2012-08-11, 11:36
Medlem
Nu när dottern fyller 1 år så skulle vi vilja samla ihop allt småsparande och organisera det lite bättre och jag funderar lite på hur vi bäst lägger upp det.

Jag vill inte riskera hennes pengar men vill samtidigt att det ska kunna öka mer än inflationen....

Tanken är att kunna spara löpande, både vi som föräldrar men även några släktingar. Kontot kommer stå på oss och vi kommer kunna använda pengarna där vi tycker det är lämpligt för henne när hon blir äldre (18+ antagligen).

Har kollat runt lite olika räntekonton som verkar ligga på ca 3-4%. Inte jättemycket men vill ha insättningsgaranti om vi ska spara i sparkonton.

Sen funderar jag lite på att ha ett räntekonto där de som vill spara åt henne kan sätta in pengar. Men att de pengarna jag själv sparar går in på avanza zero. Sen när hon blir lite äldre och det kanske är en 2-4 år tills hon blir 18 så flyttar jag över AZ pengarna till räntekontot vid lämpligt tillfälle.

Någon annan som har lite tankar på hur man bäst sparar åt sina barn?
Citera
2012-08-11, 11:41
Medlem
SBABs sparkonto med 3% och insättningsgaranti ligger väl hyfsat bra till. https://www.sbab.se/
Citera
2012-08-11, 11:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Eftersom man sparar på så lång sikt kan man gott spara i kvalitetsaktier till sina barn. Köp när börsen är lite grinig och använd pengar från sparkontot ibland. Kom ihåg att man får utdelning på aktier varje år som man kan använda till att köpa nya aktier eller sätta av till sparande. Ofta blir det bättre ränta än bankräntan.

Mina bästa långsiktiga aktietips:

H&M, SCA, Holmen, Skanska, Investor, Kinnevik, Ratos
Citera
2012-08-11, 17:37
Medlem
Diablo1118s avatar
Jag skulle öppnat ett barnspar på avanza.

https://www.avanza.se/aza/sparaplace...r/barnspar.jsp

Skulle lagt 50% i Avanza Zero och resten i aktier
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in