Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-12, 15:48
  #3205
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Utveckla vad du vill arbeta med i framtiden. Nu är jag inte helt insatt i just aktiehandel, men jag tror att civilekonom är helt fel utbildning för detta.



Utveckla gärna? Personligen har jag svårt att se en mer passande utbildning.
Citera
2014-07-12, 16:03
  #3206
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Utveckla gärna? Personligen har jag svårt att se en mer passande utbildning.
Svårt att utveckla när det inte framgår exakt vad tidigare citerade vill arbeta med. Jag tänker att denne borde läsa ämnen som tillämpad matematik, numerisk analys, programmering, statistik, modellering osv. Något som jag inte tror civilekonomer gör i någon större utsträckning. Men det beror väl på vad som menas med "aktiehandel osv" som sagt.
Citera
2014-07-12, 16:22
  #3207
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Svårt att utveckla när det inte framgår exakt vad tidigare citerade vill arbeta med. Jag tänker att denne borde läsa ämnen som tillämpad matematik, numerisk analys, programmering, statistik, modellering osv. Något som jag inte tror civilekonomer gör i någon större utsträckning. Men det beror väl på vad som menas med "aktiehandel osv" som sagt.

Har svårt att se hur aktiehandel i det här fallet inte skulle innebära att sitta på ett handlargolv och sälja aktier till investerare. Där krävs inga mattekunskaper att tala om.
Citera
2014-07-13, 10:38
  #3208
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Svårt att utveckla när det inte framgår exakt vad tidigare citerade vill arbeta med. Jag tänker att denne borde läsa ämnen som tillämpad matematik, numerisk analys, programmering, statistik, modellering osv. Något som jag inte tror civilekonomer gör i någon större utsträckning. Men det beror väl på vad som menas med "aktiehandel osv" som sagt.
Jag tror du tänker på quant.
Citera
2014-07-13, 11:25
  #3209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Detta är kanske fel tråd, men mitt mål är att söka in till Civ. Ekonom så småningom. Jag är väldigt intresserad av aktiehandel osv och ambitionen är en karriär inom detta. Dock så är inte mina betyg de bästa och jag kom inte in på programmet jag ville utan endast enstaka kurser.

Är nationalekonomi (fristående kurs) en bra början för vidare studier antingen civ. ekonom eller FEK, eller är det fristående kurser FEK som är bäst att börja med första terminerna innan man kör nationalekonomi?

Tacksam för hjälp!

Jag ska läsa nationalekonomi I till hösten och ska allt som allt läsa ihop en fullständig ekonomi kandidatexamen. Planen är att kopiera ett ordinärt företagsekonomiprogram, med undantag för några kurser där man hellre vill läsa annat, vilket är en fullt genomförbar plan.
Citera
2014-07-13, 11:41
  #3210
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitarrguden
Jag ska läsa nationalekonomi I till hösten och ska allt som allt läsa ihop en fullständig ekonomi kandidatexamen. Planen är att kopiera ett ordinärt företagsekonomiprogram, med undantag för några kurser där man hellre vill läsa annat, vilket är en fullt genomförbar plan.
Det är lite det som är min plan också! Var ska du läsa din kurs? Frågan är om man inte ska läsa FEK kurser innan man ger sig på Nationalekokomi, det är ju så de flesta programmen är utformade i alla fall!
Citera
2014-07-13, 12:14
  #3211
Medlem
Antagen till civilekonomprogrammet på handelshögskolan i Jönköping. Är det något att hänga i granen?
Utbildningen är mestadels på engelska, men ett par kurser på svenska. Borde det betyda att det inte är speciellt många utländska studenter som läser just det här programmet?


Annars undrar man lite hur studentlivet är i Jönköping? Fattar att det inte är Lund/Linköping/Uppsala, men är det helt ok?

Någon som läser, alternativt ska läsa på JIBS?
Citera
2014-07-13, 16:42
  #3212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Det är lite det som är min plan också! Var ska du läsa din kurs? Frågan är om man inte ska läsa FEK kurser innan man ger sig på Nationalekokomi, det är ju så de flesta programmen är utformade i alla fall!

Tror inte det spelar nån roll i vilken ordning man gör det. Själv har jag lite för dåligt hp-resultat för företagsekonomi så det är lite därför jag gör andra kurser först vad jag hört så är NEK lite svårare om man har svårt för matte så det har lite att göra med egna preferenser också.

Jag ska läsa på SU! Själv då?
Citera
2014-07-14, 12:30
  #3213
Medlem
Triremers avatar
Jag vet att det är ganska vanligt att NEK:are läser 60 hp statistik för att kunna få jobb på t.ex. SCB. Vad för typ av statistik ingår i de 60 hp? Räknas ekonometrin in här?

Är det fortsättningskursen de läser? http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-STAA21
Citera
2014-07-14, 12:35
  #3214
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praelia
Hej! Jag blev precis antagen till civilekonom programmet. Nu när jag inser att det är nära så börjar jag tveka om allting. Därför skulle jag verkligen uppskatta lite svar på några av mina frågor.

-Hur svårt är programmet? Är det mycket svår matte eller vad är det svåraste?
-Hur mycket tid bör man lägga ner på att plugga? (Skulle verkligen vilja ha relativt mycket fritid, kanske till och med tid till ett extrajobb.)
-Hur stor omställning är det från gymnasiet?
-Är det lätt att få hjälp av lärare om man har något problem med uppgifter, ger dem ut tillräcklig information om kurserna eller måste man ta reda på allting själv?

Tack på förhand

Ta reda på var du hittar kursplanen. Studera den noggrant och ligg i fas så ska det nog gå bra.

Det många har svårt för är att derivera, att förstå och rita diagrammen i NEK, vissa tycker redovisningen är svår men det är nog främst pga ointresse.

De första två åren är väldigt enkla, därefter kan kandidatkurserna bli något krävande och kurserna på masternivå kan vara allt ifrån enkla till väldigt svåra som t.ex. kurser i optimering, ekonometri osv.
Citera
2014-07-14, 14:45
  #3215
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitarrguden
Tror inte det spelar nån roll i vilken ordning man gör det. Själv har jag lite för dåligt hp-resultat för företagsekonomi så det är lite därför jag gör andra kurser först vad jag hört så är NEK lite svårare om man har svårt för matte så det har lite att göra med egna preferenser också.

Jag ska läsa på SU! Själv då?
Jag har ingen aning om hur enskilda kurser fungerar, men jag antar att man inte ska läsa de svåraste först. Har läst FEK A och B på gymnasiet så jag har lite baskunskaper gällande det. Mitt mål är att handla med aktier eller liknande.

Dock så vet jag inte om det är lönt att hoppa på denna kursen bara för påhoppandets skull om det inte känns 100% rätt. Blev också antagen på SU.
Citera
2014-07-14, 16:11
  #3216
Medlem
Ska gå FEK på SU och undrar lite lätt sådär om det som kallas för "seminarium" är obligatoriska?

Typ som i denna kurs: http://www.sbs.su.se/sv/kurser/ORG-I-75/

Hittar inget på kursbeskrivningen.

Om någon kunde slänga till mig några gamla tentor hade det varit guld det med.
__________________
Senast redigerad av ADiUM 2014-07-14 kl. 16:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback