Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-22, 16:35
  #13
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tror du Christer Pettersson var Grandmannen?

Ja! Definitivt! Det har jag varit övertygad om hela tiden.
Citera
2012-08-22, 16:38
  #14
Medlem
Grandiosos avatar
Vittnet: Jag såg Palmes mördare bredvid kroppen

Han skulle bli riksåklagarens stora trumfkort mot Christer Pettersson i högsta domstolen - men fick aldrig vittna.
Nu berättar Lennart Gräntz, 63, för första gången öppet om vad han såg när Olof Palme mördades.
- Jag såg Christer Petersson stå vid en kropp på trottoaren utanför Dekorima, säger han till Expressen.

Christer Pettersson var friad i hovrätten - det kunde inte bevisas att han följt efter Olof och Lisbet Palme vid Dekorima på Sveavägen. Men plötsligt fick polisen och åklagaren en ny chans när Lennart Gräntz dök upp och ville berätta. Han skrev flera brev till polisen och berättade om att han sett Christer Christer Pettersson. Pettersson både utanför biografen Grand och utanför Dekorima. Riksåklagaren betecknade i sin resningsansökan Lennarts "uppgifter vara minst sagt sensationella". Men högsta domstolen sa nej till resning - trots Lennart och en rad andra nya vittnen. Överåklagare Solveig Riberdahl säger till Expressen: - Vi trodde på vittnena och att vi skulle få en resning när vi lämnade in den. Det hade varit helt fel att inte låta HD pröva saken - annars hade vi tagit på oss ett alldeles för stort ansvar. Lennart Gräntz vågar för första gången berätta öppet om vad han sett: - När Olof Palme mördades hade jag flera städföretag, men jag körde också svarttaxi, det brukade ge 1 100-1 500 kronor per kväll. - Fredagen den 28 februari 1986 körde jag svarttaxi en röd Volvo herrgårdsvagn, en 82:a. Det var kallt den kvällen. - Jag hade tre, fyra körningar innan jag första gången såg Christer Pettersson i korsningen Sveavägen-Tegnérgatan. Jag körde vidare och tog mig "en rökare" (spruta amfetamin) i Tegnérlunden. - Jag såg honom sedan på Tegnérgatan och fick för mig att han skulle gå och råna en antikhandlare som jag tyckte synd om.
"Jag hörde en smäll"
- Nästa gång jag såg honom, vid 23-tiden, stod han utanför biografen Grand med ryggen mot mig. Jag minns att han väckte avsky hos mig. - Nästa gång såg jag honom utanför Dekorima, men jag minns inte om det lyste i skyltfönstret. - När jag kört förbi hörde jag en smäll och vände mig om och såg en kropp ligga på trottoaren. Bredvid stod Christer Pettersson. Är du säker? - Absolut säker. För mig finns det ingen annan än Christer Pettersson som jag såg. Vad hände sen? - Jag fick paniknoja och körde därifrån. Jag var riktigt uppbragd och svängde in på Kungsgatan och körde så småningom hem till Tyresö. Jag sa till min fru, att "nu har de knäppt någon på Sveavägen". Senare på natten hörde jag på radion att det var Palme, men jag berättade inte för min fru att jag varit där.

http://www.expressen.se/nyheter/vitt...edvid-kroppen/
Citera
2012-08-22, 16:42
  #15
Medlem
Grandiosos avatar
Lennart var inte ensam om att se Christer Pettersson nära Olof Palmes mordplats.

http://www.expressen.se/nyheter/lennart-var-inte-ensam/
Citera
2012-08-22, 17:26
  #16
Medlem
Grandiosos avatar
Brev pekar ut Pettersson som mördare

Citat:
I ett nytt hemligt brev pekar bombmannen Lars Tingström ut Christer Pettersson som Olof Palmes mördare.
I brevet skriver Tingström:
”Frias Krille, får du vänta 10 år efter mordet!”
Advokat Pelle Svensson publicerar brevet i sin nya bok om Palmemordet som kommer ut i dag.
Lars Tingström var svårt sjuk i cancer när han skrev till Pelle Svensson om Christer Pettersson.
Tingström krävde i brevet att han skulle få dö innan allt material överlämnades till Palmegruppen.
”Kriminalhistoria skrivs bara om sanningen kommer fram, men då måste golbögen dö först.”
Tingström kallade sig själv golbög, en tjallare som sätter dit sin vän ”Krille ” som Olof Palmes mördare.
– Det var Tingströms stora dilemma, anser Pelle Svensson.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9804/14/brev.html
Citera
2012-08-22, 17:33
  #17
Medlem
Grandiosos avatar
Jag sköt Palme”

Christer Petterssons fästmö till Aftonbladets reporter: Han ville att du skulle veta

Citat:
Christer Pettersson skrev ett 40-tal brev till en kvinna han älskade i största hemlighet.
I går överlämnade hon breven till Aftonbladet.
För kvinnan erkände Christer Pettersson:

– Det var jag som sköt Olof Palme? det blev nåt fel med andra skottet.

I många år var kvinnan Christer Petterssons hemliga kärlek.
I dag väljer hon att berätta OM deras förhållande därför att Christer Pettersson bad henne göra det innan han dog för två år sedan:
– Om jag dör så ska du överlämna mina brev till Lennart Håård på Aftonbladet. Jag vill att han ska veta hur mycket jag älskar dig.
– Berätta också vad jag sa till dig?...?om mordet på Palme, sa han enligt kvinnan.
Två veckor före ett planerat möte med Mårten Palme avled Christer Pettersson.

”Hälsa till Lisbet”
– Jag ska då tala om för Mårten att jag sköt hans far. Jag vill att han ska hälsa till Lisbet och att jag förstår att hon aldrig förlåter mig.
När kvinnan överlämnar breven till Aftonbladet är en av Sveriges skickligaste mordutredare vittne. Han hör också när hon berättar om sitt liv med Christer Pettersson – och hans erkännande.

Citat:
Sa han någonting om varför han sköt Palme?
– Jag gjorde det för bombmannen, sa han.
– Vilken bombman? sa jag.
– Han blev helt fel dömd till livstid. Jag gjorde det för hans skull.

Så mycket mer blev inte sagt, men hon berättar att i breven fanns ibland anspelningar på Palmemordet.

När jag lämnar lägenheten säger hon:

– Det känns skönt att jag har berättat det här nu. Nu har jag gjort det Christer bad mig om.

Ett par veckor innan Christer Pettersson avled frågade jag honom som Aftonbladets reporter.
Mördade du Olof Palme?

– Jag vet vem som sköt Palme, svarade han. Och det ska jag tala om för Mårten.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11049218.ab
Citera
2012-08-22, 18:12
  #18
Medlem
ieshos avatar
Christer Pettersson

Fyra vittnen tycker sig ha sett någon på platsen för mordet som till en del liknade CP:

IM sa i första förhöret att han var för långt borta för att kunna känna igen mannen, men i tingsrätten sa han att mannen var mycket lik CP;

LL sa i första förhöret att han inte såg mannens ansikte, men anser idag att mannens sätt att springa var mycket typiskt och liknar hur CP springer;

LJ tyckte att han borde ha känt igen CP om det var han, men medgav att mannens sätt att springa liknade det sätt på vilket CP sprang;

LP såg aldrig vem som sköt, men anser att CP var lik en av dem hon såg omkring sig.

Tingsrätten och hovrätten ansåg det bevisat att CP hade iakttagits utanför biografen Grand, men ansåg det inte bevisat att han hade följt efter till Tunnelgatan. Men, OM Lars Tingström hade uppmanat CP att döda OP och OM CP tagit uppmaningen på allvar, borde han inte då ha strulat omkring på Västerlånggatan i väntan på ett tillfälle? Att CP denna kväll av en slump såg OP gå in på biografen och hade ett vapen på gångavstånd från just den biografen, för att sedan bland walkie-talkiemän och andra skummisar följa efter OP och utföra Tingströms vilja verkar inte rimligt.

Både Tingström och CP var bekanta med högerextremisten Lars Lind, vilken även han figurerat i utredningen. Om CP verkligen var vid Grand är det rimligare att han fått information om detta från någon, och att CP likt VG är en bifigur i en ganska omfattande operation.

En bekant till mig var hemma hos Lars Tingström på Ingarö då han visade en hemlig dörr i hans villa med en hiss ned till en underjordiskt rum som var en gigantisk garderob med hundratals kostymer och liknande. Jag har länge undrat över detta, för det luktade underrättelsetjänst lång väg. Så kom jag ihåg när jag besökte Polen i början av sjuttiotalet: alla såg att jag var västeuropé på mina kläder, trots att jag alltid är enkelt klädd. Helt klart måste västagenter i öststater ha haft tillgång till kläder av öststatstyp för att inte framstå som främlingar.
__________________
__________________
Senast redigerad av iesho 2012-08-22 kl. 18:12. Anledning: Aningen korrigerad från stora tråden
Citera
2012-08-22, 19:09
  #19
Medlem
Grandiosos avatar
Christer Pettersson utfrågas: http://www.youtube.com/watch?v=U1kcQApePso

"Passa dig jävligt noga" - CP till Silbersky (Erbarmligt dåligt ljud i inslaget, men det går
att höra ändå, tror jag.)

Inför resningsansökan: http://www.youtube.com/watch?v=MBKh6SnoTbM
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2012-08-22 kl. 19:33.
Citera
2012-08-23, 03:54
  #20
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Christer Pettersson åker in till stan för att fixa lite amfetamin från sin langare Sigge Cedergren. Han har med sig den revolver han tidigare fått låna av just Sigge. Enär Sigge inte är hemma uppehåller sig Christer vid biografen Grand i närheten av Sigges bostad, då han får syn på makarna Palme. Han ser när de går in på bion och bestämmer sig för att fortsätta leta efter Sigge på svartklubben Oxen. Efter att där ha träffat Sigge och fått några gram amfetamin, återvänder Christer till Grand. Där inväntar han föreställningens slut och tar upp förföljandet av makarna Palme längs Sveavägen. När de går över på andra sidan vägen och gör ett kortare uppehåll vid ett skyltfönster, passerar Christer Pettersson och ställer sig i hörnet av Dekorima för att invänta makarna Palme. När de passerar går han upp bakom Olof Palme och avlossar sitt dödande skott. Med detta har han tagit ut hämnden åt sin vän Lars Tingström - Bombmannen.

Lista med 31 exempel på sådant som är besvärande för Christer Pettersson:

http://ointres.se/christer_pettersson.htm
Citera
2012-08-23, 15:18
  #21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja! Definitivt! Det har jag varit övertygad om hela tiden.

Då tror jag inte du läst Erling Gruvedahls bok? han visar där övertygande hur signalementen på grandmannen och mördaren inte kan vara samma person.

Sitter lite tight till nu men kommer återkomma i ämnet.
Citera
2012-08-23, 20:39
  #22
Medlem
Grandiosos avatar
Christer Pettersson blir lite ilsk...

http://www.youtube.com/watch?v=zybJgrn48QQ

En specialare om vederbörande, 40 minuter lång:

http://www.youtube.com/watch?v=HilhMSOMaGc
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2012-08-23 kl. 20:59.
Citera
2012-08-23, 21:17
  #23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Då tror jag inte du läst Erling Gruvedahls bok? han visar där övertygande hur signalementen på grandmannen och mördaren inte kan vara samma person.

Sitter lite tight till nu men kommer återkomma i ämnet.

Han får vara hur övertygande som helst. Jag bryr mig inte. Jag har min uppfattning klar.
Orubblig, grundad på vittnesmål som jag absolut inte finner någon anledning att ifrågasätta
giltigheten hos. Däribland flygledarens. Mannen i sin bil utanför Grand.

Sen var väl för övrigt den här lilla tråden inte direkt avsedd för CP-tvivlarna utan här
råder skönt samförstånd i sakfrågan; Chrille gjorde det och är man av någon annan
uppfattning så bör man lämpligtvis hävda den i livaktiga huvudtråden.

Rätt mysigt att styra och ställa i en egen liten tråd för en gångs skull...hehe...
Citera
2012-08-23, 23:48
  #24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Rätt mysigt att styra och ställa i en egen liten tråd för en gångs skull...hehe...

Det är du värd så som du sliter
__________________
Senast redigerad av jakeclawson 2012-08-24 kl. 00:04.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback