35 504 besökare online
858 111 medlemmar • 45 866 489 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Medicin och hälsa
Svara på ämne
Ämnesverktyg
snyggturban
Medlem
snyggturbans avatar
Jag har under ungefär en veckas tid ätit penicillin för någon bakterieinfektion. Det började med att jag hostade som en tok och kliande hals. Sen försvann min röst och jag blev både snorig och ont i halsen. Efter kanske 2-3 dagar med penicillinet kände jag mig bättre och 5 dagar senare var de flesta symptomen borta förutom hostan.

Dum som jag var söp jag mig ganska full den kvällen och det slutade med att jag spydde rätt mycket. Jag vet att detta kanske inte var mitt smartaste drag i mitt liv. Men i vilket fall så dagen efter så började jag få ont i halsen igen. Det gör ont i bakre delen av munnen typ i svalget och det gör ont i bakre delen av tungan framförallt om man rör den eller om man gör grimarser. Nu 4 dagar senare är halsontet fortfarande kvar och imorgon är sista dagen på min penicillinkur. Jag funderar på om det berodde på spyan som jag har ont om det kanske frätt i munnen eller något? Men då borde det väl gått över 4 dagar senare? Eller är det så att det kommit tillbaka som jag hade tidigare? Jag mår bra annars och övriga symptom är borta om än lite lite hosta. Kan det vara så illa att allt kan komma tillbaka efter imorgon när jag slutar med penicillinet?

snyggturban
Medlem
snyggturbans avatar
Ingen? Har fortfarande ont. Var hos läkaren som sa att han inte såg något och att det skulle gå över inom några dagar. Vilket det inte har gjort...

Stryop
Medlem
Stryops avatar
Det är förmodligen någon infektion av något slag. Jag vet, lider med dig. Har haft krångel i halsen till och från.

Hur är andedräkten? Svårt att förklara men man kan nästan avgöra på andedräkten om det är något lurt i halsen.

Tipset jag kan ge dig är att ha tålamod och dricka rikligt med vatten. Rök inte. Ta dig sedermera ner till närmsta Apotek och köp något som kallas Nyodex , joderad bakteriehämmande gurgelvatten. Om du inte har någon annan symtom än ont i halsen så undviker dom att skriva ut penicillin p.g.a. antibiotikaresistensen vilket vi bör se allvarligare på i samhället.

snyggturban
Medlem
snyggturbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryop
Det är förmodligen någon infektion av något slag. Jag vet, lider med dig. Har haft krångel i halsen till och från.

Hur är andedräkten? Svårt att förklara men man kan nästan avgöra på andedräkten om det är något lurt i halsen.

Tipset jag kan ge dig är att ha tålamod och dricka rikligt med vatten. Rök inte. Ta dig sedermera ner till närmsta Apotek och köp något som kallas Nyodex , joderad bakteriehämmande gurgelvatten. Om du inte har någon annan symtom än ont i halsen så undviker dom att skriva ut penicillin p.g.a. antibiotikaresistensen vilket vi bör se allvarligare på i samhället.

Ja fy fan långdraget... Nu har jag dessutom fått en fet förkylningsblåsa i gommen också som gör svinont. Tycker inte att det blivit bättre med smärtan heller.

Dricker mycket vatten och röker inte. Jag får ta värktabletter för smärtan fortfarande. Som värst är den på natten. Vet inte varför? kanske för att jag sover med öppen mun och det blir torrt och irriterat?

Svara på ämne
Topp Dela »