2012-08-12, 17:38
Medlem
Hej jag har en fråga om Corsair Cooling Hydro H100.

Räcker det med att man bara kopplar in molex kontakten i nätaget alltså pumpen bara också kopplar man fläktarna till en fläkt kontroller t.ex på en Corsair Obsidian 650D Svart utan att det blir nåt strul?

Tack i förhand!
Citera
2012-08-12, 17:59
Medlem
ThingThings avatar
Så länge både pumpen och fläktarna går utan problem, så ska kylaren fungera som den ska.
Citera
2012-08-12, 18:07
Medlem
errikos avatar
det borde inte vara några konstigheter.. men brukar man inte koppla fläktarna till pumpen då att allt sköter sig själv
Citera
2012-08-12, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThingThing
Så länge både pumpen och fläktarna går utan problem, så ska kylaren fungera som den ska.

OK.Tack för hjälpen.
Citera
2012-08-12, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erriko
det borde inte vara några konstigheter.. men brukar man inte koppla fläktarna till pumpen då att allt sköter sig själv

Men jag vill kunna styra fläktarnas hastighet från utsidan av chassit.
Citera
2012-08-12, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde49
Men jag vill kunna styra fläktarnas hastighet från utsidan av chassit.

Går bra. Har själv bytt ut fläktarna mot PWM-fläktar och då använder jag såklart PWM-kontakterna på moderkortet och inte de på själva pumpen/kontrollern.

Edit. Beroende på moderkort kommer du få upp en varning varje gång du startar datorn att du inte har en processor-fläkt inkopplad (eller i mitt fall att fläkten snurrar för långsamt) men det går att stänga av/reglera varningen i Bios/UEFI.
Citera
2012-08-14, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cynamoon
Går bra. Har själv bytt ut fläktarna mot PWM-fläktar och då använder jag såklart PWM-kontakterna på moderkortet och inte de på själva pumpen/kontrollern.

Edit. Beroende på moderkort kommer du få upp en varning varje gång du startar datorn att du inte har en processor-fläkt inkopplad (eller i mitt fall att fläkten snurrar för långsamt) men det går att stänga av/reglera varningen i Bios/UEFI.

Ok men vad skulle hända ifall men kopplar in cpu fläkt kontakten i moderkortet men inga fläktar i Cpu kyllaren skulle man få upp varningen ändå eller vad skulle hända?

Tack för svaret!
Citera
2012-08-15, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde49
Ok men vad skulle hända ifall men kopplar in cpu fläkt kontakten i moderkortet men inga fläktar i Cpu kyllaren skulle man få upp varningen ändå eller vad skulle hända?

Tack för svaret!

Ingenting. Moderkortet vet ju inte om att kylaren är utbytt. Möjligtvis om du kopplar in 3-pins kontakten från kylaren till moderkortet men den används bara för att läsa av varvtalet när man har fläktar inkopplade till kylaren, så det är helt onödigt att koppla in den (molex räcker så pumpen för ström) i såna fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in