Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-07, 00:32
  #3817
Medlem
naomis avatar
Jag pluggar ekonomi och är intresserad av att arbeta med finans.
Börjat inse att jag tror mig behöva mer matematik för att bli attraktiv på arbetsmarknaden. Vad har ni för tips på kurser att kika på som skulle intressera arbetsgivare/göra att jag sticker ut som ekonom?
Citera
2015-12-07, 00:42
  #3818
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naomi
Jag pluggar ekonomi och är intresserad av att arbeta med finans.
Börjat inse att jag tror mig behöva mer matematik för att bli attraktiv på arbetsmarknaden. Vad har ni för tips på kurser att kika på som skulle intressera arbetsgivare/göra att jag sticker ut som ekonom?

Statistik men för att ta till dig det på ett bra sätt behöver du nog läsa iaf en analyskurs innan.
Citera
2015-12-07, 11:09
  #3819
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxies
Funderar på civilekonom.

Hur ser karriären ut för någon som hoppar på något av de större/bättre lärosätena? Jobb direkt?

Frågat runt lite och många svarar "bank", givetvis vill alla bli handplockade av en bank i London. Men att sitta och göra småsysslor på den lokala Nordea-banken låter inte lockade :/


Ingångslönen är tydligen 47-48tkr i Norge för en ny-utexaminerad och 99% får jobb, skillnad på civilekonomer och civilekonomer emellan andra länder?

Det låter alldeles för bra, har du någon slags källa kanske?
Citera
2015-12-07, 17:04
  #3820
Medlem
Foxiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
Det låter alldeles för bra, har du någon slags källa kanske?

Fick höra det av elever från Handelshögskolan i Oslo.

Samma siffror finns här nedan, fast om Handelshögskolan i Bergen då.
http://www.studentum.se/skola/norges-handelshogskola/
Citera
2015-12-07, 17:30
  #3821
Medlem
47 tusen är inte särskilt mycket i Norge, ett vårdbiträde tjänar väl typ 30 tusen?
Citera
2015-12-07, 17:47
  #3822
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxies
Fick höra det av elever från Handelshögskolan i Oslo.

Samma siffror finns här nedan, fast om Handelshögskolan i Bergen då.
http://www.studentum.se/skola/norges-handelshogskola/

Dags att söka sig till Norge alltså.
Citera
2015-12-07, 18:35
  #3823
Medlem
JohnDRockefellers avatar
Lönerna kommer att pressas å det grövsta i Norge närliggande tid. Tusentals arbetslösa ingenjörer, oljekris, devalverad valuta och världens högsta produktionskostnader
Citera
2015-12-07, 19:39
  #3824
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naomi
Jag pluggar ekonomi och är intresserad av att arbeta med finans.
Börjat inse att jag tror mig behöva mer matematik för att bli attraktiv på arbetsmarknaden. Vad har ni för tips på kurser att kika på som skulle intressera arbetsgivare/göra att jag sticker ut som ekonom?

Inga enstaka kurser kommer göra dig speciellt mycket mer intressant. Lägg tiden på att jobba istället, det gör dig intressant.
Citera
2015-12-07, 20:00
  #3825
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
Dags att söka sig till Norge alltså.

Det är ju inte någon nyhet att man får feta löner i Norge. Men priserna är därefter. Hutlöst dyrt i Norge. Så ja, sparar du pengarna å leverupp den i Sverige blir det en rejäl vinst på det. Men lever du upp pengarna i Norge så äts de upp ordentligt och snabbt.
Citera
2015-12-07, 20:14
  #3826
Medlem
Foxiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Det är ju inte någon nyhet att man får feta löner i Norge. Men priserna är därefter. Hutlöst dyrt i Norge. Så ja, sparar du pengarna å leverupp den i Sverige blir det en rejäl vinst på det. Men lever du upp pengarna i Norge så äts de upp ordentligt och snabbt.

Inga planer på familj. Stuider, sen ett par år i branschen, snabba pengar och sen fly till staterna för att vidareutvecklas på Wallstreet och sedan slå sig ner och investera i fastigheter.


Okej, drömde mig iväg där för en stund...
Citera
2015-12-07, 23:30
  #3827
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxies
Inga planer på familj. Stuider, sen ett par år i branschen, snabba pengar och sen fly till staterna för att vidareutvecklas på Wallstreet och sedan slå sig ner och investera i fastigheter.


Okej, drömde mig iväg där för en stund...

Sådana där planer man har när man är under 30 år =)
Tills man faktiskt inser att man bygger upp ett luftslott

Drömmar och mål ska man verkligen ha! Det gör att man utvecklas!
Men typ 0,01% av alla studenterna klarar den utmaningen
Citera
2015-12-08, 01:36
  #3828
Medlem
hur kommer man in på norges handelshögskolan i bergen? kan man söka in på högskoleprovet i sverige??
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback