Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-06, 22:29
  #4093
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohshiet
Så jag ska lägga ett år till på att satsa allt jag har på hp matte 4 å lite ämnen till för att höja mitt betyg och komma in i en skola som uu lund kth osv? Det är det jag verkligen vill göra kommer jag inte in då så har jag förlorat 3 år. Jag skulle dock kunna satsa allt och söka till VT men det är ännu svårare att komma in då. Känns som att jag bara vill börja läsa ekonomiprogrammet för att inte tappa så många år på att "kanske" komma in i en bättre skola som "kanske"ger mig bättre start i arbetslivet

Så du tycker inte att 3 år på en riktig skit högskola som KANSKE leder till ett jobb är bortkastad tid då?
Citera
2016-08-07, 00:35
  #4094
Medlem
TS, låt mig ge dig en annan point of view.

Jag kommer från Eskilstunaområdet, gjorde inte ett skit i gymnasiet och gick ut med ungefär samma betyg som du har nu. Jag valde då att läsa ekonomprogrammet på MDH.

Var är jag nu? Jo jag har precis kört ett traineeprogram i USA och UK på ett stort industriföretag (tänk dig typ Scania, ABB, Electrolux osv) och ska strax flytta hem för att köra mastern på Uppsala. Jag har alltså fått bättre ingångsjobb än 90-95% av de som tog examen från Uppsala, Lund osv (ej HHS).

Vad var nyckeln? INTERNSHIPS! Till 90-95% av jobben inom ekonomi så kommer kandidaten med bäst erfarenhet och flest kontakter vinna (återigen ej HHS inräknat). Varför väljer jag då att läsa Master på en bättre skola? Jo för jag vill in i konsultvärlden, dvs få en av de där 5-10% jobben, och i den världen spelar skolnamn och utbildningsnivå roll.

TS, gör som du tänkt, du har redan förlorat två år efter gymnasiet, (kommer förövrigt aldrig fatta den svenska mentaliteten där man ska lalla runt tills man är 30 för att sedan börja plugga) kör MDH och satsa på att skaffa relevant arbetslivserfarenhet under studietiden. Skit förfan i pengarna i början, hellre obetald relevant praktik än att tjäna massa med att jobba på lager.
Citera
2016-08-07, 00:52
  #4095
Medlem
Vill även tillägga att många av mina kursare har landat bra jobb. Dock oftast lokala jobb men om du bygger ett nätverk samt extrajobbar i Sthlm så löser det sig också. Jag har iallafall en kompis därifrån som lyckades komma in i finansvärlden i Stockholm och han hade bara vanligt extrajobb på bank. Jag tror nästan att det kan gå bättre för nyexade från mindre skolor ibland för de vet att de kommer behöva internships för att konkurrera.
Citera
2016-08-07, 01:10
  #4096
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrickbj
Vill även tillägga att många av mina kursare har landat bra jobb. Dock oftast lokala jobb men om du bygger ett nätverk samt extrajobbar i Sthlm så löser det sig också. Jag har iallafall en kompis därifrån som lyckades komma in i finansvärlden i Stockholm och han hade bara vanligt extrajobb på bank. Jag tror nästan att det kan gå bättre för nyexade från mindre skolor ibland för de vet att de kommer behöva internships för att konkurrera.
Jätte tack för svaret. För mig spelar inte lönen så stor roll egentligen,utan jag vill helt enkelt kunna få ett jobb som har med min utbildning att göra efter att jag studerat klart så jag kan känna att utbildningen var till någon nytta OCH dessutom självklart för att jag har ett intresse inom det området. Sedan därifrån sätta mål som gör att jag hela tiden kan bli bättre och bättre och genom kontakter arbetserfarenhet med mera kunna utvecklas som person. Så som dessa flashbackare beskriver det låter det som att jag efter min utbildning kommer sitta hos min föräldrar utan någon chans att få jobb. .. tack för svar
Citera
2016-08-07, 01:25
  #4097
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohshiet
Jätte tack för svaret. För mig spelar inte lönen så stor roll egentligen,utan jag vill helt enkelt kunna få ett jobb som har med min utbildning att göra efter att jag studerat klart så jag kan känna att utbildningen var till någon nytta OCH dessutom självklart för att jag har ett intresse inom det området. Sedan därifrån sätta mål som gör att jag hela tiden kan bli bättre och bättre och genom kontakter arbetserfarenhet med mera kunna utvecklas som person. Så som dessa flashbackare beskriver det låter det som att jag efter min utbildning kommer sitta hos min föräldrar utan någon chans att få jobb. .. tack för svar


Låter super, det kommer gå bra för dig! Säg bara till att så tidigt som möjligt bilda en vision om var du vill hamna efter examen. Det blir då lättare att skaffa rätt erfarenhet under studietiden.
Citera
2016-08-07, 01:53
  #4098
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrickbj
TS, låt mig ge dig en annan point of view.

Jag kommer från Eskilstunaområdet, gjorde inte ett skit i gymnasiet och gick ut med ungefär samma betyg som du har nu. Jag valde då att läsa ekonomprogrammet på MDH.

Var är jag nu? Jo jag har precis kört ett traineeprogram i USA och UK på ett stort industriföretag (tänk dig typ Scania, ABB, Electrolux osv) och ska strax flytta hem för att köra mastern på Uppsala. Jag har alltså fått bättre ingångsjobb än 90-95% av de som tog examen från Uppsala, Lund osv (ej HHS).

Vad var nyckeln? INTERNSHIPS! Till 90-95% av jobben inom ekonomi så kommer kandidaten med bäst erfarenhet och flest kontakter vinna (återigen ej HHS inräknat). Varför väljer jag då att läsa Master på en bättre skola? Jo för jag vill in i konsultvärlden, dvs få en av de där 5-10% jobben, och i den världen spelar skolnamn och utbildningsnivå roll.

TS, gör som du tänkt, du har redan förlorat två år efter gymnasiet, (kommer förövrigt aldrig fatta den svenska mentaliteten där man ska lalla runt tills man är 30 för att sedan börja plugga) kör MDH och satsa på att skaffa relevant arbetslivserfarenhet under studietiden. Skit förfan i pengarna i början, hellre obetald relevant praktik än att tjäna massa med att jobba på lager.
Grattis. Anekdotisk bevisföring bör dock tas för vad det är.

Om TS påstår sig kunna få bra betyg på högskolan torde det vara så att TS kan få bra betyg genom att göra prövningar och således komma in på ett bättre beryktad universitet. Detta utan att "slösa" bort mer än 1-2 terminer.

Verkar dock som att du bestämt dig TS så lycka till med studierna.
Citera
2016-08-07, 02:14
  #4099
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Underdogsomfan
Grattis. Anekdotisk bevisföring bör dock tas för vad det är.

Om TS påstår sig kunna få bra betyg på högskolan torde det vara så att TS kan få bra betyg genom att göra prövningar och således komma in på ett bättre beryktad universitet. Detta utan att "slösa" bort mer än 1-2 terminer.

Verkar dock som att du bestämt dig TS så lycka till med studierna.

Jo absolut, jag har tyvärr ingen statistik på det. Men tror du att de större skolorna ger bättre möjligheter till exempelvis vanliga controllerroller? Jag är skeptisk. Jag kan hålla med om att det ser bättre ut allt annat lika.

En sak som inte nämnts här i tråden som jag tycker är värt att ta upp. Det är oändligt mycket roligare att plugga på Uppsala eller Lund än exempelvis MDH.
Citera
2016-08-07, 09:34
  #4100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrickbj
Jo absolut, jag har tyvärr ingen statistik på det. Men tror du att de större skolorna ger bättre möjligheter till exempelvis vanliga controllerroller? Jag är skeptisk. Jag kan hålla med om att det ser bättre ut allt annat lika.

En sak som inte nämnts här i tråden som jag tycker är värt att ta upp. Det är oändligt mycket roligare att plugga på Uppsala eller Lund än exempelvis MDH.
Det är klart att TS kan få jobb förutsatt att manken läggs till (vilket behöver göras av alla studenter oavsett lärosäte). Precis som du och tidigare postare påpekat finns det vissa ingångsjobb som blir extremt mycket tuffare att få om en person pluggat på en mindre högskola. Ingångsjobb som är väsentligt viktiga för hur ens framtida karriär kommer att forma sig. Du har dessutom rätt i det sistnämnda.

OnT: Vet inte just precis hur MDH har det men borde väl vara Likt skolor med samma program där ~25 % av tiden är schemalagd (till stor del icke-obligatorisk närvaro såsom föreläsningar) och resterande del av tiden är självstudier. Detta räknat på 8-timmars studier per dag.
Citera
2016-08-07, 09:42
  #4101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Underdogsomfan
Grattis. Anekdotisk bevisföring bör dock tas för vad det är.

Om TS påstår sig kunna få bra betyg på högskolan torde det vara så att TS kan få bra betyg genom att göra prövningar och således komma in på ett bättre beryktad universitet. Detta utan att "slösa" bort mer än 1-2 terminer.

Verkar dock som att du bestämt dig TS så lycka till med studierna.
Jag har 2 alternativ. Börja i mdh eller lägga en 1 2 terminer och göra prövning för att plugga upp mitt F i matte 4 som ger merit och 1 2 andra ämnen också. Grejjen är det bara att jag känner att jag vill börja programmet nu. Är motiverad. Men ska kolla antagningsstatistik så får jag se hur jag gör sen. Hur ser ryktet ut för södertörn? Värre?
Citera
2016-08-07, 10:07
  #4102
Medlem
Plugga upp och läsa endast kandidat i uu eller plugga nu men läsa master i mdh? Frågan ställs pågrund av att jag vill veta hur stor påverkan en skola har
Citera
2016-08-07, 11:51
  #4103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrickbj
Vill även tillägga att många av mina kursare har landat bra jobb. Dock oftast lokala jobb men om du bygger ett nätverk samt extrajobbar i Sthlm så löser det sig också. Jag har iallafall en kompis därifrån som lyckades komma in i finansvärlden i Stockholm och han hade bara vanligt extrajobb på bank. Jag tror nästan att det kan gå bättre för nyexade från mindre skolor ibland för de vet att de kommer behöva internships för att konkurrera.

Det där är absolut ingen vettig bortförklaring till att inte välja en bättre skola. Sådär resonerar i princip varenda ekonomistudent från de bättre skolorna i landet kring deras karriärutveckling förmodar jag, "till och med" de som går på handels.

Förövrigt är jag glad att det gick bra för dig och gillar skarpt din inställning. Pluggar kandidaten på en av UU/LU och har sett alldeles för många studenter som konstigt nog verkar tro att enbart skolans namn ska ta dem långt här i livet. Verkligheten är en annan än den som bubblar innanför föreläsningssalarna.
Citera
2016-08-07, 12:04
  #4104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohshiet
Plugga upp och läsa endast kandidat i uu eller plugga nu men läsa master i mdh? Frågan ställs pågrund av att jag vill veta hur stor påverkan en skola har

Det är upp till dig att fundera över; kommer nedlagd tid på att läsa upp gymnasiekurser/skriva hp vara värt mödan? Jag tror det, givet att det inte tar för lång tid. Om du tror att du hinner fixa det till nästa år, fine. Men vänta inte för länge heller.

Om du väljer mdh så gäller det att ligga i ordentligt med jobbsökande. Just i Västerås känns det lite kärvt att få annat än telefon/säljtjänster som ung student men det är bättre än inget jobb alls. Lyckas du jobba ihop ett okej cv under kandidaten och sen går in på masternivå på annan ort ser jag inte varför du inte skulle vara konkurrenskraftig till bättre jobb.

Masterstudenter får bättre extrajobb för att de har saker på sitt cv sen tidigare, inte nödvändigtvis för att de pluggar master.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback