Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2012-08-17, 15:43
  #25
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invasion
Oja, har väl en 100 böcker jag inte läst. Planen är att läsa dem men tar mig sällan tid att läsa, sen kommer det ju ideligen nytt... men ska ju ha nåt att göra när man blir pensionär med.

Jag tycker att fördelen med böcker är att de inte åldras på samma sätt som till exempel filmer. En bok kan vara väldigt tidlös, medan en gammal film (nästan) alltid ser gammal ut, vilket kan påverka upplevelsen negativt.

Inte längre relaterat till citatet -> Jag har svårt för människor som köper böcker enkom som prydnad. Att de står länge och väntar på att bli lästa är inget märkligt, men att hitta Sartre som dekoration i en bokhylla hos någon som har svårt att ta sig igenom "Totte bygger" blir liksom bara löjligt.
__________________
Senast redigerad av Porthos 2012-08-17 kl. 15:47. Anledning: Glömde hälften av det jag skulle skriva...
Citera
2012-08-17, 18:30
  #26
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beauvoir
Böcker som jag inte läser ger jag bort
Precis. Det är svårt nog att få plats med alla bra böcker.
Citera
2012-08-18, 01:17
  #27
Medlem
Skangos avatar
Vad roligt att man är inte ensam. Jag har alltid undrat varför jag är nästintill omöjlig och inte en sådan som läser klart 1 bok/dag eller vecka, lätt kan packa ihop och gå vidare.

Jag besitter ett intresse för litteraturämnet och böcker men väldigt ovanligt att jag läser klart böckerna, en bok kan ta mig år att läsa ut eftersom jag som läsare i stället återvänder. Lampros har en poäng om att se meningen i att lagra, absolut.
Citera
2012-08-18, 12:04
  #28
Medlem
Det finns uppenbarligen en marknad att sälja böcker med snyggt omslag och en känd titel/författare på omslaget, sedan kan själva innehållet vara vad som helst. Frågan är ju om man bryter mot upphovsrätten genom att sälja böcker där man kopierat titel, författarnamn och omslag, men inte innehållet?
Citera
2012-08-18, 12:45
  #29
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Det finns uppenbarligen en marknad att sälja böcker med snyggt omslag och en känd titel/författare på omslaget, sedan kan själva innehållet vara vad som helst. Frågan är ju om man bryter mot upphovsrätten genom att sälja böcker där man kopierat titel, författarnamn och omslag, men inte innehållet?
http://www.decoramouldings.com/decbooks.php
http://www.manorbindery.co.uk/

Pinsamt om en gäst vill bläddra i en bok.
Citera
2012-08-18, 20:13
  #30
Medlem
Om man nu får samma behållning av att ha böcker som att läsa dom.
Är det någon som känner att det är en poseringsgrej, för att bygga lite av en Hemingwayimage kring sig själv?
Citera
2012-08-19, 07:11
  #31
Medlem
Ellies avatar
Nej, jag kan inte precis förstå principen att köpa böcker medvetet bara för att de ska stå där. Sen att man gör det för att man alltid hoppas på att man ska läsa böckerna en vacker dag är väl en annan.

Själv vet jag väl att jag samlar på mig mer böcker än vad jag hinner plöja och bådar inför den dagen jag borde flytta. Jag har väl också någon inre syn om att ja jag kanske får för mig att studera Nord Koreansk historia på universitetet någon dag och då kanske JUST DEN HÄR boken är med och då är jag ju jävligt smart som köpt den nu ...... suck.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
http://www.decoramouldings.com/decbooks.php
http://www.manorbindery.co.uk/

Pinsamt om en gäst vill bläddra i en bok.

Det där förstår jag faktiskt inte alls varför folk köper. Det går annars att köpa böcker med sådant omslag för en spotstyvel på en secondhand butik och då är det i alla fall riktiga böcker.
__________________
Senast redigerad av Ellie 2012-08-19 kl. 07:15.
Citera
2012-08-19, 08:07
  #32
Medlem
Bisarros avatar
Nej.

Varför försköka framstå som någon man inte är? Om man inte läser särskilt mycket borde man ju inte vilja ge intryck av att man gör det, jag förstår inte riktigt. Man har väl sannolikt andra intressen i så fall och borde väl vilja prata med folk angående det istället? Visst kan det vara fint med böcker i en bokhylla, men om man knappt läser förstår jag inte hur man kan bli så besatt av det så man lägger tusentals kronor på det. Om någon man känner pratar om litteratur har man ju inget att komma med och då borde det ju inte vara så kul längre att ha rummet fullt med böcker, det borde ju istället vara ganska pinsamt, typ att man framstår som ett sort jävla läskpapper.
Citera
2012-08-19, 21:13
  #33
Medlem
George.Jansens avatar
Nu köper jag iofs alltid böcker med intentionen att läsa dem, dock så är det ju svårt att hinna med och det köps hela tiden mer så vissa blir stående olästa väldigt länge. Det är ju ingen stort problem plus att det är bra med lita att välja bland om det regnar en dag. Dock har jag lite ångest över att kanske glömma en bok helt så i bokhyllorna finns det särskilda hyllor där de olästa står, i väntan på att bli lästa och kunna sorteras in på rätt plats i resten av samlingen.
Citera
2014-04-16, 23:42
  #34
Medlem
nestesaippuas avatar
Nu när bokrean är över för i år så är min bokhylla fullsmockad med nya böcker. När jag ser alla böckerna stå där på hyllorna så blir jag lite stolt och inbillar mig själv att jag snart har läst ut dem allihop. Men i själva verket så läser man ju lika slött som en snigel och 9 av 10 böcker står ju bara där för prydnadens skull.

Nu vill jag ju läsa ut alla böcker som jag har men samtidigt orkar man kanske inte börja läsa en serie på tre böcker som är 900sidor vardera, utan de sparar man till sist och tills dess får de lika gärna stå på hyllan och se fina ut istället.
Citera
2014-05-02, 23:29
  #35
Medlem
Germanofils avatar
Om vi pratar om skönlitteratur så har jag nog åtminstone påbörjat alla böcker som jag köpt. En del har ju dock inte fallit mig i smaken och dessa böcker har jag inte läst klart. Vad gäller böcker jag ärvt/fått så finns det däremot en hyfsat stor andel som jag aldrig ens öppnat. Har ju även hänt att jag köpt facklitteratur i olika sammanhang, ofta på rea, och där finns det i ärlighetens namn mycket som bara står och sammlar damm efter att jag i bästa fall bläddrat lite i böckerna.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback