Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-11, 15:31
  #2725
Medlem
TobiasBeechers avatar
Ekonomirankingen från Urank 2013 http://www.urank.se/hum/sam/, scrolla ner lite

Den innehåller kriterierna Studenter, Grundutbildning, Forskning/Forskarutbildning, Internationalisering, Lärare, Sociala indikatorer, och ett sammanfattande Totalt. Det är 25 lärosäten i rankingen.
De sämre lärosätena har dock bättre sociala indikatorer, t.ex. Högskolan i Kristianstad som totalt är på 20:e plats har förstaplats socialt. Högskolan i Jönköping ligger på tredje plats totalt, eftersom de har förstaplatsen i internationalisering, deras grundutbildning kommer på nionde plats. Lärosätet med sämst sociala indikatorer är enligt rankingen HHS.

Det viktigaste kriteriet borde vara grundutbildning, där är HHS först, följt av Uppsala, SU, och på fjärde plats kommer Sveriges lantbruksuniversitet! HHG kommer på femte plats, så enligt rankingen skulle Sveriges lantbruksuniversitet erbjuda en bättre grundutbildning i ekonomi än HHG.

De bästa ekonomilärarna finns enligt rankingen på Luleå tekniska universitet. Samtidigt har Luleå den sämst rankade grundutbildningen, 25:e plats.

Jag har pluggat ekonomi på en bonnhögskola som inte krävde något utöver behörighet för att komma in på, och bytte senare för att läsa mina sista poäng och ta examen på ett enligt fb någorlunda välrenommerat universitet. Även om bonnhögskolan inte var särskilt dålig så är kvalitetsskillnaden i utbildning och hos studenterna enorm i jämförelse med universitetet. På bonnhögskolan hade vissa tentor samma tentauppgifter år efter år så det var inga problem att bli godkänd på tentorna trots att man inte pluggade mycket mer än för ett prov i gymnasiet. Studenterna var till stor del omotiverade eller korkade arbetslösa från lokalbefolkningen, och lata 19-åringar som ville flytta hemifrån och festa hellre än att plugga. Där jag pluggar nu sitter studenterna i kavaj på föreläsningarna och går in till 100% för sin utbildning, eftersom det på vissa tentor är en bedrift att bara bli godkänd eftersom gamla tentor inte hjälper. Dessutom går studenterna in för att få VG i allt de kan, på bonnhögskolan struntade de flesta inklusive jag om att få bra betyg. Om det på högskolan jag pluggade på varit varierande tentor där allt från kurslitteraturen kunde komma, vilket faktiskt var fallet på någon enstaka inhyrd tenta (några lärare från SU höll i kursen och utformade tentan), så kan man räkna med att många har kvar den tentan 1-2 år efter den skrevs, och frågan är om de någonsin kommer klara den.

Så om någon vill läsa en utbildning med kvalitet, så gå efter var det är högst att komma in. Motiverade studenter skulle inte år efter år söka in till samma lärosäten med hög antagningspoäng om kvaliteten vore dålig för att vara ekonomi. Man behöver inte ha ångest för att man kom in på SU istället för i Uppsala eftersom skillnaderna inte bör vara märkvärdigt stora. Dock ska man akta sig för arbetsmarknadspolitiska högskolor på vischan där alla som söker kommer in.
Enligt vissa så är ekonomi en kass utbildning oavsett var man går den, men jag ignorerar det i bedömningarna i inlägget.
Citera
2014-01-11, 15:37
  #2726
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WACC
Intressant. Vilken metodik och vilka variabler har det tagits hänsyn till i denna ranking? Med andra ord, var kommer den ifrån?

Metodiken är ofelbar. Jag fundera först på att utgå från EQUIIS -ackrediteringen men tyckte att det skulle bli så tråkigt att svara att "bara HHS och Lund duger, resten suger", så jag valde att utöka listan något.

Den kommer följaktligen från mig.
Citera
2014-01-11, 16:13
  #2727
Medlem
TomasRotmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Metodiken är ofelbar. Jag fundera först på att utgå från EQUIIS -ackrediteringen men tyckte att det skulle bli så tråkigt att svara att "bara HHS och Lund duger, resten suger", så jag valde att utöka listan något.

Den kommer följaktligen från mig.
HGU har också EQUIS-ackreditering, och har haft det längre än både HHS och Lund.
Citera
2014-01-11, 16:58
  #2728
Medlem
ClintMcPantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasRotmos
HGU har också EQUIS-ackreditering, och har haft det längre än både HHS och Lund.
De har dartill 5-arig ackredition, vilken ar lattare att behalla an den 3-ariga varianten. Dock ska man inte dra for hoga vaxlar pa EQUIS-ackredition. Det ar en kvalitetsindikation bland manga andra. De av oss som genomgatt en sadan ackrediteringsprocess vet att det inte nodvandigtvis ror sig om nagon djuplodande vetenskaplig utvardering.
Citera
2014-01-11, 17:59
  #2729
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasRotmos
HGU har också EQUIS-ackreditering, och har haft det längre än både HHS och Lund.

Miss av mig.
Citera
2014-01-17, 13:20
  #2730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Tycker egentligen att det råden en för negativ syn här. Många av diskussionerna här får det att framstå som en omöjlighet att ta sig till london (eller vad folk nu tycker är coolast) om man inte läser på handels, vilket det i realiteten inte är.

Har inte läst diskussionen, men vad menas med "London" dock? Pratar vi om storbankerna runt Liverpool street, eller vad?

Om man vill ha ett "vanligt" jobb på en firma som ekonom, är det lika omöjligt då? Min flickvän bor nämligen i London, och jag har planer på att söka jobb där när jag är färdig med min kandidatexamen på SU. Jag vet att kandidat inte smäller jättehögt, men har jag några som helst chanser? Jag menar alltså bara "vanliga" företag som redovisningsassistent till att börja med, eller dylikt. Det är otroligt deprimerande att läsa om hur "omöjligt" det är att komma dit. Dämpar motivationen ganska mycket, ärligt talat.
Citera
2014-01-17, 16:03
  #2731
Medlem
ClintMcPantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porterbiff
Om man vill ha ett "vanligt" jobb på en firma som ekonom, är det lika omöjligt då? Min flickvän bor nämligen i London, och jag har planer på att söka jobb där när jag är färdig med min kandidatexamen på SU. Jag vet att kandidat inte smäller jättehögt, men har jag några som helst chanser? Jag menar alltså bara "vanliga" företag som redovisningsassistent till att börja med, eller dylikt. Det är otroligt deprimerande att läsa om hur "omöjligt" det är att komma dit. Dämpar motivationen ganska mycket, ärligt talat.
Nej, inte alls omojligt. Dock ar personligt natverk alltid extremt viktigt, sa det ar svarare att fa jobb i UK som svensk sittande hemma i Sverige.
Citera
2014-01-17, 16:54
  #2732
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porterbiff
Har inte läst diskussionen, men vad menas med "London" dock? Pratar vi om storbankerna runt Liverpool street, eller vad?

Om man vill ha ett "vanligt" jobb på en firma som ekonom, är det lika omöjligt då? Min flickvän bor nämligen i London, och jag har planer på att söka jobb där när jag är färdig med min kandidatexamen på SU. Jag vet att kandidat inte smäller jättehögt, men har jag några som helst chanser? Jag menar alltså bara "vanliga" företag som redovisningsassistent till att börja med, eller dylikt. Det är otroligt deprimerande att läsa om hur "omöjligt" det är att komma dit. Dämpar motivationen ganska mycket, ärligt talat.


Ja typ.

Har tyvärr ingen aning hur "vanliga företag" gör när dom rekryterar folk från Sverige.
Citera
2014-01-20, 18:28
  #2733
Medlem
vad krävs för att plocka ut en ekonomie kandidat? 90hp fek/nek 30hp hp fek/nek och 60 hp valfria? eller måste en ek.kand innehålla någon juridik och statistik? skulle man bli ifrågasatt om man som ekonom har en fil.kand istället?
Citera
2014-01-21, 04:43
  #2734
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurraburran
vad krävs för att plocka ut en ekonomie kandidat? 90hp fek/nek 30hp hp fek/nek och 60 hp valfria? eller måste en ek.kand innehålla någon juridik och statistik? skulle man bli ifrågasatt om man som ekonom har en fil.kand istället?

Beror på lärosätet. Vissa lärosäten kräver 15hp i juridik samt 15 hp i statistik medan vissa endast kräver 15 hp i något av ämnena o.s.v.
Citera
2014-01-21, 10:04
  #2735
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurraburran
vad krävs för att plocka ut en ekonomie kandidat? 90hp fek/nek 30hp hp fek/nek och 60 hp valfria? eller måste en ek.kand innehålla någon juridik och statistik? skulle man bli ifrågasatt om man som ekonom har en fil.kand istället?
Uppsala kräver 15HP statistik.
Citera
2014-01-21, 14:03
  #2736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Uppsala kräver 15HP statistik.

Och i Lund 15hp stat och 15hp juridik, eller? Bucketshop du har väl koll på det?
__________________
Senast redigerad av honorem 2014-01-21 kl. 14:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback