Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-08, 22:28
  #2845
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDront
Nice, hur fick du det?
Via mina föräldrar. Har dock inte bestämt mig än då jag har SKB eller SSM som alternativ också :P
Citat:
Ursprungligen postat av EnDront
Har varit i kontakt en del med rekryteringsföretag gällande tjänster som ekonomiassistent, men de flesta är deltid. Får se om det dyker upp något till sommaren.. Man vill ju helst jobba med något ekonomirelaterat liksom
Mjo, precis.
Citera
2014-03-08, 22:31
  #2846
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bwahahaha
Via mina föräldrar. Har dock inte bestämt mig än då jag har SKB eller SSM som alternativ också :P
Mjo, precis.
Haha ganska angenäm sits att sitta i!
Citera
2014-03-08, 22:47
  #2847
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDront
Haha ganska angenäm sits att sitta i!
Jag känner mig besparad från ångesten
Citera
2014-03-08, 23:45
  #2848
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDront
Ett litet tips är att inte läsa på SU om du bor i Stockholm. Jag tänkte göra det först men valde sedan UU istället, vilket jag är otroligt glad för. Vad jag har hört från folk som läser där så fastnar man i samma gamla umgängeskrets och att det är svårare att lära känna nya människor än på Uppsala. Dessutom kan du ju pendla hem på helgerna och träffa kompisar och så då. Rent utbildningsmässigt vet jag inte om det är så stor skillnad, min poäng gäller nog främst den sociala biten.

Vill inte ta CSN lån, sociala delen bryr jag mig inte om.
Citera
2014-03-09, 07:40
  #2849
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
Om du vill arbeta med värdepapper så är det finans på HHS som gäller. Har svårt att se någon med en vanlig kandidat tränga sig in på den svenska finansmarknaden, oavsett skola eller betyg.

Och ja, matematiken är betydligt mycket mer avancerad än vad du verkar tro.

Svårt, ja. Omöjligt, nej.
Citera
2014-03-09, 10:20
  #2850
Medlem
EnDront siktar du på ett ekonomiassistent jobb via ett bemanningsföretag när du har en ekonomikandidat från UU i bagaget?
Citera
2014-03-09, 12:19
  #2851
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delad
EnDront siktar du på ett ekonomiassistent jobb via ett bemanningsföretag när du har en ekonomikandidat från UU i bagaget?
Ja, det är ju ingen färdig kandidat utan enbart två terminer. Min tanke bakom är väl att ordna relevant erfarenhet till kommande ansökningar till sommarjobb och internships.
Citera
2014-03-09, 17:47
  #2852
Medlem
MassRiots avatar
Vad har den genomsnittliga ekonomistudenten för mål med sin utbildning?

Jag funderar på ekonomiprogrammet i Lund för att det känns som en allmän och bred utbildning, men undrar om det är vanligt med ekonomistudenter som hellre tar ett nackskott än att jobba som grå ekonom på ett kontor?

Jag har helt andra drömmar men känner att en kandidat i ekonomi ändå är en sund sak att införskaffa sig. Jag har tid och intresse för entreprenörskap och nationalekonomi men funderar på hur bred utbildningen är. Finns det lämpligare utbildningar för mig?

Så, hur tänker dom som pluggar på ekonomiprogrammet på sin framtid och vad är dom vanligaste ambitionerna?
Citera
2014-03-09, 18:03
  #2853
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MassRiot
Vad har den genomsnittliga ekonomistudenten för mål med sin utbildning?

Jag funderar på ekonomiprogrammet i Lund för att det känns som en allmän och bred utbildning, men undrar om det är vanligt med ekonomistudenter som hellre tar ett nackskott än att jobba som grå ekonom på ett kontor?

Jag har helt andra drömmar men känner att en kandidat i ekonomi ändå är en sund sak att införskaffa sig. Jag har tid och intresse för entreprenörskap och nationalekonomi men funderar på hur bred utbildningen är. Finns det lämpligare utbildningar för mig?

Så, hur tänker dom som pluggar på ekonomiprogrammet på sin framtid och vad är dom vanligaste ambitionerna?
Det varierar väl, men de allra flesta vill väl jobba inom privat sektor, gärna med finans eller annan bankverksamhet. Sedan finns det ju de som är intresserade av att läsa master och kanske mer efter det för att dem är mycket intresserade av någon viss gren av ekonomin (oftast NEK). I alla fall här i Uppsala är utbildningen ganska bred, under senare terminer väljer man dock om man vill rikta in sig på FEK eller NEK.

Om det finns lämpligare utbildningar för dig är väldigt svårt att svara på, men om du har ett intresse för ekonomi och då i synnerhet NEK som många tycker är kul men rätt svårt så kan det säkert vara rätt för dig.
Citera
2014-03-09, 18:38
  #2854
Medlem
Seabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
En kandidat motsvarar väl en amerikansk bachelor, rent poängmässigt? En bachelor's drar de flesta igenom på 3 år på University, jag träffade iallafall ingen som tagit längre tid på sig under min studietid i USA.

Har du en kandidat från Sverige och översätter dina betyg får du titeln Bachelor, så jag skulle tro att det räcker med tre svenska universitetsår.

Om du sedan kvalificerar dig, med deras komplexa system för att bli antagen, är en annan femma. Ta kontakt med den/de skolor du är intresserad av så kan dom troligtvis hjälpa dig.
Är det svårt att bli antagen på en master i USA? Då tänker jag inte på Harvard, Yale och dylikt utan de lite sämre/mellanbra skolorna?
Citera
2014-03-09, 22:51
  #2855
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seabjorn
Är det svårt att bli antagen på en master i USA? Då tänker jag inte på Harvard, Yale och dylikt utan de lite sämre/mellanbra skolorna?


Du kan ju göra terminer i USA som utbyte. Många som jag läste med gick den vägen. Inga problem att komma iväg om du har många poäng och bra betyg.
Citera
2014-03-09, 23:02
  #2856
Medlem
Står i valet mellan att läsa ekonomi kandidat på LU eller civilekonom i Linköping.

Jag vet att ekonomi i Lund står högre i rang än civilekonom i Linköping, men hur pass stor är skillnaden? Intagningspoängen är i princip samma.

Saken är den att jag känner mig mer pepp på en flytt till Linköping än Lund.

Hur bör jag resonera tycker ni?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback