Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-22, 22:35
  #121
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Vilka serietidningar med superhjältar finns fortfarande? Som grabb läste man Läderlappen&Robin (Batman), Stålmannen, Fantomen, Tarzan och några till. Det fanns som egna tidningar eller bilagor i andra: Modesty Blaise, Johnny Hazard, Mandrake, Rip Kirby, Garth.
Även såna som Buster, Agent X9 och liknade verkar ha försvunnit.
Agent X9 finns fortfarande, men du får nog leta på Pressbyrån för att hitta den.
I övrigt är det nog bara Fantomen som finns kvar av ovanstående nämnda, om du vill läsa serierna på svenska.
Citera
2017-01-23, 18:09
  #122
Medlem
MrGumbys avatar
Jag kan ibland sakna 70-talets skräckserier, framförallt tidningen Chock! Men också Kallblodig, Dracula lever mfl. Fina vältecknade och läskiga omslag i färg och serierna var givetvis i svart/vitt för bästa skräckeffekt med mörker och skugga... Har hittat en del på antikvariaten och faktum är att de håller än... Men välbevarade exemplar brukar vara rätt dyra! Jag gillade också Stålpojken med Rymdens Hjältar då serierna tecknades av Swann, Cockrum eller Mike Grell! Underbart med dessa Rymdhjältar med sina specifika superkrafter! Har sett nyproducerade serier om Rymdhjältarna som ges ut i USA, men det är ju inte alls samma sak! Inte lika charmigt och så gillar jag inte den nya teckningsstilen!

Andra trevliga och våldsamma serier på 70-talet som föräldragenerationen förfasades över var ju Mästaren på karate och Krig är helvete! Ja, listan på saknade serier kan göras lång...
Citera
2017-01-25, 11:32
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGumby
Jag kan ibland sakna 70-talets skräckserier, framförallt tidningen Chock! Men också Kallblodig, Dracula lever mfl. Fina vältecknade och läskiga omslag i färg och serierna var givetvis i svart/vitt för bästa skräckeffekt med mörker och skugga... Har hittat en del på antikvariaten och faktum är att de håller än... Men välbevarade exemplar brukar vara rätt dyra! Jag gillade också Stålpojken med Rymdens Hjältar då serierna tecknades av Swann, Cockrum eller Mike Grell! Underbart med dessa Rymdhjältar med sina specifika superkrafter! Har sett nyproducerade serier om Rymdhjältarna som ges ut i USA, men det är ju inte alls samma sak! Inte lika charmigt och så gillar jag inte den nya teckningsstilen!

Andra trevliga och våldsamma serier på 70-talet som föräldragenerationen förfasades över var ju Mästaren på karate och Krig är helvete! Ja, listan på saknade serier kan göras lång...


Testa Dylan Dog om du saknar skräckserier. Ades Media ger ut några album om året.
Citera
2017-01-25, 12:52
  #124
Medlem
Vad jag kan se så har ingen nämnt 47:an Löken. Tidningen gavs ut under en kort period i början av 70-talet. Jag var väl inte så förtjust i tidningen men min bror som nyligt hade avslutat militärtjänstgöringen fann en viss behållning i den. Serien var ungefär som en modernare variant av 91:Karlsson.

F.ö har jag kvar en bunt Svenska MAD från 70-talet i mitt föräldrahem. Oj,oj,oj...det var högtidsstunder när den kom ut. Allt annat fick temporärt läggas åt sidan. Jag vill minnas att den fanns att köpa varannan torsdag.
Citera
2017-01-25, 12:53
  #125
Medlem
mikkelbergs avatar
Groo, Svärdbäraren!
Citera
2017-01-25, 20:15
  #126
Medlem
record-collectors avatar
Saknar gamla klassiska FANTOMEN och även gamla SERIEMAGASINET. Klart bra serier.
Citera
2017-01-25, 20:27
  #127
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGumby
Jag kan ibland sakna 70-talets skräckserier, framförallt tidningen Chock! Men också Kallblodig, Dracula lever mfl. Fina vältecknade och läskiga omslag i färg och serierna var givetvis i svart/vitt för bästa skräckeffekt med mörker och skugga... Har hittat en del på antikvariaten och faktum är att de håller än... Men välbevarade exemplar brukar vara rätt dyra! Jag gillade också Stålpojken med Rymdens Hjältar då serierna tecknades av Swann, Cockrum eller Mike Grell! Underbart med dessa Rymdhjältar med sina specifika superkrafter! Har sett nyproducerade serier om Rymdhjältarna som ges ut i USA, men det är ju inte alls samma sak! Inte lika charmigt och så gillar jag inte den nya teckningsstilen!

Andra trevliga och våldsamma serier på 70-talet som föräldragenerationen förfasades över var ju Mästaren på karate och Krig är helvete! Ja, listan på saknade serier kan göras lång...
Chock är den bästa skräcktidningen som funnits.
Jag äger alla nummer efter att ha dammsugit diverse antikvariat.
På tidigt 80-tal kom skräcktidningen Mysterieserier som också höll hög kvalité.
Citera
2017-01-26, 00:08
  #128
Medlem
Svenska MAD saknas av många, men Lasse O'Månsson som var ansvarig för det tidiga 60-talet gav därefter ut en annan humortidning som hette Hjälp. de få nummer jag har är väldigt underhållande. Läste mest amerikanska MAD.
Andra tidningar jag minns är Lilla Fridolf och Pelle Svanslös.
Att Larson försvunnit är lite tråkigt, kan fortfarande roas av hans (och tidningens) humor. Det enda jag någonsin ratat i den är Get Fuzzy som förekom på 2000-talet, läste flera men sen fick det vara. Helt o-roliga men kanske kan det bero på översättningen som tidigare föreslagits i tråden.
Citera
2017-01-26, 08:16
  #129
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.eriksson
Svenska MAD saknas av många, men Lasse O'Månsson som var ansvarig för det tidiga 60-talet gav därefter ut en annan humortidning som hette Hjälp. de få nummer jag har är väldigt underhållande. Läste mest amerikanska MAD.
Andra tidningar jag minns är Lilla Fridolf och Pelle Svanslös.
Att Larson försvunnit är lite tråkigt, kan fortfarande roas av hans (och tidningens) humor. Det enda jag någonsin ratat i den är Get Fuzzy som förekom på 2000-talet, läste flera men sen fick det vara. Helt o-roliga men kanske kan det bero på översättningen som tidigare föreslagits i tråden.
Larson försvann på grund av att rättigheterna till Far Side gick ut. Svårt att ha en tidning utan själva titelserien. Men "Nya Serieparaden" är mer eller mindre samma tidning, fast utan just Far Side.
Citera
2017-01-26, 09:38
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d.eriksson
Svenska MAD saknas av många, men Lasse O'Månsson som var ansvarig för det tidiga 60-talet gav därefter ut en annan humortidning som hette Hjälp. de få nummer jag har är väldigt underhållande. Läste mest amerikanska MAD.
Andra tidningar jag minns är Lilla Fridolf och Pelle Svanslös.
Att Larson försvunnit är lite tråkigt, kan fortfarande roas av hans (och tidningens) humor. Det enda jag någonsin ratat i den är Get Fuzzy som förekom på 2000-talet, läste flera men sen fick det vara. Helt o-roliga men kanske kan det bero på översättningen som tidigare föreslagits i tråden.

Lilla Fridolf finns kvar, inte som egen tidning men i Svenska humorklassiker medverkar den alltid, även i en del nummer av 91:an så dyker han upp.

Gary Larsson slutade med The Far Side 1995, därmed var tidningen i princip tvungen att upphöra. (De flesta) serierna som gick i tidningen utöver The far side, går idag att finna i andra tidningar.
Citera
2017-04-05, 20:24
  #131
Medlem
Ni vet väl att många, om inte samtliga, nämnda titlar
går att köpa på Tradera. Finns också en hel del seriebutiker
som säljer över nätet. Själv är jag ett fan av 70-tals titlar
som Läderlappen, Stålpojken, Stålmannen, Maffia, Spindelmannen,
etc, etc, etc....fanns hur många som helst ju....
Citera
2017-04-05, 22:50
  #132
Medlem
Poke53281s avatar
Jag vill ha pyton tillbaka!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback