Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-08-10, 14:58
  #1
Medlem
IlCanonieres avatar
Jag älskar att köpa böcker. Det står jag för. Jag älskar att sitta och läsa beskrivningar och läsa recensioner om hur bra böckerna är och hur de är klassiska. Sedan att veta att det är ett postpaket påväg med mina böcker och att jag en dag ska läsa dem gör att jag studsar på moln.

När böckerna väl kommer lägger jag in dem i bokhyllan försiktigt och varje bok ska ha sin plats. Det ska vara organiserat och snyggt.

Att läsa dem kan dock ta tid. Har köpt böcker utan att läsa dem på flera år. Detta är med mening.

Är det några där ute som delar detta med mig? Som köper utan intentionen att läsa på en gång?
Citera
2012-08-10, 15:00
  #2
Medlem
skogshomos avatar
Jag tenderar att plöja det mesta jag får direkt men visst är det så att jag ibland på en loppis kommer hem med 5-6 böcker som jag vill ha och då kan man ju inte läsa allt på en gång
Citera
2012-08-10, 15:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlCanoniere
Jag älskar att köpa böcker. Det står jag för. Jag älskar att sitta och läsa beskrivningar och läsa recensioner om hur bra böckerna är och hur de är klassiska. Sedan att veta att det är ett postpaket påväg med mina böcker och att jag en dag ska läsa dem gör att jag studsar på moln.

När böckerna väl kommer lägger jag in dem i bokhyllan försiktigt och varje bok ska ha sin plats. Det ska vara organiserat och snyggt.

Att läsa dem kan dock ta tid. Har köpt böcker utan att läsa dem på flera år. Detta är med mening.

Är det några där ute som delar detta med mig? Som köper utan intentionen att läsa på en gång?

Jag köper ofta böcker under året med avsikt att läsa dem först på semestern.
Citera
2012-08-10, 15:10
  #4
Medlem
Jag är exakt likadan. Köper böcker som är riktigt bra, men sen ligger det ett tag innan jag plockar upp och börjar läsa. Jag tröttnar dock snabbt, även om boken är väl skriven. Men men, det är bara jag.
Citera
2012-08-10, 15:13
  #5
Medlem
Beauvoirs avatar
Är inte en bibliofil en sådan typ som tycker om att samla på böcker? Kanske det du är TS. Jag tycker att böcker är utmärkta som dekorativa objekt i en fin bokhylla.

Samtidigt tycker jag att det är att lura sina besökare om man inte läser böckerna man har. Ofta när jag blir inbjuden till folk brukar jag titta på deras böcker för att se om vi delar smak eller vad det är för person jag har att göra med. Ibland kan man bli besviken och ibland blir värden mycket mer intressant om det visar sig att han har intressant litteratur ståendes i bokyllorna. Så jag skulle nog känna mig lurad om jag kom hem till TS och fick reda på att ingen av böckerna representerar smak eller intressen hos ägaren.
Citera
2012-08-10, 16:00
  #6
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Gör exakt samma sak. Älskar att köpa böcker !! Har en hel del böcker i hyllorna som jag ännu inte läst men som jag plöjer av sakta men säkert. Man har ju även olika perioder i sitt liv där man ibland läser böcker som en linslus för att sedan ha ett break på ett par månader..
Citera
2012-08-10, 19:51
  #7
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenSvamp
Gör exakt samma sak. Älskar att köpa böcker !! Har en hel del böcker i hyllorna som jag ännu inte läst men som jag plöjer av sakta men säkert. Man har ju även olika perioder i sitt liv där man ibland läser böcker som en linslus för att sedan ha ett break på ett par månader..

Läser böcker som en bokmal, menar du? ^^

Själv har jag väl en del böcker som jag slutat läsa ganska omgående, eftersom de sög. Brukar dock inte köpa bara för att.
Citera
2012-08-10, 20:13
  #8
Medlem
Douche-chills avatar
Köper alltid böcker med i n t e n t i o n e n att börja läsa dom omedelbart. Verkligheten, dvs: Barn, kvinna, socialt liv, heltidsjobb, markservice och ärligt talat, internet, gör det hela svårare.

Intentionen är som sagt dock ärlig. Men det kanske är ett självbedrägeri?

Nåja, semester rensar upp lite bland det olästa, samt några ohederliga sjukskrivningar med jämna mellanrum.
__________________
Senast redigerad av Douche-chill 2012-08-10 kl. 20:33.
Citera
2012-08-10, 20:15
  #9
Medlem
Brumelbryns avatar
Är likadan när det kommer till dvd/blue-ray filmer Böcker köper jag inte så ofta då jag kan fixa det gratis Men läser inte allt direkt av dom böckerna jag tar hem heller.
Citera
2012-08-10, 20:43
  #10
Medlem
lampross avatar
Böcker är som vin, de blir bättre av att lagras.

Så köp på dig böcker och lagra dem, det skadar inte. Låt dem vara "hyllvärmare". Det värmer.
Citera
2012-08-10, 23:05
  #11
Medlem
SamsonZs avatar
Är allt annat än måttfull då det gäller inköp av böcker. Kommer oftast hem med en hög med böcker. De flesta hamnar då i bokhyllan och det är stor risk att de inte blir lästa.

Vad gäller att köpa på sig böcker i dekorativt syfte, så är det inte helt ovanligt i Sverige. Har dock noterat att i de flesta invandrarfamiljer ser man inte det som vackert att ha böcker framme. I "bokhyllorna" i vardagsrummet förvarar man istället prydnadssaker och lite foton, böckerna finns, men de göms undan.
Citera
2012-08-10, 23:40
  #12
Medlem
Beauvoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Så köp på dig böcker och lagra dem, det skadar inte. Låt dem vara "hyllvärmare". Det värmer.

De brukar ju säga att böcker är utmärkta som isolering i hemmen. Därför blir jag alltid lite orolig när man kommer hem i unga 20-åringars hem med helt nakna vita väggar, utan tavlor och bokhyllor... och så vill de samtidigt påpeka hur miljövänliga de är när deras kala inredning läcker värme! Hah!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback