Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2012-08-27, 17:37
  #25
Medlem
Nej, absolut inte. Bas Rutten började när han var 24, har jag för mig.
Citera
2012-08-27, 17:39
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fearboner
Svaret är JA för de allra flesta. Det betyder inte att det är försent för alla, men de som gett sig fan på något bryr sig sällan om vad andra tycker "är möjligt". De kör på.

Jag tvivlar på att någon som ställt denna fråga på ett forum blivit något. Men som exempel kan jag ge Sergio Martinez som nu anses vara en av världens 3 största namn i boxning som startade boxas när han var 20-21.
Det finns fler exempel på detta.

Det viktiga är dock en oöverträffad drivkraft att bli bäst. Att träna hårdare än alla andra och vara målmedveten.
Det går inte att bli champ genom att traggla sig igenom 4 pass i veckan på sin lokala klubb. Det krävs mycket mer än så. En helt annan inställning.

Nu undrade du inte specifikt om att bli en lyckad fighter. Att vara med om en pro-fight kan de flesta lyckas med efter några års träning. Om det är allt du siktar på är det bara att köra på och följa strömmen. Men vill du göra något särskilt i nån av sporterna krävs som sagt en helt annan drivkraft, och det kan bara du själv svara på om du har.

Finns en Georgisk (tror jag?) boxare som började boxas när han var 31. Han hade aldrig hållt på med någon sport innan och var inget fysiskt fenomen, men han gav sig fan på att lyckas. Han var ingen världsstjärna, men kunde livnära sig på boxning.
Citera
2014-10-18, 21:47
  #27
Medlem
Sen bump nu, men läser att Magnus Jycken Cedenblad, började vid 17 års ålder och la av efter 2-3 träningar och sedan började han träna vid 21 igen och sedan vid 27 tog han tag i det på allvar verkligen.

Så kampsport är väl den sport man kan börja med senast troligtvis och ändå bli proffs, dock är det ju 0,000000000000000000001 % som blir det.
Citera
2014-10-19, 04:01
  #28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fucka

Så kampsport är väl den sport man kan börja med senast troligtvis och ändå bli proffs, dock är det ju 0,000000000000000000001 % som blir det.

Vad ger ni det om pappsen vunnit EM-guld m.m. och sonen vill börja tävla som 25-åring i kampsport? Hur mycket spelar genetiken en roll att överkomma oddsen och den sena åldern? Tävla för att vinna hela grejset gäller detta. Inte MMA eller boxning utan semikontakt - ITF Taekwondo exempelvis.
__________________
Senast redigerad av blabla12345 2014-10-19 kl. 04:08.
Citera
2014-10-20, 11:17
  #29
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12345
Vad ger ni det om pappsen vunnit EM-guld m.m. och sonen vill börja tävla som 25-åring i kampsport? Hur mycket spelar genetiken en roll att överkomma oddsen och den sena åldern? Tävla för att vinna hela grejset gäller detta. Inte MMA eller boxning utan semikontakt - ITF Taekwondo exempelvis.
Finns bara ett sett att få veta det, testa.
Citera
2014-10-20, 13:23
  #30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Finns bara ett sett att få veta det, testa.

Tyvärr är svenska utövare inom ITF inte av någon högre klass internationellt sett. Jag lär behöva resa och ställa upp i någon turnering i Europa för att ges bättre indikationer.

Mest nyfiken på om ni räknade bort mig med tanke på hur sent ute jag är.
Citera
2014-10-23, 11:23
  #31
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gbajern
Skit i att fråga andra och ta reda på svaret själv istället. Lycka till!

Det här är egentligen svaret på de flesta frågor angående att börja träna i det här forat. Istället för att fråga folk kan man faktisk gå ner på sin lokala kampsportsklubb och helt enkelt börja träna. Och helt avsett som man vill bli proffs eller inte tycker jag man borde gå ner för kampsport är helt enkelt ruskigt roligt att hålla på med
Citera
2014-10-23, 12:38
  #32
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Ja det är försent. Lägg handskarna på hyllan och börja med schack istället.
Citera
2015-06-14, 11:17
  #33
Medlem
Ist för att skapa nytt ämne, någon som har tips och pepp för att börja boxas som 26 åring i gbg? Målet är väl mest att jag tycker det verkar spännande att gå in i ring mot någon och se hur det går, kanske försöka tävla lite inom Sveriges gränser etc om folk fortfarande gör det i min ålder och inte helt tröttnat? Hört en del om folk som slutat tävla och bara tränar.
Citera
2015-06-14, 12:45
  #34
Medlem
Det är bara att hitta en klubb och sätta igång. Tränaren ser till att du får en motståndare som jämbördig, det är inte någon landslagsboxare du får i de första matcherna. Det finns ett nybörjar-SM i boxning också.

Naturligtvis går de flesta över till att bara träna, det kräver en jävla disciplin att vara aktiv matchboxare, det är betydligt enklare att träna lite som man vill och sparra när man känner för det.
Citera
2015-06-14, 12:59
  #35
Medlem
TheAlamos avatar
Du kanske inte ska fundera på att bli professionell innan du ens testat sporten. För sent att börja är det dock inte. Jag är snart 24 och känner fortfarande för att ta upp min gamla brottarkarriär jag hade för 5-6 år sedan. Höll på med mma fram tills för ett år sedan och det är bara uppvärmningen som krävs lite mer när åldern kommer. Det är inte ovanligt med 40-50-åringar som slåss aktivt på klubbarna utan problem.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback