Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-08-13, 00:09
  #1
Medlem
Tjena.

Tror ni att det skulle vara möjligt att kunna bygga The Tumbler, https://encrypted-tbn1.google.com/im...g3ZmWOsnXyfftw, från Batman filmen i skala 1/8 eller 1/10 på 100 timmar? Och tror ni det skulle bli dyrt? Alltså om man bygger det för hand.
Citera
2012-08-13, 00:14
  #2
Medlem
Beror på vad du menar med bygger.
Bygga den fungerande? I vilket material?

Några tusenlappar och du kan bygga den som radiostyrt, om du vet vad du håller på med. Bara skalet som bör ta tid egentligen, och de bör definitivt gå på 100 timmar.

Så ditt projektarbete är möjligt, men enbart om du vet vad du gör.
Citera
2012-08-13, 00:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Beror på vad du menar med bygger.
Bygga den fungerande? I vilket material?

Några tusenlappar och du kan bygga den som radiostyrt, om du vet vad du håller på med. Bara skalet som bör ta tid egentligen, och de bör definitivt gå på 100 timmar.

Så ditt projektarbete är möjligt, men enbart om du vet vad du gör.
Ja, bygga den fungerande, material funderar jag fortfarande på. Vad menar du med om jag vet vad jag håller på med?
Citera
2012-08-13, 10:55
  #4
Medlem
Om man har en sådan i fullskalig storlek, får man köra den på vägar? Kanske blir ett projekt man kan hålla på med under några år. Är en R/C fanast och kan väldigt mycket om det, men jag har alltid hållit på med radiostyrt. Nu vill jag sitta inne i de!
Citera
2012-08-13, 11:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LundbergLudvig
Ja, bygga den fungerande, material funderar jag fortfarande på. Vad menar du med om jag vet vad jag håller på med?
Har du erfarenhet av att bygga modeller från scratch utan färdiga bitar?
Du måste ju skära ut varje bit för sig, och Tumblern är så idiotiskt byggd, att den är byggd med väldigt många plåtar för att den ska kunna hissas upp och ner med hydraullyftarna.

Vet du inte vd du håller på med, då ä Tumbler är väldigt ambitiöst projekt. Skalet kommer nämligen ge dig otroligt mycket problem vadbeträffar fästen m.m.
Citera
2012-08-13, 14:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Har du erfarenhet av att bygga modeller från scratch utan färdiga bitar?
Du måste ju skära ut varje bit för sig, och Tumblern är så idiotiskt byggd, att den är byggd med väldigt många plåtar för att den ska kunna hissas upp och ner med hydraullyftarna.

Vet du inte vd du håller på med, då ä Tumbler är väldigt ambitiöst projekt. Skalet kommer nämligen ge dig otroligt mycket problem vadbeträffar fästen m.m.
Nä inte direkt, fast är ganska händig och så. Jo jag har förstått det, men tycker det skulle ändå vara ett coolt projekt och skulle vara häftigt om man verkligen lyckas. Hade tänkt göra själva skalet så det är klart, kanske 60-70 cm långt, gjort av plåt kanske. Och sen fixa radiostyrningen och de sen.
Citera
2012-08-13, 17:26
  #7
Medlem
Mr.Bonds avatar
http://www.techdigest.tv/batmobilepc.jpg
Citera
2012-08-13, 18:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bond
http://www.techdigest.tv/batmobilepc.jpg
aa, ungefär en sån där hade jag funderat på att bygga.
Citera
2012-08-13, 19:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LundbergLudvig
Nä inte direkt, fast är ganska händig och så. Jo jag har förstått det, men tycker det skulle ändå vara ett coolt projekt och skulle vara häftigt om man verkligen lyckas. Hade tänkt göra själva skalet så det är klart, kanske 60-70 cm långt, gjort av plåt kanske. Och sen fixa radiostyrningen och de sen.
Att bygga utifrån och in blir nog svårare än om du börjar med ram och motor först.
Citera
2012-08-13, 19:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Att bygga utifrån och in blir nog svårare än om du börjar med ram och motor först.
hade ju tänkt göra det så man sätter på skalet på själva motorn och det, eller tror du blir lättare att byggga det som en hel del?
Citera
2012-08-13, 20:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LundbergLudvig
hade ju tänkt göra det så man sätter på skalet på själva motorn och det, eller tror du blir lättare att byggga det som en hel del?
Problemet är att då måste du anpassa motorn efter skalet.
Skalet är enda delen du kan anpassa, motorn kommer du inte kunna bygga om så den passar.

Så jag hade föreslagit att först mäta upp hur stor ramen måste bli, bygga den och få den fungerande, sedan skalet ovanpå, för skalet är lättast att anpassa.
Citera
2012-08-13, 20:48
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Problemet är att då måste du anpassa motorn efter skalet.
Skalet är enda delen du kan anpassa, motorn kommer du inte kunna bygga om så den passar.

Så jag hade föreslagit att först mäta upp hur stor ramen måste bli, bygga den och få den fungerande, sedan skalet ovanpå, för skalet är lättast att anpassa.
aha låter vettigt. Hade tänkt bygga ramen själv med (hade tänkt bygga allt som går att bygga och köpa allt annat, typ hjul, motor, styrning etc) men med vilket material skulle du byggt den i? Glasfiber?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback