Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-29, 10:14
  #2953
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, som jag förklarar ovan så anger initialt Jeppsson mörk dunjacka. Sammanställningen jag länkar till ger en summarisk överblick över vad vittnena uppger initialt.

Jeppsson förtydligar senare i april det till blå täckjacka vilket han menar var var vad han fått för sig och uppgav till poliserna på mordplatsen. Jag försökte vara tydlig med det ovan.

Jag anser inte att principen att de första förhören är viktigast skall tolkas så att de är de enda som är viktiga och alltid skall betraktas isolerat.
Ja, även om ingen (förutom Lisbeth) säger blå täckjacka i sitt första förhör så verkar just det signalementet ha cirkulerat mycket tidigt inom polisen, långt innan Lisbeth säger det på Sabbatsbergs sjukhus. Mörkblå täckjacka ropades tydligen ut i polisradion ganska snabbt, och det verkar ha varit ett mysterium även för polisen själv sedan var det där egentligen kom ifrån. Man ser t.ex. i förhöret med Lena Löhr att polisen var inne på att det kunde vara Anders B som hade sagt det, och jag har för mig att den där Dalsgaard uppe på åsen var inne på att det kunde vara Lars J som hade sagt det.

En troligare förklaring här verkar vara att det var Ahmed som sade det. Enligt polisen Djurfeldt skall det alltså ha blivit något missförstånd när poliserna som sprang in i gränden mötte Yvonne och Ahmed. Djurfeldt säger: "Jag frågade om de hade sett något, och fick ett signalement på en person som jag senare förstod var vittnet Lars". Och Ahmed förklarar i förhör ett par veckor efter mordet: "[Ahmed] trodde i det läget att polismännen var intresserad av den kille som de hade mött i trappan högst upp vid Malmskillnadsgatan. Han satte inte deras förfrågan i samband med den man som de hade mött springande på David Bagares gata."
https://gunnarwall.wordpress.com/202...#comment-37537

När man sedan går ut i TV kl. 04:00 med de "säkra" uppgifterna om att den förmodade gärningsmannen var barhuvad och hade mörkblå täckjacka så skall det ha byggt på uppgifter från tre personer som befann sig 50-60 meter från paret Palme. Jag skulle gissa att de här tre personerna man syftar på är Yvonne, Ahmed och Lars. Det låter lite knepigt, men en av personerna som polisen jagade det första dygnet kan alltså i så fall ha varit Lars J (och så hade man väl en annan misstänkt också, en med lång mörk rock och någon slags huvudbonad).
Citera
2024-03-30, 21:38
  #2954
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, som jag förklarar ovan så anger initialt Jeppsson mörk dunjacka. Sammanställningen jag länkar till ger en summarisk överblick över vad vittnena uppger initialt.

Jeppsson förtydligar senare i april det till blå täckjacka vilket han menar var var vad han fått för sig och uppgav till poliserna på mordplatsen. Jag försökte vara tydlig med det ovan.

Jag anser inte att principen att de första förhören är viktigast skall tolkas så att de är de enda som är viktiga och alltid skall betraktas isolerat.

De flesta av mordplatsvittnena (10 av 12 eller 17 av 19 om du så vill fast resultatet blir detsamma) uppger initialt, från början att gm hade en mörk rock eller kappa (det hade inte CP enligt husrannsakan och enligt vittnen som såg CP åren kring mordet eller på mordkvällen heller dvs Spinnars) som gick ner till knähöjd- inte blå lite bullig täckjacka. Mycket tyder på att Lisbet förväxlade vittnet Anders B och kanske vittnet Lars med gm. Var bara Lisbet P som sade det i första förhöret, men hon hade fel som vi kan utläsa från många andra inlägg här i den här tråden.

Lars var osäker på jacka eller rock redan ett par dagar efter mordet så kom inte med ett förhör i april dvs en månad efter mordet. Ett par dagar efter mordet sade Lars att gm hade mörk rock- inte blå täckjacka.

Lars verkade osäker redan från början dock, men uppgift en månad efter mordet kan inte vara säkrare än ett par dagar efter mordet.

Finns inget bevis som pekar på att CP var varken vid Grand på mordkvällen eller mordplatsen heller- vittnen som kommer flera år senare är inte tillförlitliga.

Du verkar också vilja bortse från att Lars såg att gm hade en keps på huvudet. CP hade keps eller liknande på huvudet?
__________________
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2024-03-30 kl. 22:19.
Citera
2024-03-31, 10:42
  #2955
Medlem
BarnsligaBengts avatar
När jag tänker efter lite borde väl ett av de starkaste argumenten för att LP förväxlade Björkman med GM vara att hon inledningsvis sa att det fanns två GM. Vem skulle den andra vara liksom? Rimligtvis måste det ha varit Björkman hon sorterade in i GM-facket initialt.

Och då känns det väl inte alls speciellt långsökt att hon flyttat Björkmans jacka till GM eftersom Björkman och GM samarbetade i hennes värld när hon gjorde observationen.

Kan det ha varit polisens avfärdande av hennes dubbla-gärningsmän-teori som blev fröet till hennes misstänksamhet mot rättsväsendet? Hon slutade väl aldrig egentligen tro på att CP inte agerat ensam.
Citera
2024-04-01, 12:08
  #2956
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
När jag tänker efter lite borde väl ett av de starkaste argumenten för att LP förväxlade Björkman med GM vara att hon inledningsvis sa att det fanns två GM. Vem skulle den andra vara liksom? Rimligtvis måste det ha varit Björkman hon sorterade in i GM-facket initialt.

Och då känns det väl inte alls speciellt långsökt att hon flyttat Björkmans jacka till GM eftersom Björkman och GM samarbetade i hennes värld när hon gjorde observationen.

Kan det ha varit polisens avfärdande av hennes dubbla-gärningsmän-teori som blev fröet till hennes misstänksamhet mot rättsväsendet? Hon slutade väl aldrig egentligen tro på att CP inte agerat ensam.

Hennes berättigade misstänksamhet emot PU berodde på att den läckte hennes uppgifter från dag ett som ett såll.
Det fanns folk inom PU som emot betalning läckte hennes uppgifter i stort sett på studs.
Bland annat finns uppgifter om en polisman som fick en årslön i ersättning.
Det är således fullt naturligt att Lisbeth närmast per omgående fick misstänksamhet emot alltihopa.
Citera
2024-04-01, 14:38
  #2957
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
När jag tänker efter lite borde väl ett av de starkaste argumenten för att LP förväxlade Björkman med GM vara att hon inledningsvis sa att det fanns två GM. Vem skulle den andra vara liksom? Rimligtvis måste det ha varit Björkman hon sorterade in i GM-facket initialt.

Och då känns det väl inte alls speciellt långsökt att hon flyttat Björkmans jacka till GM eftersom Björkman och GM samarbetade i hennes värld när hon gjorde observationen.

Kan det ha varit polisens avfärdande av hennes dubbla-gärningsmän-teori som blev fröet till hennes misstänksamhet mot rättsväsendet? Hon slutade väl aldrig egentligen tro på att CP inte agerat ensam.

Ett alternativ är att "den andre" är mannen från Gamla Stan som hon såg där samtidigt med den personen hon nu trodde var GM. D.v.s. att eftersom hon såg den ene(GM) så tog hon för givet att den andra kunde vara med, eller var inblandad.

Hon kan likväl ha blandat ihop AB och GM.
Hennes iakttagelser av den förmodade LJ "75m" in i gränden "1-3 min" efter skotten klär hon ju med samma stirrande blick som tidigare iakttagelser.
Citera
2024-04-06, 18:31
  #2958
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Bara för protokollets skull delger jag här Lisbeths länge okända signalementsuppgifter som hon lämnade i samband med fotovisningarna 1987. En sökning ger vid handen att dessa aldrig tidigare förekommit i någon tråd på Flashback.

Solveig Riberdahl uppgav till Granskningskommissionen att Lisbeth Palme specifikt bad om att få dessa uppgifter strukna ur protokollet eftersom hon inte ville att de skulle hamna i media. Det gick inte att tillgodose enligt Solveig.

Men det intressanta är att när Lars Borgnäs försökte få ut materialet fick han följande svar av PU: ”Några sådana anteckningar eller handlingar med begärda uppgifter kan ej återfinnas i materialet”. Möjligen försökte PU alltså sent omsider försöka rätta sig efter Lisbeths önskan genom att mörka materialet.

Men numera finns det i alla fall på wpu.

Citat:
Mannen som LP iakttog på Sveavägen var i 45-årsåldern. Han hade förhållandevis ljusa ögon. Kinderna var långa och raka. Käkpartiet var markerat och satt långt ner. Avståndet mellan näsan och överläppen var långt.

Angående bild G 4460:
Det raka draget över ögon och mun, den rektangulära ansiktsformen påminner om den man hon iakttog på Sveavägen. Blicken var ljus som på mannen som finns på fotografiet.

Mannen på bild D 2455-1 har den långa överläppen och en rak smal näsa. LP har den minnesbilden att mannen på Sveavägen inte hade någon bred näsa utan en rak och smal näsa.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T116-00-I

Där finns även lite ytterligare mindre detaljer men ovanstående är nog det matigaste.
__________________
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-04-06 kl. 19:12.
Citera
2024-04-09, 07:57
  #2959
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ett alternativ är att "den andre" är mannen från Gamla Stan som hon såg där samtidigt med den personen hon nu trodde var GM. D.v.s. att eftersom hon såg den ene(GM) så tog hon för givet att den andra kunde vara med, eller var inblandad.

Hon kan likväl ha blandat ihop AB och GM.
Hennes iakttagelser av den förmodade LJ "75m" in i gränden "1-3 min" efter skotten klär hon ju med samma stirrande blick som tidigare iakttagelser.

Ja, jag har insett detta nu. Även om hon enligt Rimborn var tydlig med att två gärningsmän var på plats drog PU alltså slutsatsen att det var ett missförstånd baserat på det du nämner.

Det verkar rimligt, även om man kanske inte kan utesluta att PU ”pressat” henne att frångå denna detalj eftersom den inte matchade något annat vittne och ansågs förstöra rikslarmet och sökandet.

Men då återgår jag nog till min ursprungliga uppfattning att man inte utan vidare kan bortse från LP:s uppgift om blå jacka. Inte minst därför att hon redan från början var tydlig med att den gick längre än till midjan vilket inte stämmer in på Björkman.
__________________
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-04-09 kl. 08:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback