Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-25, 08:43
  #4033
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Det beror lite på vad syftet är. En "ranking" är egentligen mest intressant om du ska forska då rankingar ofta baseras på akademiska framsteg.

LU har ett program där du har rätt många kurser att välja på, och många av dom verkar rätt roliga, så vill så LU ger dig möjligheten att skräddarsy din master så du mest läser roliga kurser. Ligger dessutom nära Köpenhamn så det går att extrajobba om man vill det. UU har ett upplägg där du förmodligen lär dig mer konkreta NEK-grejer än på Hhs, mycket fokus på att lära sig använda statistik inom policy/arbetsmarknadsekonomi.

Jo det låter rimligt, min "ranking" var influerad av den klassiska folk gör på kandidatnivå och tänkte att den fungerar på MSc också.

Är det ok att anta att en masterutbildning är lika slagkraftig oavsett var du läser den när det gäller just nek? Känns som att alla jag nämner är starka skolor även om handels kanske har en fördel på andra plan än det rent akademiska.
Citera
2016-05-25, 10:42
  #4034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frobenius
Jag börjar närma mig slutet på en av de mer teoretiska civilingenjörsutbildningarna och leker med tanken att läsa lite ekonomi då jag tagit ut min examen, parallellt med jobbet. Det jag främst funderat på är att läsa in en ekonomie kandidatexamen. Tilltänkt inriktning är mot NEK, då det ska vara mer matematiktungt. Jag undrar nu: hur realistiskt är detta, är det möjligt att klara detta inom rimlig tid (4-5 år) vid sidan av jobbet? Hur mycket av mina tidigare kurser borde jag kunna tillgodoräkna mig (jag tänker att grundläggande analys, statistik och optimeringslära borde vara relevanta)?

Ett hinder som jag funderat över är obligatoriska seminarier och dylikt, vilket skulle kunna bli problematiskt om man inte kan få ledigt. Som möjlig lösning på detta har jag funderat på att läsa ganska mycket på distans, LU ger t.ex. mikro+makro 30hp på distans. Spelar det någon roll på om man läst utbildningen på distans eller inte? Jag vill tänka att det ser bättre ut om man läst den på plats.

Jag känner att inlägget blev lite svamlande, men förhoppningsvis har mina funderingar gått fram i vilket fall.

Tack på förhand.

Om du kan visa att du jobbar heltid och därför varit tvungen att läsa på distans så visar ju det snarare på ett oerhört driv ifall du klarar av det. Om en arbetsgivare tänker "varför läste han inte på plats på SU" i den situationen så ligger ju problemet snarare hos dem.
Citera
2016-05-25, 17:58
  #4035
Medlem
frobeniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weekends
Om du kan visa att du jobbar heltid och därför varit tvungen att läsa på distans så visar ju det snarare på ett oerhört driv ifall du klarar av det. Om en arbetsgivare tänker "varför läste han inte på plats på SU" i den situationen så ligger ju problemet snarare hos dem.
Det har du kanske rätt i. Det känns dock väldigt svårt att få ihop en hel examen endast på distans då de flesta lärosäten endast verkar erbjuda kanske 40-50 hp ekonomi på distans.

Sen så kanske det är möjligt att läsa in kurser vid olika universitet, men då kommer det ju sedan ner till att det universitet man vill ha examen ifrån godkänner att man tillgodoräknar sig kurser från andra universitet. Har någon koll på hur lätt detta brukar vara? Känner väl just nu att en ekonomie kandidat från Lund eller Uppsala är de mest aktuella.
Citera
2016-05-25, 19:04
  #4036
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
Jo det låter rimligt, min "ranking" var influerad av den klassiska folk gör på kandidatnivå och tänkte att den fungerar på MSc också.

Är det ok att anta att en masterutbildning är lika slagkraftig oavsett var du läser den när det gäller just nek? Känns som att alla jag nämner är starka skolor även om handels kanske har en fördel på andra plan än det rent akademiska.

En master är en master, den i sig kommer aldrig ge dig jobb eller hindra dig från att fp jobb. Allt blir vad du gör det till. Tror nog inte att det var någon från handels som stod utan jobb vid examen förra året, vet att det var betydligt fler i både Lund och Uppsala, ingen aning om de övriga skolorna dock. Gissar att det snarare beror på att det finns ett lite större intresse att få jobb bland handelsstudenter.
Citera
2016-05-26, 21:19
  #4037
Medlem
frobeniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frobenius
Jag börjar närma mig slutet på en av de mer teoretiska civilingenjörsutbildningarna och leker med tanken att läsa lite ekonomi då jag tagit ut min examen, parallellt med jobbet. Det jag främst funderat på är att läsa in en ekonomie kandidatexamen. Tilltänkt inriktning är mot NEK, då det ska vara mer matematiktungt. Jag undrar nu: hur realistiskt är detta, är det möjligt att klara detta inom rimlig tid (4-5 år) vid sidan av jobbet? Hur mycket av mina tidigare kurser borde jag kunna tillgodoräkna mig (jag tänker att grundläggande analys, statistik och optimeringslära borde vara relevanta)?

Ett hinder som jag funderat över är obligatoriska seminarier och dylikt, vilket skulle kunna bli problematiskt om man inte kan få ledigt. Som möjlig lösning på detta har jag funderat på att läsa ganska mycket på distans, LU ger t.ex. mikro+makro 30hp på distans. Spelar det någon roll på om man läst utbildningen på distans eller inte? Jag vill tänka att det ser bättre ut om man läst den på plats.

Jag känner att inlägget blev lite svamlande, men förhoppningsvis har mina funderingar gått fram i vilket fall.

Tack på förhand.
bump
Citera
2016-05-26, 21:29
  #4038
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frobenius
bump
Vad är syftet med en till examen? Det går säkert att snickra ihop med distanskurser, blir dock garanterat tungt och sannolikt mediokra betyg. Är du ute efter kunskap så är det väl lika bra att leta upp en lista på kurslitteratur och plugga på ledig tid?
Citera
2016-05-26, 21:58
  #4039
Medlem
frobeniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Vad är syftet med en till examen? Det går säkert att snickra ihop med distanskurser, blir dock garanterat tungt och sannolikt mediokra betyg. Är du ute efter kunskap så är det väl lika bra att leta upp en lista på kurslitteratur och plugga på ledig tid?
Syftet är väl en blandning mellan intresse (främst av NEK) och en möjlig baktanke på möjliga ledarroller längre fram i karriären - att bli som en Industriell ekonom, fast med lite teknisk kompetens också. Har du någon koll på hur lätt det är att plocka ihop en examen med kurser från olika universitet?
Citera
2016-05-28, 10:52
  #4040
Medlem
Någon som har info om magisterprogrammet "International Financial Analysis" på JIBS? Hur är kvalitén på utbildningen, skolans rykte på arbetsmarknaden m.m.? Kommer inte in i Lund/Uppsala och har i dagsläget ingen amibition att göra GMAT test för SU/GU.

Länk till utbildningens hemsida: https://ju.se/studera/program/progra...-analysis.html
Citera
2016-05-30, 23:35
  #4041
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Escobar
Någon som har info om magisterprogrammet "International Financial Analysis" på JIBS? Hur är kvalitén på utbildningen, skolans rykte på arbetsmarknaden m.m.? Kommer inte in i Lund/Uppsala och har i dagsläget ingen amibition att göra GMAT test för SU/GU.

Länk till utbildningens hemsida: https://ju.se/studera/program/progra...-analysis.html
FYI så har SU väldigt låga GMAT-krav.
Citera
2016-05-31, 09:21
  #4042
Medlem
Hej
Hade tänkt läsa dubbelkandidat, varav den extra i ekonomi. När är det lämpligt att börja med detta, vilket år alltså? Dessutom är jag inte jätteinsatt i de bästa utbildningarna, har ju hört om handels och så. Ska flytta till GBG i höst och plugga I.
Citera
2016-05-31, 12:01
  #4043
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catoline
Hej
Hade tänkt läsa dubbelkandidat, varav den extra i ekonomi. När är det lämpligt att börja med detta, vilket år alltså? Dessutom är jag inte jätteinsatt i de bästa utbildningarna, har ju hört om handels och så. Ska flytta till GBG i höst och plugga I.
Ska du bo i Göteborg har du ju inget annat val än att läsa på HHG. Du kan ju inte direkt läsa på Handels och pendla till Stockholm eller hur menar du? Läs ett par terminer på I först så att du ser att du klarar av det innan du börjar plugga dubbelt. Det är stor skillnad mot gymnasiet.
Citera
2016-05-31, 13:13
  #4044
Medlem
Taharrushs avatar
Haha. "Hade tänkt plugga dubbelt" - har inte ens börjat på högskola
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback