Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-25, 19:31
  #133
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Fattar inte att man kan äta skinka en påsk.... Det skall vara koscher lamm. Till detta bakade vi Challa samt inköpt osyrat bröd med godkändstämpel av rabbiner i Amsterdam.
Men vi glömde ställa fram en tallrik till profeten Elia - som alltid skall finnas på ett påskbord.
Shalom!
Man är ju ett offer för mataffärernas kampanjer. Om de lyfter fram vissa varor (som är goda) och sätter bra priser, så är det klart man köper. 30 kr/kg för en skinka är billigt värre. De kallar det helgskinka och väl säkert samma som de sålde som julskinka. Hade de sålt fryst hare billigt, så hade jag kunnat testa det istället . Griljerad påskhare på knäckemackan kanske är jättegott!
Citera
2022-04-27, 19:07
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Lingonsylt till sjötunga?
Nu skojar du va?
Hur ser ditt egna speciella tillagningsätt ut annars?

Nej då min gode @cdec jag skämtar absolut inte, jag älskar faktiskt lingonsylt till de allra flesta tillagade maträtter som till exempel: påsk-lamm med kokta potatisar och gräddsås och det är väldigt gott tycker jag.

Jag plockar både lingon och blåbär och tar till vara på vad våra fina och vackra skogar har att bjuda på 🌲🌲🌲

Jag plockar även därtill också kantareller och stensopp, det vill säga, karl-johan-svamp.

Gräddstuvade kantareller med en blandning av karl-johan-svamp är mycket gott att avnjuta.

Jag både tillagar olika maträtter och även bakar bröd 🍞 och olika sorters kakor som till exempel: sockerkaka och tigerkaka så som olika sorters rulltårtor som till exempel: vanlig ljus rulltårta med vispad grädde och hallonsylt, och brun choklad-rulltårta med vaniljkräm.

Jag tycker väldigt mycket om att göra olika efterrätter också vilka jag alltid njuter av efter en tillagad måltid, ugnsbakad katrinplommonsuffle med vispad kylskåpskall grädde tillhör en av mina stora favoriter bland efterrätter.

Nu under denna påsken som har varit gjorde jag bland annat en rulltårta med grädde och hallonsylt samt vaniljkräm. Hallonen var frysta och egna tidigare plockade trädgårdshallon från min egen trädgård.

Jag kokar och gör även min egen lingonsylt som jag sedan konserverar i glasburkar, och den sylten som man själv tillagar på skogens plockade bär slår ut den fabrikstillverkade lingonsylten med hästlängder, framför allt när det gäller smaken 👍😋

Obs ! ... Jag återkommer till "Påskmatstråden" med mitt speciella recept på tillagning av sjötungan.

Mvh/ @JokerMannen.
Citera
2023-03-31, 18:41
  #135
Medlem
Sill, ägg, janssons frestelse och påskskinka.
Citera
2024-03-26, 10:41
  #136
Medlem
Sladdarens avatar
Vad åt man förr till påsk ? Och framför allt vad åt påskkärringar då tom idag ?
Berätta kärring

Och vad har ni förnyat och moderniserat med påskbordet, påsklunchen, påskmiddag, påskfikat ?
Tex bara ändrat nåt innehåll och vara i ert tidigare traditionella recept ?
__________________
Senast redigerad av Sladdaren 2024-03-26 kl. 10:43.
Citera
2024-03-26, 12:44
  #137
Medlem
Jordgubbes avatar
Expressen testar sill, a bit fishy ...

"Abba Senapssill ... 110 g sill ... Andel sill: 48 % ... Ca pris/förp: 27 kr ... Betyg: 4 av 5 ... Omdöme: ... fin balans mellan syrlighet och sötma samt en god kryddighet ..." och med detta vann de hela testen.

"Fiskexporten Torekov Senapssill ... 145 g sill ... Andel sill: 58 % ... Ca pris/förp: 28 kr ... Betyg: 3 av 5 ... Omdöme: ... bra balans mellan sötma och syrlighet ... men det är för lite sås i förhållande till sill
".

Öh slutsats, Torekov ta ut och kasta 25% sill ur burken så kanske ni vinner nästa gång?
Citera
2024-03-26, 12:49
  #138
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Skinka? Det äter man Juletid.. Nej här blir det kalkon 🦃 och ägg.
Kanske sill och lax.
Citera
2024-03-26, 12:57
  #139
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Vad åt man förr till påsk ? Och framför allt vad åt påskkärringar då tom idag ?
Berätta kärring

Och vad har ni förnyat och moderniserat med påskbordet, påsklunchen, påskmiddag, påskfikat ?
Tex bara ändrat nåt innehåll och vara i ert tidigare traditionella recept ?

Man höll hårt på fastan innan påsk förr i tiden.
Fram till långfredagen var det noll kött på tallriken bara fisk som lax och sill/strömming.

Se på påskafton så var det slut på fastan och lammstek i ugnen med myntasås stod på bordet.
Citera
2024-03-26, 14:14
  #140
Medlem
Har man inga förslag så kolla i butikernas reklamblad.
Där brukar det finnas tips.

Själv så lamm med mintgele, påskbord alltså ett mindre julbord och ingen skinka, ål eller stora mängder mat. Pizza detta fördelas till dagarna när det är påsk.

Varför pizza? Stans bästa pizza finns hundra meter ifrån värdens bostad. Därför.
Citera
2024-03-26, 15:46
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Man höll hårt på fastan innan påsk förr i tiden.
Fram till långfredagen var det noll kött på tallriken bara fisk som lax och sill/strömming.

Se på påskafton så var det slut på fastan och lammstek i ugnen med myntasås stod på bordet.


Och vart skulle de ha fått lammstek från? Lamm föds på våren och slaktas på hösten, det har aldrig funnits någon tradition i Sverige att äta lamm på våren! Man anar att du är från något Arabland?
Citera
2024-03-26, 16:16
  #142
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Man höll hårt på fastan innan påsk förr i tiden.
Fram till långfredagen var det noll kött på tallriken bara fisk som lax och sill/strömming.

Se på påskafton så var det slut på fastan och lammstek i ugnen med myntasås stod på bordet.

Bantade man ? Hur fan ska man ha energi då vid jordbruksepoken ?
Importerat lamm kanske ;-) beroende på region
Citera
2024-03-26, 21:05
  #143
Medlem
qaaqs avatar
Jag tycker man äter den mat man tycker om, nåt festligt. Att bara äta sill, janson, prinskorv av gammal vana är rätt tradigt. Traditioner kan man förnya lite också och hitta på nåt eget. Själv ska vi äta isterband med stuvad potatis och rödbetor. men blir väl lite ägg och nån lax också kan jag tänka mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback