Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-03, 14:10
  #2245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fader-Adelheim
Nja. Rakningen är snarare i denna ordning:

1. HHS
2. SU/LU/UU/HHG
3. Linköping/Jönköping
4. Resten
En variant är 2. Lund 3. Uu/hhg/su
Citera
2013-06-03, 14:34
  #2246
Medlem
debbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
En variant är 2. Lund 3. Uu/hhg/su
En annan är:
1. Södertörn
2. Högskolan i Borås
3. Jibs.

Nog med "varianter". Att sätta HHS som etta är väl egentligen det enda självklara. Jämförelsen mellan LU/UU/SU/HGU är oerhört oklar och görs (åtminstone i tråden) oftast endast i syfte att hylla den egna skolan. Jämförelsen mellan dessa lärosäten görs sakligast utifrån respektive fält.
Citera
2013-06-03, 14:40
  #2247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
En variant är 2. Lund 3. Uu/hhg/su
Låt mig gissa, du pluggar i Lund?

Som någon nämnde, det enda vi vet är att HHS är etta, sedan går det inte att urskilja UU, LU, HHG.
Ena året är det den ena skolan, andra året en annan. Skillnaderna är för små för att kunna särskilja de tre. Alla ligger på en ganska tydlig andraplats under HHS, men över skolor som Umeå, Örebro, Linköping o.s.v.
Citera
2013-06-03, 16:05
  #2248
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Låt mig gissa, du pluggar i Lund?

Som någon nämnde, det enda vi vet är att HHS är etta, sedan går det inte att urskilja UU, LU, HHG.
Ena året är det den ena skolan, andra året en annan. Skillnaderna är för små för att kunna särskilja de tre. Alla ligger på en ganska tydlig andraplats under HHS, men över skolor som Umeå, Örebro, Linköping o.s.v.


Varför skulle uu vara bättre än liu?
Citera
2013-06-03, 16:30
  #2249
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Låt mig gissa, du pluggar i Lund?

Som någon nämnde, det enda vi vet är att HHS är etta, sedan går det inte att urskilja UU, LU, HHG.
Ena året är det den ena skolan, andra året en annan. Skillnaderna är för små för att kunna särskilja de tre. Alla ligger på en ganska tydlig andraplats under HHS, men över skolor som Umeå, Örebro, Linköping o.s.v.

Nej personen ifråga kan omöjligt plugga i Lund. Vi som pluggar i Lund är ganska nöjda med att Lund ibland klassas som tvåa, men ingen här kan på allvar tro att vår utbildning skulle hålla högre nivå än UU/HGU/SU/LiU.
Citera
2013-06-03, 17:01
  #2250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Nej personen ifråga kan omöjligt plugga i Lund. Vi som pluggar i Lund är ganska nöjda med att Lund ibland klassas som tvåa, men ingen här kan på allvar tro att vår utbildning skulle hålla högre nivå än UU/HGU/SU/LiU.

Jag är nog beredd att hålla med dig. Efter HHS är det svårt att hävda att någon av de fyra du räknar upp generellt skulle vara så mycket bättre än de andra. Däremot kan de vara akademiskt starka inom olika områden: ofta kan de ha en eller två institutioner som är framträdande. Hur bra de placerar studenter inom olika områden kan också variera.
Citera
2013-06-03, 22:53
  #2251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Varför skulle uu vara bättre än liu?

Baserat på flera olika saker.

Rykte, ingångslöner, kvalitet på professorer o.s.v.

LiU är säkert en jättebra skola, men i alla rankingar jag sett, och även enligt den allmänna uppfattningen så hamnar de strax under de 4/5 stora.
Citera
2013-06-04, 00:26
  #2252
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Baserat på flera olika saker.

Rykte, ingångslöner, kvalitet på professorer o.s.v.

LiU är säkert en jättebra skola, men i alla rankingar jag sett, och även enligt den allmänna uppfattningen så hamnar de strax under de 4/5 stora.

Okej kompis....

Känns bara väldigt vagt när du börjar argumentera om kvaliteten på professorerna och den "allmäna" uppfattning. Jag säger inte liu är bättre än uu(jag har verkligen ingen aning). Jag har kompisar som läser ekonomi vid uu och liu och liu-folket verkar vara mer nöjda. De som läser vid uu säger att utbildningen är rätt trött.
__________________
Senast redigerad av anonped 2013-06-04 kl. 00:32.
Citera
2013-06-04, 00:48
  #2253
Medlem
TomasRotmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Okej kompis....

Känns bara väldigt vagt när du börjar argumentera om kvaliteten på professorerna och den "allmäna" uppfattning. Jag säger inte liu är bättre än uu(jag har verkligen ingen aning). Jag har kompisar som läser ekonomi vid uu och liu och liu-folket verkar vara mer nöjda. De som läser vid uu säger att utbildningen är rätt trött.
Liu är inte på samma nivå som UU och de andra tier-2 skolorna när det kommer till rykte, vilket är det som faktiskt spelar roll.
Citera
2013-06-04, 08:25
  #2254
Medlem
Var det inte hhg som fick underkänt på nån undersökning/studie?
Citera
2013-06-04, 09:05
  #2255
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasRotmos
Liu är inte på samma nivå som UU och de andra tier-2 skolorna när det kommer till rykte, vilket är det som faktiskt spelar roll.

UU lever väl ganska gott på att dom har rötter från 1400-talet, att det är ett anrikt universitet helt enkelt. Detta spelar givetvis roll då arbetsgivare antagligen har ett uppfattning om att UU har "en gedigen utbildning", oavsett om det stämmer eller inte.
Citera
2013-06-04, 09:07
  #2256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Okej kompis....

Känns bara väldigt vagt när du börjar argumentera om kvaliteten på professorerna och den "allmäna" uppfattning. Jag säger inte liu är bättre än uu(jag har verkligen ingen aning). Jag har kompisar som läser ekonomi vid uu och liu och liu-folket verkar vara mer nöjda. De som läser vid uu säger att utbildningen är rätt trött.

Ja, och precis lika vagt är det när HHS rankas som etta. Den placeringen baseras ju på den allmänna uppfattningen och möjligheten att knyta kontakter.

All ranking av utbildningar, vare sig det är ekonomi eller civ. ingenjörsutbildningar baseras delvis på skolans rykte. Det går inte alltid att mäta i siffror och säga vem som är bäst, utan man får istället basera det på mer mjuka värden såsom exempelvis rykte.

Varför är KTH bättre än Blekinge TH? Just precis, rykte. KTH lockar till sig de mest ambitiösa studenterna och lärarna. På samma sätt är det med Uppsala jämfört med Linköping.

Du baserar ju själv dina åsikter på att en kompis sagt att en av utbildningarna är "trött". Det tycker jag inte direkt heller är någonting att basera sin ranking på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback