Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-26, 03:04
  #4201
Medlem
Medioker civilekonom behöver råd.

Vilka typer av jobb är realistiska att få om man nyligen har blivit färdig med sin fyraåriga civilekonomutbildning, men bara har ett enda VG, har inriktat sig mot Ekonomistyrning och Supply Chain Management, samt helt saknar arbetslivserfarenhet inom ekonomi?

Mitt enda "plus" är att jag varit utbytesstudent i två terminer i två spansktalande länder. Dessutom är det svenska universitet jag har studerat vid ett av Sveriges bättre, dock inte HHS, Uppsala eller Lund.

Är det typ jobb som ekonomiassistent som gäller? Jag ser ingen prestigeförlust i att ta ett sådant "sämre" ekonomijobb. I princip kan jag ta vilket ekonomijobb som helst bara jag får in en fot och kan få lite erfarenhet att skriva in på CV't. Jag har sökt en del jobb via Academic Work (t.ex. just ekonomiassistent), men den enda feedback jag fått är att de valt att gå vidare med andra kandidater. Fattar inte om de ser mig som underkvalificerad eller överkvalificerad... Vilka jobb borde jag som medioker civilekonom söka? Är det orealistiskt för mig att få jobb som konsult hos Deloitte?
__________________
Senast redigerad av viwil002 2016-11-26 kl. 03:49.
Citera
2016-11-26, 08:22
  #4202
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosahelikoptern
Har nyligen påbörjat min master inom ett område inom ekonomi som jag personligen tyckte var roligt på kandidatnivå, samt att jag jobbar med det extra vid sidan inom samma område och gör det med nöje. Hur som helst, jag avskyr verkligen min master. Alla kurser som jag har läst hittills känns så jävla abstrakta och akademiska, och baserat på kursbeskrivningarna i kommande kurser lutar det att det kommer fortsätta åt det hållet. Allt är baserat på luddiga teorier, jag ser egentligen ingenting med denna master som skulle kunna göra mig bättre förberedd för arbetslivet än vad min kandidat gjorde. Just nu så känns det endast som om att en utlandstermin där jag läser lite kurser åt MBA-hållet är det enda som skulle kunna rädda mig från att palla igenom denna skit. Normalt sätt har jag alltid varit relativt driven i min skolgång och hanterat motgångar rätt bra men just nu känner jag mig bara så jävla avtrubbad. Oturligt vill många företag att man bör ha en MSc till sina mer attraktiva ingångspositioner inom bank, konsult och traineeprogram även om jag vet att det går med en kandidat även om det är bra mycket mer svårt, hade så inte varit fallet hade jag hoppat av för länge sedan.

Jag är väl medveten om att en MSc också förbereder än för vidare akademisk forskning och förstår därav att den behöver också ha en viss akademisk inriktning, dock trodde jag aldrig att det skulle vara såhär illa. Är det någon mer än jag som har upplevt detta? Eller är det bara min specifika master som skiljer sig i kursinnehåll från de andra högskolornas?
Vad pluggar du?
Citera
2016-11-26, 08:26
  #4203
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosahelikoptern
Har nyligen påbörjat min master inom ett område inom ekonomi som jag personligen tyckte var roligt på kandidatnivå, samt att jag jobbar med det extra vid sidan inom samma område och gör det med nöje. Hur som helst, jag avskyr verkligen min master. Alla kurser som jag har läst hittills känns så jävla abstrakta och akademiska, och baserat på kursbeskrivningarna i kommande kurser lutar det att det kommer fortsätta åt det hållet. Allt är baserat på luddiga teorier, jag ser egentligen ingenting med denna master som skulle kunna göra mig bättre förberedd för arbetslivet än vad min kandidat gjorde. Just nu så känns det endast som om att en utlandstermin där jag läser lite kurser åt MBA-hållet är det enda som skulle kunna rädda mig från att palla igenom denna skit. Normalt sätt har jag alltid varit relativt driven i min skolgång och hanterat motgångar rätt bra men just nu känner jag mig bara så jävla avtrubbad. Oturligt vill många företag att man bör ha en MSc till sina mer attraktiva ingångspositioner inom bank, konsult och traineeprogram även om jag vet att det går med en kandidat även om det är bra mycket mer svårt, hade så inte varit fallet hade jag hoppat av för länge sedan.

Jag är väl medveten om att en MSc också förbereder än för vidare akademisk forskning och förstår därav att den behöver också ha en viss akademisk inriktning, dock trodde jag aldrig att det skulle vara såhär illa. Är det någon mer än jag som har upplevt detta? Eller är det bara min specifika master som skiljer sig i kursinnehåll från de andra högskolornas?

Jag uppfattade att inriktningsskedet på det gamla fyraåriga civilekonomprogrammet på HHS (vilket i stor utsträckning överensstämmer med de masterprogram de i dagsläget erbjuder) var relativt teoretiskt jämfört med de gemensamma första två åren. Ur min synvinkel var det dock inte någon nackdel. Jag trivdes bra med inriktningskurserna.
Citera
2016-11-26, 08:29
  #4204
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
Medioker civilekonom behöver råd.

Vilka typer av jobb är realistiska att få om man nyligen har blivit färdig med sin fyraåriga civilekonomutbildning, men bara har ett enda VG, har inriktat sig mot Ekonomistyrning och Supply Chain Management, samt helt saknar arbetslivserfarenhet inom ekonomi?

Mitt enda "plus" är att jag varit utbytesstudent i två terminer i två spansktalande länder. Dessutom är det svenska universitet jag har studerat vid ett av Sveriges bättre, dock inte HHS, Uppsala eller Lund.

Är det typ jobb som ekonomiassistent som gäller? Jag ser ingen prestigeförlust i att ta ett sådant "sämre" ekonomijobb. I princip kan jag ta vilket ekonomijobb som helst bara jag får in en fot och kan få lite erfarenhet att skriva in på CV't. Jag har sökt en del jobb via Academic Work (t.ex. just ekonomiassistent), men den enda feedback jag fått är att de valt att gå vidare med andra kandidater. Fattar inte om de ser mig som underkvalificerad eller överkvalificerad... Vilka jobb borde jag som medioker civilekonom söka? Är det orealistiskt för mig att få jobb som konsult hos Deloitte?

Jag skulle säga att det är vettigt att söka många olika jobb för att åtminstone få upp lite vana i att formulera CV och personligt brev specifikt för varje arbetsgivare. Det är nog lämpligt att avstå från de arbetsgivare som är mest kända för att förvänta sig sökande med höga betyg dock.
Citera
2016-11-26, 11:51
  #4205
Medlem
Rosahelikopterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Vad pluggar du?
Vill inte ge för mycket ledtrådar och avslöja det helt men mastern är åt hållet accounting/financial management på en av de 4 stora efter HHS. Förhoppningen när man började var ju att få en möjlighet att bli grym på redovisning, värdering och annat som är uppskattat och applicerbart hos arbetsgivarna. Just nu känns det dock att det enda jag lär mig är vilka teoretiska synsätt man kan ha på redovisning och allt det berör.
Citera
2016-11-26, 12:51
  #4206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag skulle säga att det är vettigt att söka många olika jobb för att åtminstone få upp lite vana i att formulera CV och personligt brev specifikt för varje arbetsgivare. Det är nog lämpligt att avstå från de arbetsgivare som är mest kända för att förvänta sig sökande med höga betyg dock.
Tack för svar. Jag har nog sökt ett 50-tal ekonomitjänster nu och har formulerat olika personliga brev till alla. Det har renderat i intervjuer med fyra olika konsultbolag varav jag känner att tre gick bra. En ledde till att jag fick gå på intervju hos ett kundföretag för en utannonserad tjänst. Där blev jag dock utkonkurrerad.

Några frågor:
- Tycker du det är rätt att söka jobb som t.ex. ekonomiassistent?
- Jag söker brett, men tycker du det är smartare att regga CV'n på företags egna hemsidor än att söka annonserade tjänster på t.ex. Academic Work?
Citera
2016-11-26, 15:27
  #4207
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
Tack för svar. Jag har nog sökt ett 50-tal ekonomitjänster nu och har formulerat olika personliga brev till alla. Det har renderat i intervjuer med fyra olika konsultbolag varav jag känner att tre gick bra. En ledde till att jag fick gå på intervju hos ett kundföretag för en utannonserad tjänst. Där blev jag dock utkonkurrerad.

Några frågor:
- Tycker du det är rätt att söka jobb som t.ex. ekonomiassistent?
- Jag söker brett, men tycker du det är smartare att regga CV'n på företags egna hemsidor än att söka annonserade tjänster på t.ex. Academic Work?

Jo, när du inte har tidigare arbetserfarenhet så är det definitivt vettigt att söka tjänsterna som ekonomiassistent, eftersom det är en vanlig första erfarenhet.

Det är säkerligen vettigast att försöka söka med båda metoderna.
Citera
2016-12-08, 18:05
  #4208
Medlem
Freebops avatar
Är det stor skillnad mellan inriktning revision och ekonomistyrning? Jag har för mig att de är snarlika. Ska skriva uppsats i ekonomistyrning till våren och ser fram emot det. Kom tyvärr inte in på revision som var mitt första val men jag tror och hoppas att ekonomistyrning har lika bra framtidsutsikter som revision.
Citera
2016-12-20, 08:21
  #4209
Medlem
Duxups avatar
Jag ska läsa Handelsrättslig översiktskurs vid Uppsala Universitet och har en fråga angående kurslitteratur.

Under kurslitteratur finns det listat 4 böcker listade som obligatoriska:
- Lagbok
- Rätt och rättfärdigande : en tematisk introduktion i allmän rättslära
- Bolag - föreningar - stiftelser : en introduktion
- Handelsrätt-Juridik som analytiskt och strategiskt verktyg

Bör jag köpa alla obligatoriska böcker, eller klarar jag mig på att låna i bibliotek?
Citera
2016-12-20, 10:04
  #4210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosahelikoptern
Har nyligen påbörjat min master inom ett område inom ekonomi som jag personligen tyckte var roligt på kandidatnivå, samt att jag jobbar med det extra vid sidan inom samma område och gör det med nöje. Hur som helst, jag avskyr verkligen min master. Alla kurser som jag har läst hittills känns så jävla abstrakta och akademiska, och baserat på kursbeskrivningarna i kommande kurser lutar det att det kommer fortsätta åt det hållet. Allt är baserat på luddiga teorier, jag ser egentligen ingenting med denna master som skulle kunna göra mig bättre förberedd för arbetslivet än vad min kandidat gjorde. Just nu så känns det endast som om att en utlandstermin där jag läser lite kurser åt MBA-hållet är det enda som skulle kunna rädda mig från att palla igenom denna skit. Normalt sätt har jag alltid varit relativt driven i min skolgång och hanterat motgångar rätt bra men just nu känner jag mig bara så jävla avtrubbad. Oturligt vill många företag att man bör ha en MSc till sina mer attraktiva ingångspositioner inom bank, konsult och traineeprogram även om jag vet att det går med en kandidat även om det är bra mycket mer svårt, hade så inte varit fallet hade jag hoppat av för länge sedan.

Jag är väl medveten om att en MSc också förbereder än för vidare akademisk forskning och förstår därav att den behöver också ha en viss akademisk inriktning, dock trodde jag aldrig att det skulle vara såhär illa. Är det någon mer än jag som har upplevt detta? Eller är det bara min specifika master som skiljer sig i kursinnehåll från de andra högskolornas?

Jag läste min masterutbildning på Stockholms universitet och den utbildningen hade en klar akademisk fokus. Teorier, synsätt, metod, kritiskt tänkande var vardagsmat.

Samtidigt så har jag en god vän som valde att läsa sin master på en av de bättre ekonomiskolorna i England. Det som förvånade mig var att de hade ett helt annat fokus. Gjorde case för företag, lärde sig hantera relevanta dataprogram och så vidare. Helt enkelt, fokus på det praktiska.

Så för att svara på din fråga. Nej, nödvändigtvis kommer inte din masterutbildning göra dig mer förberedd för arbetslivet. Men! Din utbildning kommer garanterat att öppna fler dörrar än vad en kandidatexamen gör. Let's face it, det är en hård konkurrens där ute bland ekonomer och du måste göra vad du kan för att sticka ut. Så mitt råd är att läsa klart din master. Se även gärna till att bli aktiv i något slags föreningsliv som är kopplat till din utbildning. Jag vet att på Stockholms universitet finns det t.ex. föreningar så som börssällskapet och marknadsakademien. Arbetsgivare tenderar att älska sånt skit.
Citera
2016-12-20, 12:05
  #4211
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nastygocart
Se även gärna till att bli aktiv i något slags föreningsliv som är kopplat till din utbildning. Jag vet att på Stockholms universitet finns det t.ex. föreningar så som börssällskapet och marknadsakademien. Arbetsgivare tenderar att älska sånt skit.
Gör dom verkligen det eller är det bara något som studenter som driver sånna här föreningar intalar sig själva?
Citera
2016-12-20, 15:41
  #4212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Gör dom verkligen det eller är det bara något som studenter som driver sånna här föreningar intalar sig själva?

Det är inte oväsentligt, men inte heller något som kommer i närheten av faktisk arbetslivserfarenhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback