• 35 687 online
  • 1 376 089 medlemmar
  • 70 370 203 inlägg
  • Stöd Flashback  Swish: 123 536 99 96
  • 1
  • 2
2002-11-18, 00:54
Medlem
för ett par år sen experimenterade jag lite med kodein när jag hade ett gäng citodon-tabletter.. de innehåller 30mg kodein men även 500mg paracetamol. då tog jag 8 tabletter för att komma upp i 240mg kodein vilket är en trevlig mängd.. men man får även i sig 4g paracetamol vilket kanske inte är så bra.

nu har jag kommit över ett helt gäng citodon igen och tänkte testa att krossa dom och filtrera dom i kallt vatten. är det nån som vet ifall det får bort paracetamolet?
och har nån en uppfattning om vilken mängd paracetamol man kan ta utan att det blir skadligt för levern?

tacksam för svar..
2002-11-18, 07:22
Medlem
Re: citodon (kodein)

Citat:
Ursprungligen postat av kaninhead
för ett par år sen experimenterade jag lite med kodein när jag hade ett gäng citodon-tabletter.. de innehåller 30mg kodein men även 500mg paracetamol. då tog jag 8 tabletter för att komma upp i 240mg kodein vilket är en trevlig mängd.. men man får även i sig 4g paracetamol vilket kanske inte är så bra.

nu har jag kommit över ett helt gäng citodon igen och tänkte testa att krossa dom och filtrera dom i kallt vatten. är det nån som vet ifall det får bort paracetamolet?
och har nån en uppfattning om vilken mängd paracetamol man kan ta utan att det blir skadligt för levern?

tacksam för svar..

Det är mycket farligt att överdosera paracetamol och speciellt i samband med alkoholintag.
Släng Citodonet i stället... du har bara ett liv och du får inget nytt.
Mvh Angel
2002-11-18, 16:01
Medlem
tack för omtanken, men jag är fullt medveten om paracetamolets skador.. det är därför jag frågar om hur man filtrerar bort det.
och jag har absolut ingen tanke på att blanda med alkohol, varför skulle jag det?
2002-11-18, 17:06
Medlem
Phibers avatar
The Procedure
1. Obtain a quantity of tablets containing codeine, check to see if they contain anything other than codeine, caffeine, acetaminophen or aspirin. If they do, and you don't know whether or not it will be a problem, your best bet is not to use them. Measure out your desired amount of codeine (ex. 64 mg = 8 tablets * 8mg/tablet). You may want to add 2 extra tablets as it is quite likely you will lose some codeine in the procedure. As you get more experience with the procedure you will be able to get approx. 95% of the codeine extracted.

2. Measure out some nice hot water, use approx. 40ml / 20 tablets or more if needed. I would suggest you don't go over 50ml for 20 tablets. I don't know if the use of boiling water would destroy any of the codeine but your best bet is not to use it. Use hot water but not boiling. Make sure the tablets dissolve completely. Some dissolve on contact with water while others need some help dissolving by crushing them. Note : not all of the tablet will dissolve, there are water-insoluble fillers in the tablet and not all of the A/A will dissolve either(which is what we want).

[Most sources recommend that codeine not be stored at temperatures in excess of 40C (104F), so its probably better to use warm, but not hot, water. I find that it is best to crash the tablets completely in a container, and then dissolve them in a glass with water.]

3. Place the solution in a cold bath, I just use some ice cubes in a container of water. Stir the mixture occasionally until the solution drops to about 15C or lower. You won't need a thermometer to measure the temperature, just make sure it's "cold". This will take about 30 min. If you wish to speed this up, you can use less water to dissolve the tablets, and add ice chips to cool the mixture faster. Just make sure you don't add so much ice that you drastically increase the volume of the mixture.

4. Filter the solution using whatever you have. Coffee filters work well, but lab filters work the best. Just make sure you don't end up with obvious solids in the filtered solution. This will take about 1 hr. You may also want to rinse the solids left over in the filter with some ice-water to extract any remaining codeine.

[With aspirin this will take only about 20-30 minutes.]

5. Drink and enjoy! The solution will be _very_ bitter, so I mix a little Kool-aid powder into the solution. The taste isn't really bad but it's similar to sucking on a lemon.

[One gets used to the taste after a while.]

6. Sit back and wait for the effects. Because the codeine is already in solution it only needs to be absorbed, while codeine in the tablet form must dissolve before being absorbed. Because of this, the effects will probably become noticeable within 15min.

Note : I don't suggest you evaporate the mixture unless you are willing to wait a while. The Merck index warns that codeine is sensitive to heat and light. For that reason if you wish to evaporate the mixture, do it without heat, and shield the solution from light.
2002-11-18, 23:22
Medlem
jag hittade också den där på erowid nyligen.. men det stod inte ifall det skulle funka med paracetamol också.. eller är acetaminophen samma sak?
tack för hjälpen iaf..
2002-11-19, 17:50
Medlem
Citodon

ööö det börjar nog bli farligt för levern om du tar mer än 3st.
Citodon kan ge leverskador även om du doserar normalt fast under längre tid.
2002-11-19, 22:14
Medlem
att det är farlig för levern beror på att det innehåller paracetamol.
men det ska tydligen gå att filtrera bort.. jag vill bara höra om det faktiskt stämmer.
2002-11-21, 15:21
Medlem
Roger Pontares avatar
Innehåller alla tabletter paracetamol som innehåller kodein, eller gäller det bara citodon?
2002-11-23, 01:17
Banned
nuxvomicas avatar
Acetaminophen är det amerikanska namnet på paracetamol-i England heter det -paracetamol! Den "säkra" dosen är just 1 g, vilket framgår av förpackningen. Förr fanns det ett ämne som hette fenacetin, vilket man tog 3-4 g åt gången av. Paracetamol är en nedbrytningsprodukt av detta ämne. Fenacetin gav efter långvarigt användande njurskador. Eftersom man ändå kunde ta 3-4 g skulle man förstås kunna ta så mycket av det mindre giftiga ämnet paracetamol, men jag skulle inte råda någon till det. :roll: Jag har en gång försökt få ur dextropropoxifenet ur Distalgesic, som ju också innehåller paracetamol. Det verkade fungera någorlunda, men smakade vidrigt, och en del av den narkotiska substansen blir säkert kvar i paracetamolet. Det finns rena kodeintabletter -Kodein Recip och så kära gamla Treo comp, som innehåller acetylsalicylsyra och koffein också. Kodeinet i dessa tabletter är litet annorlunda också -kodeinfosfathemihydrat -mot det kodein som är i Citodon. Det verkar tas upp bättre i hjärnan, i varje fall hos mig. :roll:
2002-11-24, 05:07
Medlem
Paracetamol

Jag är ingen läkare eller så... men jag har läst nånstans att gränsen för leverskador ligger på ca 50 mg paracetamol / kg kroppsvikt. Så väger man t.ex. 80 kg så ligger gränsen vid 4 gram ungefär.

Om jag vore som du skulle jag inte experimentera med tabletter med paracetamol i för det är inte värt risken.

:roll:
2002-11-24, 11:09
Medlem
Gordon Gekkos avatar
Du kan ju testa med Treo Comp.
2002-11-26, 21:36
Medlem
Codeines avatar
Re: citodon (kodein)

Citat:
Ursprungligen postat av kaninhead

tacksam för svar..

tjena kaninhead!

jag kan ge dig ett bättre tips. skippa citodonet eftersom det är tråkigt att man ska behöva kanpra i sig paracetamol bara för att man vill ha kdeinet i sig. så här är mitt tips till dig. www.pharmagroup.com gå dit o beställ tabletter som heter "codeisan" det är små piller som innehåller endast 30mg kodein o inget annat

det är en fördel om du har ett konto hos www.paypal.com för då tar det inte mer än 3 veckor max att få grejorna hem. har beställt därifrån i 3 år typ så dom e pålitliga o säkra. tänkte bara dela med mig denna infon ifall du inte visste det

cheers
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback