Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2012-08-13, 00:14
  #85
Medlem
TheMeaningOfLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metalcorenightfall
Vilket ljud? Mars har ingen atmosfär och således existerar inget ljud.

Jo, men mycket tunnare än jordens och beståndsdelarna ser annorlunda ut. Tydligen försökte dem spela in ljud på Mars Polar Lander, men misslyckades. Det handlar som sagt om att klura ut hur ljudet beter sig på Mars. När man har gjort det borde det gå utmärkt att spela in ljud. Läs mer om det här: http://www.acoustics.org/press/151st/Hanford.html
Citera
2012-08-13, 00:31
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Kan du upplysa en obildad människa om vad en video består av, nu när du upplyst oss imbeciller om att den inte består av bilder?

Gör dig inte löjlig. NASA själva säger uttryckligen under presskonferensen att det snarare är stopmotion. Men försök du märka ord för att känna att du har gjort en poäng..eller något. Tönt.
Citera
2012-08-13, 05:42
  #87
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poopo
Diverse pinsamheter.

Sluta posta för fan! Du besitter varken den där hardcorementaliteten ala "troende" där inga argument biter pga "alien stealthteknik, NWO konspiration eller Gargamel" eller en naiv men kunskapstörstande "nybörjar"inställning.

Du är bara pinsamt okunnig och envis på alla fel sätt.

Varför man inte "filmar" på Mars har förklarats flera gånger men för OTs skull säger jag det igen, en film är bara ett antal bilder i sekvens.

Däremot började jag fundera på dessa mirakulösa ämnen som skulle kunna finnas på Mars. Är inte det periodiska systemet redan fullt? Om jag inte minns fel så petades det in ämnen där innan man hade bekräftat dem "IRL"? Gäller det för alla ämnen i hela rymden eller bara Jorden/Solsystemet?
__________________
Senast redigerad av Aigis 2012-08-13 kl. 05:46.
Citera
2012-08-13, 16:22
  #88
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Nej, jag har inte läst hela tråden.

Video kräver mer bandbredd, dessutom blir det konstigt med lång direktsändning eftersom avståndet till jorden varierar.

En annan sak, sänder de här bilarna direkt till jorden eller skickar de upp till en satellit ovanför Mars, som sedan sänder vidare? Känns ju dumt och tungt att ha en fet radio på varje bil. Även vissa datorberäkningar borde kunna göras i omloppsbana.

Du satte fingret på det, anledningen till att vi inte ser filmer från Mars är att det tar för mycket bandbredd som kan användas till viktigare saker.

Såvitt jag vet så kan båda bilarna (Opportunity och Curiosity, Spirit har övergetts) sända antingen direkt eller via satelliterna, för säkerhets skull. Men bandbredden blir avsevärt bättre om de reläar via satelliterna.
Citera
2012-08-13, 16:26
  #89
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
Jag hittade en sjö på en av bilderna som alla verkar ha missat. Ska jag ringa aftonblaskan eller NASA först?
Off topic så undrar jag när de skickade upp den där roboten egentligen. Alltså hur lång tid tar det?

Som kortast kan vi nog få en farkost till Mars på omkring 6 månader idag, men i det här fallet har jag från minnet för mig att det tog 8.
Citera
2015-10-23, 04:22
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av positivisten
Det är 14 ljusminuter till Mars just nu.
Att föra över data på sådana avstånd är mycket svårt.
De kommer använda Odyssey och Mars Reconnaissance Orbiter som repeaters för att
öka mängden data de kan skicka, men det är ändå enstaka kb/s.
Den bandbredden behövs för att skicka viktiga data. Vore bara dumt att skicka video som ändå
inte skulle visa något.
Kan de inte sätta en repeater på månen som hjälper till?
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback