Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-08-07, 12:17
  #1
Medlem
Som topic, vilka länder erbjuder working holiday visa för svenskar? Har letat efter en lista men inte hittat.
__________________
Senast redigerad av fontens 2012-08-07 kl. 12:21. Anledning: stavfel
Citera
2012-08-07, 23:46
  #2
Medlem
Spyrrans avatar
Det är väl framförallt Kanada, Nya Zealand och Australien? Sedan finns ju specialvarianten Teach and Travel China (Kina).
Citera
2014-08-26, 10:38
  #3
Medlem
Ballongdjurs avatar
Bumpar! Eller iaf lånar tråden.

Nu finns som sagt möjlighet att få WH-visum i Kanada, Nya Zeeland, Australien och även Sydkorea!
Någon som vet om Sverige är på väg att skriva avtal med fler länder?

Många läder i Asien och Sydamerika har WH-avtal med europeiska länder, men tyvärr inte med Sverige.
Jag har utnyttjat WH-visum i två länder, och är inte överdrivet sugen på de två andra.
Hong Kong eller Taiwan hade varit fint! De har avtal med många länder i Europa.
Citera
2014-09-01, 12:30
  #4
Medlem
Taket är 30 år på alla dessa va?
Citera
2014-09-01, 21:05
  #5
Medlem
Traveller2007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kombort
Taket är 30 år på alla dessa va?

Ja. Du kan nog vara 30 när du ansöker men 31 när du reser in i landet.
Citera
2014-09-02, 12:23
  #6
Medlem
Ballongdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller2007
Ja. Du kan nog vara 30 när du ansöker men 31 när du reser in i landet.
Ja, man kan "fuska" lite med tiden till vissa länder.
Visumet till Nya Zeeland t.ex skall beviljas innan du fyller 30.
Men eftersom du har ett år på dig att resa in, så kan du påbörja ditt år när du är nästan 31.
Citera
2015-03-03, 12:03
  #7
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongdjur
Bumpar! Eller iaf lånar tråden.

Nu finns som sagt möjlighet att få WH-visum i Kanada, Nya Zeeland, Australien och även Sydkorea!
Någon som vet om Sverige är på väg att skriva avtal med fler länder?

Många läder i Asien och Sydamerika har WH-avtal med europeiska länder, men tyvärr inte med Sverige.
Jag har utnyttjat WH-visum i två länder, och är inte överdrivet sugen på de två andra.
Hong Kong eller Taiwan hade varit fint! De har avtal med många länder i Europa.


Hur far man ett working holiday till Kanada? Gar man in pa deras officiella hemsida sa star det att det inte finns nagra visum och att kvoteringen ligger pa 0. Betyder det att det finns obegransat antal eller att det inte finns nagot alls? Skulle vladigt garna vilja aka nagon gang under varen ...
Citera
2015-03-03, 17:07
  #8
Medlem
Ballongdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Hur far man ett working holiday till Kanada? Gar man in pa deras officiella hemsida sa star det att det inte finns nagra visum och att kvoteringen ligger pa 0. Betyder det att det finns obegransat antal eller att det inte finns nagot alls? Skulle vladigt garna vilja aka nagon gang under varen ...
De har säkert en kvot, men jag ser det som otroligt att den redan skulle vara fylld.
Har dock inte sökt det Kanadensiska WH-visumet själv.
Citera
2015-03-07, 13:29
  #9
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongdjur
De har säkert en kvot, men jag ser det som otroligt att den redan skulle vara fylld.
Har dock inte sökt det Kanadensiska WH-visumet själv.

Okej, det ser ut som att de har borjat slappa visumen nu, Australien, Kroatien och Sydkorea har oppnats, och Tyskland och Frankrike ar pavag osv sa far hoppas att Sverige snart oppnas med

Kommer jag inte in till Kanada sa drar jag till Australien igen for mitt second year visa Maste bara bort fran Sverige igen, resa medans man fortfarande ar ung, javla kyrkogard har hemma dar folk bara sitter och fikar eller drar till samma nattstalle som alla andra helger...

Tror du att man maste ha ett lakarintyg for att ansoka om visum? Typ ett bevis pa att man inte springer runt med Malaria eller Tuberkulos? For det tar ju tid att fa ett sadant och kostar massa pengar med tankte pa att jag var ju i Laos, Vietnam och Kambodja mellan Maj - September... och har precis kommit hem fran Kina. Laste nagonstans att det ar endast om man ska jobba med barn eller halsovarda yrken som man behover ett halsointyg... stammer det tror du?
Citera
2015-03-13, 15:36
  #10
Medlem
Ballongdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Tror du att man maste ha ett lakarintyg for att ansoka om visum? Typ ett bevis pa att man inte springer runt med Malaria eller Tuberkulos? For det tar ju tid att fa ett sadant och kostar massa pengar med tankte pa att jag var ju i Laos, Vietnam och Kambodja mellan Maj - September... och har precis kommit hem fran Kina. Laste nagonstans att det ar endast om man ska jobba med barn eller halsovarda yrken som man behover ett halsointyg... stammer det tror du?
När jag sökte Korianskt WH-visum var jag tvungen att hälsoundersöka mig.
Hur känsliga Kanada är vet jag dock inte.
Vissa måste ju skanna lungorna för det Australiensiska visumet också.
Min kompis bla.a. då hon reste in från Thailand.

Att du behöver hälsointyg behöver inte betyda att du behöver det för själva visumet.
Här i Sydkorea behöver man hälsointyg för att få arbeta med mat, men det har ingenting med själva visumet att göra utan man gör det på plats.
Hade jag inte varit så jävla upptagen hade jag googlat åt dig
Citera
2017-08-08, 16:24
  #11
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongdjur
När jag sökte Korianskt WH-visum var jag tvungen att hälsoundersöka mig.
Hur känsliga Kanada är vet jag dock inte.
Vissa måste ju skanna lungorna för det Australiensiska visumet också.
Min kompis bla.a. då hon reste in från Thailand.

Att du behöver hälsointyg behöver inte betyda att du behöver det för själva visumet.
Här i Sydkorea behöver man hälsointyg för att få arbeta med mat, men det har ingenting med själva visumet att göra utan man gör det på plats.
Hade jag inte varit så jävla upptagen hade jag googlat åt dig



Hej jag bumpar den här tråden lite. Nu har jag bott i Kanada i ett år, helt jävla awesome och är lite ledsen att jag inte kan åka tillbaka. Jobbade först som vedhuggare och sedan som servitör, men tydligen får man inte jobba som det igen på något av deras övriga "International Experience" visum. Vet att mitt jobb hade anställt mig igen om jag hade frågat så det suger riktigt hårt.

Så nu tänkter jag lite om jag ska pröva på något annat, har fortfarande mitt andra år i Australien kvar, men sedan såg jag att de nu har öppnat W&H för Chile ! Börjar fundera på om jag ska dra till något land i Latinamerika typ Gautemala och lära mig spanska och sedan pröva på Chile.

Eller Sydkorea! Du sa att du jobbar i Sydkorea nu, hur har det varit? Mpste varit jävlgt svårt om man inte kan språket att få jobb, jag har jobbat som engelska lärare både i kambodja och Kina men det står uttryckligen att man inte får jobba som lärare under W&H i Korea.

Berätta gärna hur det var, och om du har några tips
Citera
2017-08-11, 18:25
  #12
Medlem
Ballongdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Hej jag bumpar den här tråden lite. Nu har jag bott i Kanada i ett år, helt jävla awesome och är lite ledsen att jag inte kan åka tillbaka. Jobbade först som vedhuggare och sedan som servitör, men tydligen får man inte jobba som det igen på något av deras övriga "International Experience" visum. Vet att mitt jobb hade anställt mig igen om jag hade frågat så det suger riktigt hårt.

Så nu tänkter jag lite om jag ska pröva på något annat, har fortfarande mitt andra år i Australien kvar, men sedan såg jag att de nu har öppnat W&H för Chile ! Börjar fundera på om jag ska dra till något land i Latinamerika typ Gautemala och lära mig spanska och sedan pröva på Chile.

Eller Sydkorea! Du sa att du jobbar i Sydkorea nu, hur har det varit? Mpste varit jävlgt svårt om man inte kan språket att få jobb, jag har jobbat som engelska lärare både i kambodja och Kina men det står uttryckligen att man inte får jobba som lärare under W&H i Korea.

Berätta gärna hur det var, och om du har några tips
Yes! Det stämmer att det öppnat WH för Chile.
Det skall också vara i princip klart för ett avtal med Hong Kong, och även Japan är på G.

Det finns ett område i Seoul som heter Itaewon som innefattar Gyeongnidan och Haebangchon.
Dessa är område med hög procent västerlänningar och andra invandrare.
Där kan man ganska enkelt få jobb, och sedan kan man söka sig vidare när man lärt sig språket.
Kolla på Craigslist Seoul så ser du att det finns mycket jobbannonser på engelska.

Det stämmer att du inte får jobba som lärare, men det finns de som ignorerar detta.

Skicka PM om du har specifika frågor.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1933253

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback