Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-03-19, 16:13
  #1
Medlem
minipostbils avatar
Tjena! ska flytta ner till sydafrika "Port Elizabeth"i juni och plugga till programmerare..
Nåt man ska tänka på när man ska flytta till andra sidan jordklotet??? så att jag för några Dyra misstag..

Och har sydafrika några konstiga regler o lagar som inte sverige har?
och är det omöjligt att få jobb där om man är vit?
Citera
2005-03-19, 16:22
  #2
Medlem
-jOE!s avatar
Skaffa en ordentlig försäkring om du skulle bli sjuk. Säg upp alla löpande räkningar. Åk!
Citera
2005-03-19, 16:23
  #3
Medlem
Hispers avatar
Se över försäkringsfrågan, sjukförsäkring etc

Se till att du har sett till att polarna har IP-telefon så kan du ringa hem billigt.
Citera
2005-03-19, 16:56
  #4
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag tror inte Sydafrika har några konstiga lagar, men landet kan vara mycket farligt... Har t.ex. läst någonstans att Johannesburg är världens mest våldsamma stad, så det gäller att passa sig, även om du säkert bor i en lite tryggare del av landet... HIV är förresten också mycket vanligt i Sydafrika, så det får du också passa upp med...
Citera
2005-03-19, 19:08
  #5
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Minipostbil:

Problemet där nere kan vara språken. De flesta vita talar afrikaans och det är en form av holländska som är nästintill obegriplig att förstå. Många är dock tvåspråkiga och talar även engelska men förbluffande många talar enbart afrikaans utan att begripa ett ord engelska (!) Kan vara jävligt frustrerande.

De har också ett jävligt märkligt system när det gäller barer och pubar. Deras lagstiftning möjliggör nämligen för vem som helst att öppna en bar i sin bostad. När du ska ta dig en rejäl barrunda så är det alltså mycket möjligt att du hamnar i Piets och Lotties bruna hörnsoffa i en tvåa i någon förort eller vid Kabuumba Womboozis köksbord ute i någon kåkstad av korrugerad plåt.
Citera
2005-03-28, 15:38
  #6
Medlem
minipostbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Minipostbil:

Problemet där nere kan vara språken. De flesta vita talar afrikaans och det är en form av holländska som är nästintill obegriplig att förstå. Många är dock tvåspråkiga och talar även engelska men förbluffande många talar enbart afrikaans utan att begripa ett ord engelska (!) Kan vara jävligt frustrerande.

De har också ett jävligt märkligt system när det gäller barer och pubar. Deras lagstiftning möjliggör nämligen för vem som helst att öppna en bar i sin bostad. När du ska ta dig en rejäl barrunda så är det alltså mycket möjligt att du hamnar i Piets och Lotties bruna hörnsoffa i en tvåa i någon förort eller vid Kabuumba Womboozis köksbord ute i någon kåkstad av korrugerad plåt.

Hade tänkt bo i Port Elizabeth, är det mycke Afrikaans där oxå???
men den där lagstiftningen var ju asball juh, hehe
Citera
2005-04-02, 06:34
  #7
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Minipostbil:

I Port Elizabeth tror jag faktiskt att engelskan är det största språket, jag är inte helt säker men jag tror som sagt det.
Citera
2005-04-05, 05:19
  #8
Medlem
minipostbil:

Hur kommer det sig att du valde just SydAfrika?
Citera
2005-04-05, 08:38
  #9
Medlem
Aardwolfs avatar
Port Elisabeth har förslummats en hel del men är helt ok. Gillar du havet och livet där så har du hamnat rätt.

Knulla inte runt AIDS Sydafrika är bland dom hårdast drabbade länderna därnere.

Få jobb som vit därnere? Jag jobbade därnere under ett och ett halvt år blev arbetslös och ringde då Svenska Handelskammaren i Sandton och han jag pratade med sa " du har inte stor chans att får jobb på grund av 1. Du är vit 2, Du är "invandrare" 3, Du är Svensk." Dom har något som kallas Black empowerment därnere som är till för att först och främst dom svarta ska ha tillträde till arbetena. Men chansen finns att du kan få arbeter men du har lite emot dig.

Boerna håller till uppe i Norra Sydafrika från Jo.burg - Pretoria och vidare Norrut. Finns en hel del i Free State med. Så i P.E så är det engelska som gäller.

Lycka till.
Citera
2005-04-20, 14:35
  #10
Medlem
minipostbils avatar
=)

Citat:
Ursprungligen postat av digital
minipostbil:

Hur kommer det sig att du valde just SydAfrika?

Den frågan har jag fått av väldigt många.. hehe.. om jag hade valt tex Australien hade jag inte fått samma fråga då??
njae, antagligen inte för det är vanligare att plugga där.. och jag vill inte va vanlig , Men om man ska jämföra att plugga i sydafrika eller i Sverige, så har jag räknat ut att efter 3 år så har jag tjänat på att göra utbildning där nere.. trots att man betalar sin utbildning själv. men man får räkna med va det kostar att leva där.. om någon vill kolla på skolan kolla på http://www.nmmu.ac.za
Citera
2005-04-20, 14:38
  #11
Medlem
minipostbils avatar
<tack

Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Port Elisabeth har förslummats en hel del men är helt ok. Gillar du havet och livet där så har du hamnat rätt.

Knulla inte runt AIDS Sydafrika är bland dom hårdast drabbade länderna därnere.

Få jobb som vit därnere? Jag jobbade därnere under ett och ett halvt år blev arbetslös och ringde då Svenska Handelskammaren i Sandton och han jag pratade med sa " du har inte stor chans att får jobb på grund av 1. Du är vit 2, Du är "invandrare" 3, Du är Svensk." Dom har något som kallas Black empowerment därnere som är till för att först och främst dom svarta ska ha tillträde till arbetena. Men chansen finns att du kan få arbeter men du har lite emot dig.

Boerna håller till uppe i Norra Sydafrika från Jo.burg - Pretoria och vidare Norrut. Finns en hel del i Free State med. Så i P.E så är det engelska som gäller.

Lycka till.


Tack så mycket för den infon.. hmm men alltså är sydafrika bland dom mest hårt drabbade länderna av aids? är det inte värre i mellanafrika och alla "byar" ?
Citera
2005-04-22, 23:50
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minipostbil
Tack så mycket för den infon.. hmm men alltså är sydafrika bland dom mest hårt drabbade länderna av aids? är det inte värre i mellanafrika och alla "byar" ?


Uppskattningsvis så har 21.5 procent av befolkningen HIV/AIDS. Denna undersökning gjordes 2003. Så siffran kan ha stigit något sedan dess.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f193317

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback