Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-19, 15:01
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Ja, jag menade ju inte att det var extrema trafiksituationer. Men menade att det var ju extremt att ta dom situationerna som exempel. För om du körde fort på motorväg så skulle du se att det förekommer ganska ofta även när trafiken är förhållandevis gles.

Motorväg här är ju inte så tråkigt här som det kan verka. Det finns en hel del sköna kurvor. Sen kör jag ju fort på det du kallar 70-vägar också (för mig kallas det bara mindre landsväg - eftersom en 70-väg här lika gärna kan vara en motorväg). Vi har ju dock mycket motorvägar och stora trafikleder (för att "svälja" den stora trafikmängden dagtid) och diskussionen angående folk som blockerar omkörningsfilen gällde dessa vägar.

Låt höra, du har typ tagit körkortet för 2 månader sedan och är runt 20 år, eller hur?
Det kan finnas anledning till varför man använder K1, K2 och ibland K3 på en motorväg. Har du någon gång åkt på E4 och Essingeleden? Där finner du snart att du har på, och avfartsramper på båda sidorna av körbanan. Det som bildar köer är när folk som hastigast skall göra som du säger; fort som attan växla från K1 till K3 alt K4 på 100meter. Det man istället göra är att man ligger i K1 i en halv kilometer tills man ser att det är lugnt att börja växla filer så man hamnar på höger sida om körbanan. Problemet är då sådana som du, som kommer farandes i 140 i K1 när vi andra nyss har kommit på K1 från påfarten.

Skyll inte på bilisterna, utan på trafikingenjörerna (du vet de där som kallar sig för civilingenjörer på det här forumet) som aldrig lär sig att det inte går att lägga påfarter i K1 för att sedan (300meter fram) lägger en avfart i K4 som folk ska av vid. Det medför att bilar måste på från K1 och sedan snabbt som attan byta fil över till K4 där de ska svänga av. Resultatet blir köer och olyckor då sådana som du inte kan överblicka trafiksituationen.
Citera
2018-02-19, 18:28
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Låt höra, du har typ tagit körkortet för 2 månader sedan och är runt 20 år, eller hur?
Det kan finnas anledning till varför man använder K1, K2 och ibland K3 på en motorväg. Har du någon gång åkt på E4 och Essingeleden? Där finner du snart att du har på, och avfartsramper på båda sidorna av körbanan. Det som bildar köer är när folk som hastigast skall göra som du säger; fort som attan växla från K1 till K3 alt K4 på 100meter. Det man istället göra är att man ligger i K1 i en halv kilometer tills man ser att det är lugnt att börja växla filer så man hamnar på höger sida om körbanan. Problemet är då sådana som du, som kommer farandes i 140 i K1 när vi andra nyss har kommit på K1 från påfarten.

Skyll inte på bilisterna, utan på trafikingenjörerna (du vet de där som kallar sig för civilingenjörer på det här forumet) som aldrig lär sig att det inte går att lägga påfarter i K1 för att sedan (300meter fram) lägger en avfart i K4 som folk ska av vid. Det medför att bilar måste på från K1 och sedan snabbt som attan byta fil över till K4 där de ska svänga av. Resultatet blir köer och olyckor då sådana som du inte kan överblicka trafiksituationen.

Har du ens läst mina inlägg? Det är inte den typen av väg jag snackar om.
Beteendet är värst på sträckor med 2 + 2 filer. En typisk sträcka där detta ofta förekommer är mellan Arlanda och Upplands väsby

Problemet är nog att du kör lika långsamt som dessa förare. Det krävs alltså att någon gör detta precis där du befinner dig, för att du ska lägga märke till det (vilket såklart inte sker så ofta). Men den relativa hastigheten gör att man täcker ett större område.
Om någon 500 m framför dig blockerar vägen i 2 min och t o m drar på sig en mindre kö, kommer du förmodligen fram till din destination utan att ens veta om att det skett. Men hade du kört bara 40 km/h fortare vid samma tillfälle, så hade du varit ikapp fanskapet efter 45 sekunder - sen fått ligga där bakom i en dryg minut.

Det blir således lite löjligt när ni som kör sakta ska moralpredika och kommentera utifrån eget perspektiv och tro man att man gnäller på ett problem som inte förekommer. Andra som också kör fort "till vardags" fattar precis vad man menar. Bara det att ingen orkat dra det vidare här på forumet som jag gjort.
__________________
Senast redigerad av C20 2018-02-19 kl. 18:30.
Citera
2018-02-19, 21:48
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Har du ens läst mina inlägg? Det är inte den typen av väg jag snackar om.
Beteendet är värst på sträckor med 2 + 2 filer. En typisk sträcka där detta ofta förekommer är mellan Arlanda och Upplands väsby

Problemet är nog att du kör lika långsamt som dessa förare. Det krävs alltså att någon gör detta precis där du befinner dig, för att du ska lägga märke till det (vilket såklart inte sker så ofta). Men den relativa hastigheten gör att man täcker ett större område.
Om någon 500 m framför dig blockerar vägen i 2 min och t o m drar på sig en mindre kö, kommer du förmodligen fram till din destination utan att ens veta om att det skett. Men hade du kört bara 40 km/h fortare vid samma tillfälle, så hade du varit ikapp fanskapet efter 45 sekunder - sen fått ligga där bakom i en dryg minut.

Det blir således lite löjligt när ni som kör sakta ska moralpredika och kommentera utifrån eget perspektiv och tro man att man gnäller på ett problem som inte förekommer. Andra som också kör fort "till vardags" fattar precis vad man menar. Bara det att ingen orkat dra det vidare här på forumet som jag gjort.

Det stora problemet vi har är ditt sug efter att åka fort. Vill du åka fort kan du göra det på valfri bana. Jag var precis som du när jag hade tagit mitt körkort för första gången (nej, jag har inte tagit om det, bara fyllt på) när jag var precis 18 år fyllda. Sedan började man få lite mer perspektiv på tillvaron när man tog tyngre behörigheter.

Givetvis kör jag lika långsamt som alla andra då jag följer de hastighetsbestämmelser som rådet på vägen. Samtidigt följer jag också de bestämmelser som gäller för det fordonet jag kör och ofta är förhållandet så att jag behöver köra mer än 50km/h långsammare än den tillåtna hastigheten.
Citera
2018-02-22, 10:57
  #124
Medlem
prizs avatar
Så länge en polis gör något han kan motivera i en tjänsteutövning är det OK.
Citera
2018-02-22, 13:25
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Så länge en polis gör något han kan motivera i en tjänsteutövning är det OK.
Nej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback