• 1
  • 2
2012-08-10, 22:37
Medlem
jag behöver svar på några frågor.

1.Varför säger man tåget går/ bussen går? Det är ju helt fel tåget åker för fan.

2. Varför säger folk jag sitter på tåget? jag tolkar detta som att man sitter på taket av tåget. Rätt ord borde vara jag sitter i tåget.

3. Ordet dygnsur låter helt jävla galet jag tolkar detta som att någon är sur över något som hänt under dagen. Vem fan har kommit på detta undrar man.
2012-08-10, 22:38
Medlem
Varför säger man att det gick när man kom? Eller att man kommer när det går.
2012-08-10, 22:40
Medlem
Houwdets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chucknorris112

3. Ordet dygnsur låter helt jävla galet jag tolkar detta som att någon är sur över något som hänt under dagen. Vem fan har kommit på detta undrar man.

dyngsur, inte dygnsur...

hjälper dock inte mycket
2012-08-10, 22:44
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:

1.Varför säger man tåget går/ bussen går?

2. Varför säger folk jag sitter på tåget? jag tolkar detta som att man sitter på taket av tåget. Rätt ord borde vara jag sitter i tåget.

På fråga 3 har du helt fattat fel! Det heter DYNGSUR = alltså dyng-sur. Som i dynga! Dynga = gödsel. HAr du någonsin känt på en nybajsad "koruka" om inte kan jag berätta att den är väldigt blöt.

Fråga 2 = Du sitter på ett fordon som rullar på rälsen, och därmed "sitter" du på tåget. F.ö. så skulle du, om du satt på taket, sitta på en järnvägsvagn och inte på tåget. Däri ligger skillanden.

Fråga 1. "Bussen går" etc. är en muntlig kortform av det riktiga, dvs= "Bussen AVgår" etc.
2012-08-10, 22:54
Medlem
Citat:

1.Varför säger man tåget går/ bussen går? Det är ju helt fel tåget åker för fan.

Snacka om meningslöst att ifrågasätta att språket ser ut på det här sättet. Det finns ingen logik som gör att det inte kan heta så, det bara heter så.

Vänta... vadå "se ut"? Kan språket se? Vadå "logik som gör"? Kan logik göra saker?
Senast redigerad av In-Fredel 2012-08-10 kl. 22:57.
2012-08-10, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
På fråga 3 har du helt fattat fel! Det heter DYNGSUR = alltså dyng-sur. Som i dynga! Dynga = gödsel. HAr du någonsin känt på en nybajsad "koruka" om inte kan jag berätta att den är väldigt blöt.

Fråga 2 = Du sitter på ett fordon som rullar på rälsen, och därmed "sitter" du på tåget. F.ö. så skulle du, om du satt på taket, sitta på en järnvägsvagn och inte på tåget. Däri ligger skillanden.

Fråga 1. "Bussen går" etc. är en muntlig kortform av det riktiga, dvs= "Bussen AVgår" etc.

Jag har sökt order dynga på synonymer.se och fick följande svar: kreatursspillning, spillning, gödsel, träck; strunt, smörja, skräp, lort, skit; struntprat, dravel, dumheter.

Det är skitsamma men vad har sur med hela ordet och göra? ordet sur innebär att man är irriterad eller att man är på dåligt humör.
2012-08-10, 22:57
Medlem
Citat:
Det är skitsamma men vad har sur med hela ordet och göra? ordet sur innebär att man är irriterad eller att man är på dåligt humör.
Du måste verkligen lära dig att ord kan ha flera olika betydelser.
2012-08-10, 22:58
Medlem
Houwdets avatar
Citat:
Jag har sökt order dynga på synonymer.se och fick följande svar: kreatursspillning, spillning, gödsel, träck; strunt, smörja, skräp, lort, skit; struntprat, dravel, dumheter.

Blir inte du sur när du blir blöt?
2012-08-10, 22:59
Medlem
prostinnans avatar
Citat:

Annars sur som i syra (som i surt eller basiskt).
2012-08-10, 23:01
Medlem
E.S.A.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
Varför säger man att det gick när man kom? Eller att man kommer när det går.

Dygns-ur skulle kunna vara en stor klocka, visaren pekar på vilken dag det är.
Jätteliten och skitgott är ju också ganska konstiga ord.

Tänk om man aldrig lärt sig engelska, och sen åker man till England och nån säger "look at that giantsmall car. Eller ännu värre "i have giantlittle money".
2012-08-10, 23:03
Medlem
Ett annat ord som är skit förvirrande är ordet en och ett. Det är en och samma siffra men man får inte använda dom i vissa sammanhang fast det är samma ord. på engelska har man tex one dvs= 1 och ordet one använder man i alla sammanhang.
2012-08-10, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.S.A.D
Jätteliten och skitgott är ju också ganska konstiga ord.
Varför det? Det är ett mycket vanligt sätt att förstärka det man vill uttrycka.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in