339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Menar du färdig sill på burk?

Tack för instruktioner. Avskyr att läsa kokböcker.

Färsk sill är billigare kilopris samt sockerfritt.

Kan du tänka dig mer udda köttdetaljer finns ju tunga, fötter, kind osv...
Citera
2018-12-29, 22:41
  #3340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Färsk sill är billigare kilopris samt sockerfritt.

Kan du tänka dig mer udda köttdetaljer finns ju tunga, fötter, kind osv...

Kan nog tänka mig allt som går att tillaga. Säljs tunga och kind i vanliga affärer?
Citera
2018-12-29, 22:44
  #3341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dysterqvist
Sprätta upp din studie kamrat,
smaklig måltid.

Så besvärligt när dom sprattlar i protest
Citera
2018-12-29, 22:55
  #3342
Medlem
Hästbiff i bit fanns idag hos härvarande ICA-handlare, brukar vara rätt bra kött, men sällan man ser det i butikerna.
Citera
2018-12-29, 23:05
  #3343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Bra tips! Får kika imorgon.



Bor i Stockholm och känner tyvärr inga jägare. Vilken lyx att alltid ha bra kött i frysen.

Kötthallen i Sthlm/Järfälla.

Det billigaste och bästa om du inte känner en jägare är att köpa ett större parti direkt hos nån lokal hård. Finns ett gäng i och runt Sthlm. Då löper du typ 10-20kg till oftast väldigt bra pris jämfört med att handla på matvaruaffären. (tänk på att köttet håller fan så mkt högre kvalitet än det du handlar själv)
Citera
2018-12-30, 01:29
  #3344
Medlem
TraXzmans avatar
Gör tärningar av nåt nötkött... stek på runt om (bryn) så de är mjuk eller kanske hård. Tillsätt grädde, gullök, soya, peppar, kalvfond, rödvinbärsgele blanda i bitarna och låt putta en stund under lock i stekpannan... servera till pären och nån smaksatt sallad
Citera
2018-12-30, 11:42
  #3345
Medlem
MrChows avatar
Om det är priset som avgör om det är studentvänligt så brukar man kunna hitta entrecôte och ryggbiff i bit för 100-120:-/kg rätt ofta om man tittar i ICA Maxis reklamblad. Jämfört med nötfärs för 90:-/kg framstår det som ett fynd.

Min lokala Willys har alltid ryggbiff och entrecôte för 99:- i hyllan producerat av holländska Vion. Oklart om det är något att ha dock, har aldrig testat.
Citera
2019-01-16, 00:28
  #3346
Medlem
mr.nymans avatar
Pasta med ädelostsås.

Koka pastan.
Häll bort vattnet.
Ställ tillbaka kastrullen med pastan på den ännu varma avslagna plattan.
Rör ner en klick ädelost. Sådan där man köper på tub till pepparkakorna.
Smaksätt ev med aromat, svartpeppar och ketchup.

Ställ kastrullen på ett grytunderlägg. Ät direkt ur med samma sked som du tillagade med.
Citera
2019-02-04, 15:27
  #3347
Medlem
StarkSomSatans avatar
Tips på riktigt billig mat? Jag har förlorat CSN så nu måste jag snåla.

Kan det vara värt att dra till Lidl och kolla där?
Citera
2019-02-04, 15:31
  #3348
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarkSomSatan
Tips på riktigt billig mat? Jag har förlorat CSN så nu måste jag snåla.

Kan det vara värt att dra till Lidl och kolla där?
Här har du en tråd med mängder av tips på enkel och billig mat: (FB) Realistiska matlagningtips för ungkarlar & studenter
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback