2012-08-13, 16:44
Medlem
Hej!

Har tänkt att köpa mig en ny mobil och teckna abonnemang för första gången och har lite frågor kring detta då jag ej verkade hitta någon liknande tråd.

Så tänkte ställa lite frågor här som jag hoppas någon kan svara på .

1.Vart är det bäst att köpa mobil&abonnemang? Elgiganten, Media markt etc, eller t.ex Telenor, 3's egna butiker?

2.Är det verkligen värt att teckna försäkring för mobilen? Brukar inte hemförsäkring gälla för mobilen? Och löser inte garantin det mesta ifall det blir problem?

3.Hur mycket "bandbredd" använder man sig av verkligen när man surfar med mobilen? Då vissa abonnemang har 1Gb surf, och andra har 5-10Gb o sen finns det frisurf. Låt oss säga att man har msn, facebook, spotify igång en hel del.

Finns det mera grejer man borde kolla upp också kanske?

Mvh
/M3th
Citera
2012-08-13, 17:38
Medlem
harrings avatar
1.
Jag använder Tre och är nöjd med det, vilket som är bäst är lite som en PC vs Mac diskussion och leder inte någonstans riktigt så jag tycker du borde skriva ner hur mycket du använder telefonen nu med ungefär:
-antal sms/månad
-hur många minuter du ringer
-ringer du utomlands mycket
och andra saker du anser viktiga och sedan leta runt bland operatörerna tills du hittar ett abonnemang som ligger så nära dig som möjligt(onödigt att betala för mer än du använder).

2. Har fått intrycket av att det går på hemförsäkringen men kan ha fel.

3. Frisurf är oftast begränsad den med och brukar ligga runt 10gb.
Jag lyssnar mycket på podcasts och surfar en del, har använt nästan exakt 1gb data denna månaden hittills. Streamar dock inte musik alls och det kräver mycket data. Efter din data tar slut så kan du fortsätta surfa men med sänkt hastighet, det går att surfa och sådant men det är för långsamt för att streama musik.

Hoppas jag hjälpte lite iallafall.
Citera
2012-08-13, 22:45
Bannlyst
Hade tagit Halebop rubbet. Ingår massa fria samtal/sms varje månad och 4 gb surf vilket räcker gott och väl Kostar 400/månad med t ex en Samsung S3. 350/månad om du är student.
Citera
2012-08-22, 01:40
Medlem
harrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olala666
Hade tagit Halebop rubbet. Ingår massa fria samtal/sms varje månad och 4 gb surf vilket räcker gott och väl Kostar 400/månad med t ex en Samsung S3. 350/månad om du är student.
Samma pris som Tre då fast du får färre sms, samtalsminuter och du surfar långsammare? Bra tips
Citera
2012-08-22, 07:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harring
Samma pris som Tre då fast du får färre sms, samtalsminuter och du surfar långsammare? Bra tips

Fast rubbet är ingen kampanj som håller en månad utan är alltid så billigt (och ännu billigare om man är student). Sedan slipper man brandning av telefonen. Men ja, 3 är också helt ok. Och ja, det är ett helt ok tips, kukhuvud eftersom kampanjen inte ens fanns när jag skrev mitt inlägg..
Senast redigerad av Olala666 2012-08-22 kl. 07:35.
Citera
2012-08-22, 11:35
Medlem
Jag skulle säga, försök att handla via telefon eller på nätet då du får ångerrätt, ibland kan man ju ångra sig och då får du 99 gånger av 100 kalla handen i affären.
Citera
2012-08-22, 19:41
Medlem
Tackar för alla tips
Har ännu inte köpt något ännu fast har kickat på Samsung Galaxy S3, abonnemang vet jag inte än.
Men 3 o Telenor verkar ha bra erbjudanden sen såg jag Tele2's limited edition så får se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in