Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-08-06, 21:24
  #1
Medlem
Jobbat i kundservice för ett stort svenskt företag i månader nu, har tagit mer än 2000 samtal från olika personer i olika delar av landet. Allt från 9 år till 96 år har de jag har pratat med varit.

Vad har jag då märkt. Jo det är en väldigt stor skillnad på personer. Många lugna och avslappnade, andra stressiga, hetsiga och hotfulla. Har jag märkt en skillnad mellan personer med svenska namn och utländska? Ja verkligen. Personer med utländska namn, kan ju inte se om man är invandrare, son till invandrare eller så, men dem med utländska namn eller/och brytning tar man helst samtal från. Varför? Många fler svenskar som är bråkiga/griniga/hotfulla. Jag själv är svensk.

Skulle man mäta ljudnivå så är det säkert så att invandrare är mer högljudda i telefon. Men invandrare är också mer förstående att man försöker hjälpa, mer benägna att tacka för hjälpen och allmänt trevligare i telefonen än svenskar. De trevligaste grupperna är de under 20 år, de över 60 år och invandrare (utländsk namn, och/eller brytning). Kanske 30 % av samtalen (företag som framgångsrikt får invandrare att bli kunder) är från de med utländskt namn/brytning. Men kanske 80 % av allt tackande kommer från samma grupp.

Jag är glad att ja har fått möjlighet att prata med så många människor på mitt jobb, alla dem där människor man annars bara ser men aldrig pratar med, är ju dem man pratar med på det jobbet. Har aldrig fått samtal från någon jag har känt.. Bara för mig okända människor. Har fått se många roliga adresser och namn dessutom.


Några frågor? Kommer att undvika besvara dem som gör att jag bryter mot min tystnadsplikt eller avslöjar min identitet.
2012-08-06, 21:29
  #2
Medlem
jaget84s avatar
Kanske bryter mot tystnadsplikten, men exempel på roliga namn? =)
2012-08-06, 21:30
  #3
Medlem
Kan tillägga att geografi också påverkar en hel del tycker jag. De från storstäder har ännu mer bråttom och blir också mer irriterade. Fungerar inte internet under en halvtimme så kan det vara katastrof för vissa i storstäderna, medan de i mindre städer kan vänta i någon dag innan dem ringer in.
2012-08-06, 21:32
  #4
Medlem
När jag läser att invandrare under 20 är de trevligaste kunderna så vet jag att du ljuger, najs trolleri...
2012-08-06, 21:34
  #5
Medlem
Thcfarmers avatar
Måste faktiskt hålla med, har själv jobbet som customer support, svenne banan får oftast utbrott och har ingen tålamod. Hotar med reklamationsverket hit och domstol dit. Stockholmare är faktiskt värst samt IT tekniker som tror att dom vet allt. Invandrare är rätt trevliga fast man har haft svårt att förstå dom, dom tackar en för tiden man har tagit för dom, ursäktar sig och säger trevligt tack o hej. Men visst det finns genomruttna invandrare oxå
2012-08-06, 21:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexixs
När jag läser att invandrare under 20 är de trevligaste kunderna så vet jag att du ljuger, najs trolleri...

Skrev att personer under 20 är trevligast och personer över 60.

Väldigt få personer under 20 dock och nästan ingen alls under 18. De under 20 år är mer nervösa och mindre självsäkra när de pratar, gissar att det är därför få av dessa har en tuff attityd.
2012-08-06, 21:35
  #7
Medlem
Sr.Addes avatar
Har själv haft ett service-inriktat yrke. De som klart var trevligast var invandrarfarsor och studenter

Vilka var otrevligast/jobbigast att prata med?
2012-08-06, 21:36
  #8
Medlem
Xendries avatar
Jag har med jobbat i en kundtjänst. Jobbade i lite över 1 år.

Jag tyckte snarare de var så att invandrarna kunde upplevas som trevliga för att dom verkligen inte fattade de dom behövde hjälp med på grund av språkhinder, vilket gjorde att dom ringde för att sakerna ej fungerande för att problemet låg på deras sida.

Medan svenskarna tenderade och ringa när det verkligen var fel på grejerna, vilket uppenbarligen resulterar i att man är mer irriterad.

Nu kanske vi inte är/var i samma bransch men detta är vad jag upplevde.

Ibland är inte statistik alltid rättvis om man inte vet dom bakomliggande orsakerna.
2012-08-06, 21:38
  #9
Medlem
Thcfarmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sr.Adde
Har själv haft ett service-inriktat yrke. De som klart var trevligast var invandrarfarsor och studenter

Vilka var otrevligast/jobbigast att prata med?

Sur Svensson som inte ger sig, kräver omöjliga saker och sedan kräver att prata med chefen då dom anser att en inte kan någonting!
2012-08-06, 21:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sr.Adde
Har själv haft ett service-inriktat yrke. De som klart var trevligast var invandrarfarsor och studenter

Vilka var otrevligast/jobbigast att prata med?


I gruppen medelålders män är väldigt många trevliga men dem som inte är det, är minst roliga. De medelålders män som använder en hög språklig nivå och som försöker uttrycka sig fint samt använda sin yrkestitel för att få fram sitt budskap kraftigare är minst roliga.. Har haft flera sådana som har sågat hela företaget och kundservice, inga svordomar som används utan istället formuleringar och krav och mängder av frågor.

Det skulle teoretiskt kunna vara en medelålders man som har fått en hög faktura. Nämner tidigt i samtalet att han arbetar som revisor och försöker påvisa alla, enligt honom, brister. Märker ord på en och talar lugnt och välformulerat.

Sen den andra gruppen är storstadskvinnor i 20 - 30 års åldern, av dem som är otrevliga används massor av svordomar och dessa blir mycket uppjagade och ibland vansinniga.


Vill understryka att det är som är otrevliga. Dem flesta är likgiltiga eller rent av vänliga.
__________________
Senast redigerad av Infensus 2012-08-06 kl. 21:44.
2012-08-06, 21:43
  #11
Medlem
retepm.s avatar
Är du själv utlänning?
2012-08-06, 21:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retepm.
Är du själv utlänning?

Jo, det var nog därför jag skrev "Jag själv är svensk.".

Nej jag är inte utlänning, har några % finskt blod i mig om det nu räknas som utlänning. Men det var flera generationer tillbaka..
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback