Flashback bygger pepparkakshus!
2012-08-14, 00:08
Medlem
Går rätt på det.

Jag kan inte slita mig ifrån datorn när jag väl satt mig. Först när magen vrålar efter mat så går jag och hämtar mig ett snack, och jag går inte på toaletten innan de endast återstår sekunder innan jag gör "det" i brallan.

Jag har massa sysslor att göra, men sitter och surfar på Flashback, dataspelssidor, Facebook och YouTube. Det värsta är att jag inte ens tycker det är roligt. Jag intalar mig själv att jag blir mer allmänbildad av att läsa Wikipediaartiklar om historia och geografi, eller konspirationsteorier på FB.

Jag arbetar om dagarna, sen direkt hem. Hemma tänker jag att jag bara ska "kolla vad som hänt på FB", för att sedan fastna i flera timmar, äter ett snack för att döda hungern, och äta middag först 2 timmar innan jag lägger mig om kvällarna istället för direkt efter jobbet. Jag gör absolut inget vettigt. Jag spelar inte spel på datorn eller något sådant, utan jag bara slösurfar runt.

Det börjar bli ett stort problem då jag skjuter upp i princip ALLT annat i mitt liv. Träffar med vänner blir lidande då jag sitter för länge vid datorn, så jag inte hinner göra mig iordning. Mitt hem ser ut som ett bombnedslag i långa perioder då jag skiter i att städa, diska, lägga smutstvätt i tvättkorgen(!). Ja, allt ni kan tänka er.

Har någon annan detta problem? Vad kan man göra åt det? Att slänga datorn är inget alternativ.

Snälla, säg inte att jag ska skaffa en hobby som typ schack eller något. För så fort jag inte sysslar med det så kommer jag sätta mig vid datorn. Jag måste attackera grundproblemet...

Kort version
Jag sitter vid datorn så mycket att det påverkar mitt sociala liv och plikter i livet. Hur slutar jag?
Senast redigerad av TouchTheSky 2012-08-14 kl. 00:12.
Citera
2012-08-14, 00:14
Medlem
diskretpunkts avatar
hahahaha, exakt lika dant för mig. Förmodligen är problemet att aktiviteterna du "vill" och borde göra är tråkigare än att sitta och slösurfa, för ibland hittar man ju faktiskt någonting intressant. Och det finns alltid något kul att läsa om på detta forumet ex.

Intala dig bara att det är meningslöst, tråkigt och segt att sitta och glo vid datorn och skaffa någonting att göra som är genuint roligt, eller effektivisera tiden vid datorn genom att bara läsa det som är absolut nödvängit, t.ex. glo snabbt igenom om det är något nytt på heta ämnen, eller kolla fort igenom nyhetsflödet och inte sitta och rota igenom massa gamla arkiv med ointressanta saker.
Citera
2012-08-14, 00:18
Medlem
j1nxs avatar
Been there done that.. det var ganska jobbigt tills jag tog mig i kragen och gick ut. Då släppte allt. Det går bara om du själv vill. Träffa kompisar och gå på bio. Sen kan du se datorn som en belöning
Citera
2012-08-14, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
...effektivisera tiden vid datorn genom att bara läsa det som är absolut nödvängit, t.ex. glo snabbt igenom om det är något nytt på heta ämnen, eller kolla fort igenom nyhetsflödet och inte sitta och rota igenom massa gamla arkiv med ointressanta saker.

Hehe, exakt det som är mitt problem. Finner jag inget intressant bland Heta ämnen så gräver jag fram något gammalt mord ifrån 80-talet och sätter mig in i (till exempel). Det absurda i det hela är ju att tråden ifråga kommer finnas kvar i 100 år till, men där och då är det högsta prioritet att läsa allt! Med tillhörande externa länkar som leder till ytterliggare timmars läsning.

Förstår bara inte hur jag kan skita i att göra det jag egentligen måste göra. För jag mår psykiskt dåligt dagen efter när jag vaknar och inser att jag har alla sysslor kvar (vad de än må vara).
Citera
2012-08-14, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j1nx
Been there done that.. det var ganska jobbigt tills jag tog mig i kragen och gick ut. Då släppte allt. Det går bara om du själv vill. Träffa kompisar och gå på bio. Sen kan du se datorn som en belöning

Det är kanske det som är grejen. Att jag innerst inne inte vill... Fast jag ändå vill. Äh låter helt sinnessjukt, men tråden placerades inte bland Psykiska problemt för inget.

Problemet yttrar sig främst på veckodagarna, dvs tiden efter arbetet.
Gå till affären, laga mat, städa, tvätta, allt sånt skjuter jag åt sidan bara för att vara vid datorn. Men jag har sjukt tråkigt vid datorn och skulle hellre vilja sätta på lite bra musik och börja städa, men av någon anledning gräver jag fram massa saker på nätet som jag intalar mig själv är intressantare.
Citera
2012-08-14, 00:34
Medlem
Tidigare ikväll gjorde jag ett hundra procent ärligt försök att resa mig för att gå in med disk till köket. Fysiskt går det så klart, det är bara ställa sig. Men psykiskt GICK. DET. INTE.
Det gick bara inte. Det var som att jag satt fast i stolen. Jag gav upp och kvar sitter jag än och tittar på tallriken med intorkat gegg. Skulle ta mig max 1 minut att gå in med den till köket men det går bara inte...
Citera
2012-08-14, 00:44
Medlem
s-koops avatar
Lika dant för mig för ungefär 2 år sedan. Satt inne och vid datorn men då spelade jag faktiskt spel på den. En nära vän vill att jag skulle prova på Amerikansk fotboll, som jag då gjorde och fastnade för det istället. SÅ tiden vi datorn vart inte speciell mycket då träningen vart populärast då.

Så ett tips från mig är att du börjar träna nånting, exempel gym? Det är tungt i början men när du kommer in i det så blir det roligt, tro mig!

Lycka till!
Citera
2012-08-14, 01:19
Medlem
Be någon polare eller någon sätta en tidsspärr på internet, om det nu är så att det är internet du behöver för ditt "beroende". Har du kvar lite självplikt så välj ut två dagar då du inte rör datorn.
Citera
2012-08-14, 01:40
Medlem
Scraps avatar
Cold turkey. Avsluta medlemskap på sidor alternativt be ngn kompis sätta ett nytt lösen som bara han kan.
Citera
2012-08-14, 03:24
Medlem
AnusSeekers avatar
Du kan skriva ett 7-dagars schema som gäller hela veckan. På detta schemat står vad du ska göra och även när du ska gå och lägga dig (för att förhindra att du sitter upp hela nätterna). Blir lättare att sysselsätta sig med annat om man har satt upp mål för varje dag som skall uppnås.

Men glöm för böveln inte det viktigaste: Belöning. Du får ge dig själv belöningar när du har varit duktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in