6 339 besökare online
856 714 medlemmar • 45 808 004 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Vetenskap & humaniora > Medicin och hälsa
Svara på ämne
Ämnesverktyg
lyxina
Medlem
lyxinas avatar
Ska utomlands och vill ha den bästa SPF sprayen OCH aftersunen i sprayform eftersom jag kommer bli tvungen att applicera dem själv på ryggen jag vill gärna att de ska intensifiera brännan men utan brunutansol, det vill säga ha något i sig som aktiverar melninet i hyn vid/efter solexponering eller åt det hållet... Sprayen får inte vara av typen som är i hårsprayburkar då de kan läcka ut på flyget av trycket.

Tips tack?

lyxina
Medlem
lyxinas avatar
Ingen som vet?

s-n
Medlem
Det bästa är utan! Min erfarenhet är att dylika produkter kan ge hudutslag som liknar små blåsor/acne - jag har fått det av två olika märken. Dessutom finns det en koppling mellan applicering av olika kemikalier på huden och hudcancer.

Jag vet att det kan kännas skumt att det är större chans att få cancer av krämen än av solen, men forskningen talar sitt tydliga språk. Solen har trots allt funnits där i evigheter, medan krämerna är ett nytt påfund - läs mer på wikipedia.

lyxina
Medlem
lyxinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s-n
Det bästa är utan! Min erfarenhet är att dylika produkter kan ge hudutslag som liknar små blåsor/acne - jag har fått det av två olika märken. Dessutom finns det en koppling mellan applicering av olika kemikalier på huden och hudcancer.

Jag vet att det kan kännas skumt att det är större chans att få cancer av krämen än av solen, men forskningen talar sitt tydliga språk. Solen har trots allt funnits där i evigheter, medan krämerna är ett nytt påfund - läs mer på wikipedia.
Haha det sa min mamma också, att jag bara får smörja mig med after sun :P
Tittar man på hela listan av medel de kan innehålla, typ 50 ämnen så kan man fatta de är farligt bara de.. men skulle du kunna vara snäll och länka till sån forskning? är inte så bra på att hitta

s-n
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/Malignant_melanoma

Citat:
To understand how sunscreen can reduce sunburn and at the same time cause melanoma it is necessary to distinguish between direct DNA damage and indirect DNA damage. Genetic analysis has shown that 92% of all melanoma are caused by the indirect DNA damage.[79]

92% av alla farliga hudcancerfall orsakas alltså av kemikalier på eller i huden. Solen aktiverar kemikalierna så att fria radikaler bildas.

lyxina
Medlem
lyxinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s-n
http://en.wikipedia.org/wiki/Malignant_melanoma

92% av alla farliga hudcancerfall orsakas alltså av kemikalier på eller i huden. Solen aktiverar kemikalierna så att fria radikaler bildas.
Tack för info men vad innebär det då? Finns det inga solskydd som är bra att använda då eller? Ska man vara i solen helt utan sunscreens?

s-n
Medlem
Det kan jag tyvärr inte svara på, men själv använder jag inte några sådana produkter alls.

Om du har normaltbra svenskt pigment så klarar du dig nog bra utan, om du bara tar det easy i början. Parasoll, solhatt...

Edit: Jag bor förresten i Egypten, så jag har erfarenhet av vad svensk hud pallar.

Svara på ämne
Topp Dela »