Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-20, 12:01
  #3325
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Slängde ihop en rätt god köttfärssås häromdagen.

Ingredienser: 500 gram köttfärs, 200 gram majskorn, 380 g vita bönor, 2 dl Créme Fraiche (franska örter) samt kryddor (använde själv salt och örtsalt).

Enkel att göra, gott och räcker till två måltider á 15 kr.
Var köper du köttfärs egentligen?
Citera
2018-10-28, 00:17
  #3326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avdpos
Ok, studentsäsongen börjar snart och massor med studenter ska börja laga ny osmaklig och näringsfattig mat.

Detta är inte en snabb rätt. Men eftersom många studenter pluggar hemifrån så räknar jag inte tillagningstid, utan enbart arbetstid.

Materialkrav, skärbräda, kniv och ugnsäker gryta/stor form (långpannan är för stor).

Avdpos pulled pork
1 st fläskkarré (ca 1 kg). Köp när den kostar 29-39 kr kg
2 gul lök
1-2 burkar krossad tomat
1/2 vitlök (inte klyfta, hel vitlök)
2 Chili (kan ersättas av mer chilipeppar
spiskummin (halv kryddburk, eller köp en vettig storlek på valfri mellanösternbutik)
Chilipeppar (1/4-1/2 burk)
peppar salt

Förberedelser
  1. Skala löken, dela varje gul i åtta delar. Vitlöken skalar du, lägger knivbladet mot och krossar.
  2. Ta bort den gröna på chilin och dela den några gånger.
  3. Sätt på ugnen på 175-200 grader.
Eventuellt: torrstek kryddorna i kastrullen i någon minut eller två(ger bättre smak)
släng i lite olja och löken och kör någon minut till
Stoppa ner alla ingredienser utom köttet i grytan. Rör om.
Lägg i köttet i såsen. Ös sås på köttet.
Ställ in grytan i ugnen.

Vänta 4-6 h.

Ät med klyftpotatis, tortillas, bröd, ris eller vad du nu vill ha. Allt fungerar. Typ alla grönsaker funkar till.

Gott, sjukt lite arbete (dela lök, steka någon minut, röra runt några gånger).
Bra imponerande faktor.

Själv kör jag med högrev i ugn, jag tycker att nöt mättar bättre än fläsk. Vitlökspulver salt och peppar. In i ugnen 80 grader över natten och kan användas till allt. 14 kr för 200 gram pulled högrev är prisvärt och väldigt mycket kött.
Citera
2018-11-03, 01:05
  #3327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Var köper du köttfärs egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Slängde ihop en rätt god köttfärssås häromdagen.

Ingredienser: 500 gram köttfärs, 200 gram majskorn, 380 g vita bönor, 2 dl Créme Fraiche (franska örter) samt kryddor (använde själv salt och örtsalt).

Enkel att göra, gott och räcker till två måltider á 15 kr.
150 kr?
Citera
2018-11-05, 18:19
  #3328
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
150 kr?
jag tror att skribenten stal varorna och tiggde ihop 30kr med den ork hen fick för 30kr gick det ju inte på.

Citat:
Ursprungligen postat av Tarka Dall
Add 200g orange split lentils to the tomatoes with 650ml water. Cover and cock for about 30 mins. until soft and mushy, skimming of any scum. Meanwhile fry 2 sliced clove garligc, a chopped green chilli, 2cm sq of chopped ginger and 1 tbsp cumin seeds in 1 tbsp olive oil until browned. Stir this into the lentils along with a chopped bunch of fresh coriander and 2 tsp turmeric (gurkmeja). Add the juice of ½ lemon and salt to taste. Heat for a few mins. more. Serve with spiced rice.
Ungkarlsversionen på denna är att koka linser med pressad vitlök och korianderfrön i, ev. torrkrydda efter avkok och servera i/till snabbmakaroner.
__________________
Senast redigerad av GoUoD 2018-11-05 kl. 18:33.
Citera
2018-12-26, 00:49
  #3329
Medlem
nationalizten88s avatar
Lite överkurs för de som vill gå till nästa steg, 31 rätter i en kastrull dock något fler ingredienser
https://www.youtube.com/watch?v=M61viP3prdQ
Citera
2018-12-29, 21:45
  #3330
Medlem
Var hittar jag studentvänligt kött och hur tillagar jag det bäst?

Efter julen så inser jag hur otroligt god mat kan vara som görs på bra råvaror. Samtidigt tänker jag att det kanske finns riktigt kött som även studenter har råd att köpa? Har ni några idéer om vad man kan titta efter och hur det kan tillagas? Är tyvärr en usel matlagare så beskrivningar uppskattas mycket.
Citera
2018-12-29, 22:06
  #3331
Medlem
tastass avatar
Det bukar vara bra pis på julskinka den här tiden på året.
Tillaga, eller köp färdigkokt, och tärna/strimla och frys in.
Citera
2018-12-29, 22:12
  #3332
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Jag handlar sällan kött i butik då jag kommer från en släkt med många jägare, samt är jägare själv. Har i princip alltid kött i frysen från det jag skjutit själv. Ger dessutom bort en hel del, och får tillbaka när någon annan får över. Mitt tips är att fråga någon jägare som du kanske känner, eller börja jaga själv. Det är en bra investering.
Citera
2018-12-29, 22:12
  #3333
Medlem
Expohunters avatar
Billigt nötkött är oftast fransyska, märgpipa eller högrev. Grytor som puttrar i 2-5 timmar blir fint.
Citera
2018-12-29, 22:22
  #3334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Billigt nötkött är oftast fransyska, märgpipa eller högrev. Grytor som puttrar i 2-5 timmar blir fint.

Är det ben med kött på? Slänger man bara ned det i kokande vatten? Berätta gärna lite mer.
Citera
2018-12-29, 22:23
  #3335
Medlem
Din lokala butik kanske har en hylla med varor med kort datum och halva priset? Titta där.

Annars rekommenderar jag att köpa ekologiskt och näringstäta livsmedel eftersom de förmodligen bättre tillgodoser din kropps behov.

Exempel på billig bra mat: sill, makrill, lever, ägg, vitkål, rödbetor.

Snäppet dyrare: T.ex. högrev, rostbiff. Nötfärs och lammfärs funkar bra med.

Testa gärna att fasta/hoppa över frukost och unna dig ett större lagat mål om dagen och kanske ett mindre (tänker mig att det kan fungera med en studentbudget).

Tips: Gör en gryta med högrev skuret i bitar, morot, lök/vitlök, öl, tomatpuré, lagerblad, salt och peppar (ev. fler kryddor om du föredrar).
__________________
Senast redigerad av Decimal1 2018-12-29 kl. 22:25.
Citera
2018-12-29, 22:25
  #3336
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Är det ben med kött på? Slänger man bara ned det i kokande vatten? Berätta gärna lite mer.

Nej, det är styckdetaljer som är av den segare sorten och som behöver långkokas. Kalops, söndagsstek eller lergryta.

https://www.svensktkott.se/recept/grytstek-grundrecept/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback