Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-08-15, 02:08
  #1
Medlem
Hej fick en lustig idé.

Jag tänkte köpa mig några whiskey typ 10 st för runt laxen st
sedan lagra dessa så länge jag kan.. dvs 30-40 år till
eller låta dom gå i arv

vad kan dessa vara värda då?
låt oss säga att den är 15-20 år vid köp plus 40 år till

alltså 60 år gammal whiskey?
Citera
2012-08-15, 02:13
  #2
Medlem
Bara så att du vet om det. whiskey lagras inte i flaska utan i tunna så se till att köpa en tunna whiskey eller nåt likande och dessutom tror jag att det spelar roll vars du lagrar den så se till att ha ett bra ställe för det.

och gammal whiskey är väldans dyrt...
Citera
2012-08-15, 02:22
  #3
Moderator
Allaballawallas avatar
Till att börja med så kommer inte din whisky att lagras efter att du köpt den, det gör den på fat innan den tappas på flaska. Du kan dock få till en viss värdeökning av din whisky på grund av att de övriga flaskorna på marknaden blir färre och färre, hur mycket är extremt svårt att svara på eftersom det beror på allt möjligt (Kvalitet på den whisky du valt att investera i; efterfrågan på just den whisky du valt; kvalitet på etiketter/flaskor/förslutningar; eventuell dunstning och liknande.).

Du får alltså inte 60år gammal whisky utan 15-20år gammal whisky som sparats (Inte lagrats.) i 40år.
Din procentuella vinst kommer inte att bli särskilt stor om det inte är extremt ovanliga eller eftertraktade 15-20åringar du sparat. Om det är en investering med avkastning du är ute efter så är det bättre att satsa de pengarna på något annat...
__________________
Senast redigerad av Allaballawalla 2012-08-15 kl. 02:24.
Citera
2012-08-15, 03:25
  #4
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Som redan nämnt i tråden.
Din inköpta whiskey förvandlas ju inte till något som du kan kalla för tex "30 år gammal single malt" bara för att du har haft den under så lång tid.
Köper du 30 år gammal whiskey så är den ju 30 år gammal när den hälls på flaska.
Flaskinnehåll lagras inte på det där sättet, då hade det där varit en miljard-industri.
Citera
2012-08-15, 06:56
  #5
Avstängd
Rhododendrons avatar
Whiskey lagras på ekfat och inte på flaska.
Citera
2012-08-15, 08:05
  #6
Medlem
FBMinchias avatar
Har för mig att det finns destillerier där man kan boka/köpa en kagge eller ett fat, som de lagrar åt en.
Hur det funkar exakt vet jag inte, men det vore väl rätt kul.
Citera
2012-08-15, 08:19
  #7
Medlem
Joe Cools avatar
Om du får tag i en förstautgåva från ett nyöppnat destilleri som senare visar sig bli stort/känt så kan det nog öka rätt bra. Men det öppnar inte nya varje dag direkt och risken är ju att det inte lyckas speciellt bra och faller i glömska vilket inte gör under för värdet.

Jag skulle tro att tex en Kilchoman inaugural 2009 kommer gå för stora pengar om 30år, den har redan stigit i värde minst 4ggr.
Citera
2012-08-15, 11:31
  #8
Medlem
Kalmantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faltung
Bara så att du vet om det. whiskey lagras inte i flaska utan i tunna så se till att köpa en tunna whiskey eller nåt likande och dessutom tror jag att det spelar roll vars du lagrar den så se till att ha ett bra ställe för det.

och gammal whiskey är väldans dyrt...

Gäller detsamma för vin?
Citera
2012-08-15, 11:37
  #9
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmanto
Gäller detsamma för vin?
Nej.
Citera
2012-08-15, 12:45
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Har för mig att det finns destillerier där man kan boka/köpa en kagge eller ett fat, som de lagrar åt en.
Hur det funkar exakt vet jag inte, men det vore väl rätt kul.

Du kan nog köpa ett fat på nästan vilket destilleri du vill och låta dom lagra den mot en lagerkostnad. Men att buteljera och köpa ut flaskorna skiljer sig lite beroende på var i världen du köper fatet.

Från t.ex. Skottland/Storbrittanien som är med i EU så skulle du i teorin bara kunna låta destilleriet buteljera och betala deras skatt, se får du frakta över flaskorna på något sätt.
I Sverige måste all försäljning av sprit gå genom systembolaget. Så du lånar ut pengarna tills det är dags att buteljera, då får du tillbaks den del dom har lånat av dig som du sen betalar spriten med, pluss att du måste betala svensk skatt om du hämtar ut dom i Sverige. Du kan även hämta ut flaskorna i andra länder där dom har lägre skatt om destilleriet har någon sammarbetspartner där.

Det man bör tänka på att du inte bara kan köpa ett fat och lagra i 30 år hur som helst. När spriten är färdig beror helt på vilken typ av fat som används, hur stort det är samt hur fatet mår.
De svenska destillerierna använder mest runt 40-liters (firstfill bourbon/sherry)fat. Där är spriten klar redan efter ca: 3 år.

För att lagra 30 år behöver du nästan ett "Hogshead"-fat (ca: 238 l), "Butt" (ca: 476 l) eller möjligtvis mindre (runt 100 liters fat) som är inne på 3'e eller 4'e fyllningen för att den inte skall få för mycket bitter träsmak. Men det är mest spekulationer från min sida. Men att börja köpa lös 200-400 liter sprit kan nog svida lite i plånboken tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Faltung
Bara så att du vet om det. whiskey lagras inte i flaska utan i tunna så se till att köpa en tunna whiskey eller nåt likande och dessutom tror jag att det spelar roll vars du lagrar den så se till att ha ett bra ställe för det.

och gammal whiskey är väldans dyrt...

Inte för att märka ord, men så länge du lagrar en whisky så är den ändå lagrad oavsett om den är på tunna, burk eller flaska. Men innehållet lär inte dra någon större fördel av glasets egenskaper ju fler år den lagras på flaska!

Ja, det har stor betydelse var du lagrar tunnan. Du skulle nog med fördel kunna lagra en tunna här i Sverige jämfört med Skottland tack vare våra temeraturskillnader. Porerna i träet utvidgas och krymper mer här iom att vi har både varmare på somrarna samt kallare på vintrarna, så fatet bearbetar spriten mer... vilket i sin tur leder till att lagringstiden för faten blir kortare.
__________________
Senast redigerad av peatedsoul 2012-08-15 kl. 12:51.
Citera
2012-08-15, 13:16
  #11
Medlem
BrainDisorders avatar
På mackmyra kan du själv köpa dig en tunna i olika storlekar för att lagra den hos dom, märkt med ditt namn. Man kan ju alltid gå ihop ett grabbgäng, eller ett företag och köpa upp sig på en tunna.
http://www.mackmyra.se/

Nu är väl dessa inte någon smaksensation jämfört med vissa andra sorter, som kommer från andra delar utav världen.
Citera
2012-08-15, 13:29
  #12
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
På mackmyra kan du själv köpa dig en tunna i olika storlekar för att lagra den hos dom, märkt med ditt namn. Man kan ju alltid gå ihop ett grabbgäng, eller ett företag och köpa upp sig på en tunna.
http://www.mackmyra.se/

Nu är väl dessa inte någon smaksensation jämfört med vissa andra sorter, som kommer från andra delar utav världen.


Mackmyra säljer väl enbart fat i storleken 30 liter?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback