Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-11, 06:08
  #2869
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Om man läser avancerad ekonometri parallellt med en annan kurs på avancerad nivå och siktar på bra betyg så händer det kanske någon enstaka dag. Annars låter 15 timmar överdrivet.

Tveksamt, då har man nog pluggat för lite dom andra dagarna. Håller man ett jämt tempo med 10h om dagen har man ändå 70h i veckan, något som oftast borde räcka.
Citera
2014-03-11, 07:25
  #2870
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sekob
Tjena alla fb-are!

Jag går nu min sista termin på kandidaten på ett av de bättre lärosätena, inriktning finansiering. Jag har ingen aning alls om jag ska läsa en master eller inte. Mina betyg är inte jättebra men inte dåliga heller. Har inte varit den mest studiemotiverade.

Har inge vidare arbetserfarenheter då jag åren efter gymnasiet spelade nätpoker och under studietiden har jag inte haft något jobb vid sidan av. Har istället suttit på börsen och handlat mycket av min lediga tid och har idag med hjälp av pengarna jag tjänat på pokern och senaste årens börsinvesteringar cirkus 900k. Mitt mål är att inom tids nog kunna leva på kapitalet(aktieplaceringar/trejding). Kommer dock behöva ut i arbetslivet innan man har någon möjlighet till en sådan vardag.

Antar att mina bristfälliga arbetslivserfarenheter kommer drabba mig väldigt negativt i jobbsökandet(kan inte tänka mig att nätpoker går bra hem bland rekryteringsfolket). Hur ser chanserna ut att få ett ok jobb med en kandidat med inrk. finansiering?

Eller är det bättre att stressplugga GMAT och trots allt köra en master? Detta blir dock jäkligt dyrt(studielån + uteblivna inkomster). Internship alt trainee på någon bank är väl helt uteslutet även med master såvida man inte har toppbetyg och relevanta extrajobb.

Någon som har något bra tips hur jag ska göra?


Tjena

Haha. Inte svar på din fråga men är imponerad över hur du lyckats dra in så mycket kulor som du gjort. Är själv intresserad av trading, har börjat hålla på med automatisk handel snarare än manuell. Har du någon speciell strategi/indikatorer som du använder? Eller är det bara gut feeling? ;-)
Citera
2014-03-11, 11:38
  #2871
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Tveksamt, då har man nog pluggat för lite dom andra dagarna. Håller man ett jämt tempo med 10h om dagen har man ändå 70h i veckan, något som oftast borde räcka.

Det är sant. Frågan är dock vem som pluggar 7 dagar i veckan under en längre period.
Citera
2014-03-11, 12:33
  #2872
Medlem
Hur bra är Luleås universitet inom ekonomi? Värt å lägga 3 års studier där för att sedan ta master någon annan stans?
Citera
2014-03-11, 16:09
  #2873
Medlem
Hur många h/vecka lägger den genomsnittlige "straight A's-ekonomen" på plugg?
Citera
2014-03-11, 16:23
  #2874
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
Hur många h/vecka lägger den genomsnittlige "straight A's-ekonomen" på plugg?

Under kandidaten, ~15h under vanliga veckor. ~30-40h under tentaperioder.
Citera
2014-03-11, 16:38
  #2875
Avstängd
Gorgioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Hur bra är Luleås universitet inom ekonomi? Värt å lägga 3 års studier där för att sedan ta master någon annan stans?

Var inne på samma spår som dig, antigen Luleå eller Umeå (civ.ekonom) men sen frågade jag här på FB och det var bättre att sätta ihop en egen examen med kurser och ta ut kanidat från SU (eller någon annan stor universitet) samt fortsätta med master efteråt.


Fråga till er andra:

Jag har fått den uppfattningen att det är extra svårt att få jobb om man endast har en kandidatexamen, vad säger ni andra om det? Nu tar vi inte med vilken skola man har läst på utan rent generellt. Har hört från några bekanta att det är svårt med en kanidat att få jobb men om man läser 2 år extra (master) så blir det genast mycket lättare.
__________________
Senast redigerad av Gorgios 2014-03-11 kl. 16:44.
Citera
2014-03-11, 16:47
  #2876
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Var inne på samma spår som dig, antigen Luleå eller Umeå (civ.ekonom) men sen frågade jag här på FB och det var bättre att sätta ihop en egen examen med kurser och ta ut kanidat från SU (eller någon annan stor universitet) samt fortsätta med master efteråt.


Fråga till er andra:

Jag har fått den uppfattningen att det är extra svårt att få jobb om man endast har en kandidatexamen, vad säger ni andra om det? Nu tar vi inte med vilken skola man har läst på utan rent generellt. Har hört från några bekanta att det är svårt med en kanidat att få jobb men om man läser 2 år extra (master) så blir det genast mycket lättare.
Vad jag har hört (läser för närvarande kandidaten själv) är det mycket lättare om man har tidigare erfarenhet som t.ex. förtroendeuppdrag eller extrajobb/sommarjobb. Känner få masterstudenter så om det blir lättare då kan jag inte svara på, men det vore väldigt märkligt om det inte blev det.
Citera
2014-03-11, 16:49
  #2877
Avstängd
Gorgioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDront
Vad jag har hört (läser för närvarande kandidaten själv) är det mycket lättare om man har tidigare erfarenhet som t.ex. förtroendeuppdrag eller extrajobb/sommarjobb. Känner få masterstudenter så om det blir lättare då kan jag inte svara på, men det vore väldigt märkligt om det inte blev det.

Extrajobb/sommarjobb då inom t.ex banker eller dylikt menar du då? Eller kan det vara random?
Citera
2014-03-11, 16:55
  #2878
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Extrajobb/sommarjobb då inom t.ex banker eller dylikt menar du då? Eller kan det vara random?
Det beror nog väldigt mycket på vad för jobb det är man vill ha senare. Läser själv första året så håller på och söker febrilt. Det viktiga är nog att jobbet är relaterat till ekonomi men givetvis är det mer meriterande att ha extrajobbat på ex.vis Nordea än på Puttes revision AB, men det senare kan även det vara en värdefull merit. Jag läser på UU och det är en hel del tips om hur man ska stärka sin CV, sammanfattat är det väl helt enkelt att ha något som gör att man sticker ut från övriga sökande.
Citera
2014-03-11, 17:08
  #2879
Medlem
Liberal12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
Hur många h/vecka lägger den genomsnittlige "straight A's-ekonomen" på plugg?
För tillfället lägger jag ungefär 50 timmar i veckan på studier. Med tanke på att man är i "the mid 20's" och den nuvarande inflationen på ekonomer, så måste man ha 90 % A för att ens ha en chans på den globala arbetsmarknaden.

Förhoppningsvis kommer jag bli klar med kandidaten nästa år, och därefter göra GMAT för att kunna söka in på LBS eller LSE i London. Med tanke på att de erbjuder 12 månaders master i ekonomi.
Citera
2014-03-11, 17:12
  #2880
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberal12
För tillfället lägger jag ungefär 50 timmar i veckan på studier. Med tanke på att man är i "the mid 20's" och den nuvarande inflationen på ekonomer, så måste man ha 90 % A för att ens ha en chans på den globala arbetsmarknaden.

Förhoppningsvis kommer jag bli klar med kandidaten nästa år, och därefter göra GMAT för att kunna söka in på LBS eller LSE i London. Med tanke på att de erbjuder 12 månaders master i ekonomi.
Får man fråga vilken kurs du läser för närvarande och vad du tycker om den?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback