Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-08-11, 23:28
  #13
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Vad dumt att jag inte visste detta för en månad sen. Då rasade nämligen min externa hårddisk som jag har mina Timemachine-backuper på. (Hade rättare sagt). Fick åka direkt och köpa en ny.

Det som hände var att den började låta just klick klick klick.

Så här såg den ut efter att jag försökt fixa den: https://dl.dropbox.com/u/5601617/IMG...621_164301.jpg

Men det är tidsödande om det handlar om mycket data som ska flyttas.

Nu var det ”bara” en backup som rasta för dig. Jag hade nog inte lagt energi på frystrixet i detta fall, utan istället köpt en ny disk till TM-backup.

Ett råd av bara farten, då vi ändå är inne på TM:

Kör TM-backup mot extern disk en vecka eller så. Eller ett halvår, skitsamma.
Koppla sedan ur TM-disken och stoppa i en ny, och säg att den nya gäller.
Byt sedan TM-disk varannan vecka eller annan lämplig tid, och tala vid bytet om för TM vilken som gäller.
Byt ibland. Ändra TM-instälning samtidigt.
Nu har du två TM-backuper. Den som inte används kan du förvara i jordkällaren, i bilen, hos mormor, vafansomhelst.

Hur bra är inte det?
Citera
2012-08-11, 23:31
  #14
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Hur bra är inte det?

Väldigt bra.
Citera
2012-08-11, 23:58
  #15
Medlem
TroyMcLures avatar
Prövat Testdisk? Vettigt för att hitta oallokerad data och försvunna partitioner. http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Osäker på hur det funkar med HFS+ (för data), men det lär finnas motsvarigheter.
Citera
2013-12-03, 11:12
  #16
Medlem
Vet att det kan kännas dyrt att betala för en hårddiskkrasch när man är student, men jag fick ett rimligt pris på aurora. Dem vet vad dem gör och privatpersoner ska inte behöva betala så jätte mycket. Hoppas det löser sig!

prova kolla lite på hemsidan www.aurora.se
Citera
2013-12-03, 22:02
  #17
Medlem
Det samma hände mig innan sommaren. Jag köpte en ny SSD-disk för 1700kr och nu går den som en klocka bortsett från att den blir varm som satan.
Citera
2013-12-03, 22:08
  #18
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Det är vid tillfällen som dessa som många lär sig vikten av att ta regelbunden backup på sina foton, dokument och andra viktiga filer.

Spelar ingen roll hur mycket man än informerar om vikten av detta. Utöver att hårddisken rasar så kan den bli stulen eller förstöras i brand. Oavsett så är minst en backup väldigt bra att ha. Gärna en off-site hemma hos föräldrarna eller en kompis. Det senare i händelse av brand och även stöld i hemmet.
Citera
2013-12-06, 09:03
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Så här såg den ut efter att jag försökt fixa den: https://dl.dropbox.com/u/5601617/IMG...621_164301.jpg

Ouch! Verkligen cool bild, men säkert inte lika coolt med all förlorad data.

Hur gjorde du när du försökte fixa den?
Citera
2013-12-09, 14:28
  #20
Medlem
Lånar tråden lite.

Är riktigt rädd över att antingen min hårddisk på Mac,en ska krascha, eller min externa då (där jag har backup).

Vilket är det mest idiotsäkra sättet att spara all backup? Har två externa hårddiskar, men de känns ganska bräckliga.
Citera
2017-05-01, 22:31
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adriano86
Hej alla Mac vänner.
Nu hände det som inte fick hända, nämligen att hårddisken kraschade. Allt som kommer upp vid start är en grå mapp med ett frågetecken..
Jag har sökt på forumet efter diverse tips men ingenting tycks fungera för att rädda filerna.
Tips jag har provat och resultaten:

*starta datorn och hålla in Alt knappen för att välja vilken hårddisk datorn skall starta med.
Resultat: inga alternativ dyker upp.

* koppla min dator till en host dator via firewire i hopp om att flytta över filerna jag behöver.
Resultat: får ett felmeddelande på host datorn "Datorn kan inte läsa den inmatade skivan".

*starta datorn med MAC OS X skivan för att sedan använda skivverktyg för att reparera hårddisken.
Resultat: alla alternativ är nedtonade och går inte att trycka på trots att jag ser min hårddisk i högerspalten.

I ren desperation och irritation valde jag att bara installera om allt men inte ens det går! När jag ska installera Mac OS X så kommer de upp en ruta "välj var du vill installera osv.." men datorn visar inget alternativ så man kan inte heller installera om os x.

Skulle vara evigt tacksam om någon kanske kunde komma med tips om hur man skall gå tillväga för att i första hand kunna rädda filerna.

Mvh


Jag råkade ut för samma sak och jag lyckades rädda disken och alla data. Förutsättningen är att disken inte har förstörts pga stöt eller att ett läshuvud gått sönder. Det jag gjorde var att skruva loss kretskortet. Det visade sig att kontaktytan mellan kretskortet och "fjädrar" på hårddisken var oxiderad. Mycket försiktigt så putsade jag ytan ned en liten skruvmejsel och satte sedan ihop allt. Det fungerade! Disken var en seagate som tyvärr många haft problem med. Torx skruvmejsel krävs för att få bort kortet.

Om det inte går måste du nog vända dig till ett proffs. Det går att byta kretskortet om det är skadat men då måste man också löda bort och flytta ett bios kort. Endast för proffs

Ett gott råd är att kopiera riktigt viktiga filer till en mapp på en extern disk som man också kqn bränna på en dvd eller lägga upp på molnet. Om det är "känsliga" filer så ska man förstås zippa allt och kryptera innehållet.

Frystrixet funkar inte på moderna diskar, sannolikt riskerar man att förstöra innehållet.

Jag skulle tro att de flesta krascherna beror på skadade kontakter som man kan rätta till eller, som i mitt fall, oxiderade kontaktytor.
Citera
2017-05-01, 22:34
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidsfragor
Lånar tråden lite.

Är riktigt rädd över att antingen min hårddisk på Mac,en ska krascha, eller min externa då (där jag har backup).

Vilket är det mest idiotsäkra sättet att spara all backup? Har två externa hårddiskar, men de känns ganska bräckliga.

Det mest idiotsäkra sättet är att spara data på flera diskar som finns på flera ställen. Spara på externa diskar, se till att en disk finns på annan plats. Bränn en dvd, spara på moln. Små 2.5 tim diskar är billiga
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback