36 049 besökare online
857 066 medlemmar • 45 823 423 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Dator och IT > Dator- och konsolspel > Spelrelaterat
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Nihenna
Medlem
Att hata EA Games och Activision verkar vara normen.
Spelföretag som "förstör spelstudior mer än att de faktiskt hjälper" och liknande är saker man får höra.

Visst, vissa spelserier har kanske blivit sämre eller mjölkade för länge sedan, t ex alla CoD-spel (Som jag fortfarande tycker är bra spel, jag betalar 400 kronor för nya kartor och en ny kampanj, grafiken är en bonus, den ÄR också bättre i MW3 än i tidigare titlar, dock är inte snäppet BF2>BF3-långt.).

Men har vi inte glömt vilka BRA spel som EA och Activision har släppt?
Dessa är de jag kommer på att tänka på på rak arm:

Battlefield-serien (Säga vad man vill om BF3s brist på commander mode, 3an är fortfarande ett bra spel likt sina föregångare.)
Mirror's Edge (Detta är inte bara ett bra spel, det är ett JÄTTEBRA spel.)
NHL/FIFA-spelen som år efter år håller hög klass.
Mass Effect 1,2,3 (3an efter att de fixade slutet.)
Burnout-spelen
Dragon Age: Origins och Dragon Age2 (Ja, jag skriver 2an med, jag gillade det genuint och et är det också andra som gör.)
Dead Space 1

Activision:
Call of Duty 1-4, sen brukar det gå skiljt i åsikter men låt oss stanna vid dessa.
Doom 3
Spiderman 1 o 2
Star Wars: Jedi Outcast/Academy
The Movies
Tony Hawk Pro Skater-spelen

Min poäng är, visst, man kan gråta över att EA stängde ner Red Alert-studion, men de har också fått fram en hel del bra spel, vissa av spelen anses även vara 2000-talets bästa (t ex Dragon Age: Origins.).
Så är det helt enkelt inte så simpelt att, precis som alla företag så gör tar man snedsteg men att man inte nödvändigtvis gör det pga. att man är ond?

Kornelius
Medlem
Korneliuss avatar
Inte förrän jag får Mirrors Edge 2!

svampdamp
Medlem
svampdamps avatar
https://sites.google.com/site/electr...cks/whyeasucks

Sen är EA sämst på att lyssna på communityt(De som faktiskt köper och spelar deras spel).

Olepeter
Medlem
Olepeters avatar
Spider Man 1 & 2 var bland de sämsta filminspirerade spel jag har spelat.
Hur har du kunnat missa NFS i EA listan?

M9A2
Medlem
M9A2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Att hata EA Games och Activision verkar vara normen.
Spelföretag som "förstör spelstudior mer än att de faktiskt hjälper" och liknande är saker man får höra.

Visst, vissa spelserier har kanske blivit sämre eller mjölkade för länge sedan, t ex alla CoD-spel (Som jag fortfarande tycker är bra spel, jag betalar 400 kronor för nya kartor och en ny kampanj, grafiken är en bonus, den ÄR också bättre i MW3 än i tidigare titlar, dock är inte snäppet BF2>BF3-långt.).

Men har vi inte glömt vilka BRA spel som EA och Activision har släppt?
Dessa är de jag kommer på att tänka på på rak arm:

Battlefield-serien (Säga vad man vill om BF3s brist på commander mode, 3an är fortfarande ett bra spel likt sina föregångare.)
Mirror's Edge (Detta är inte bara ett bra spel, det är ett JÄTTEBRA spel.)
NHL/FIFA-spelen som år efter år håller hög klass.
Mass Effect 1,2,3 (3an efter att de fixade slutet.)
Burnout-spelen
Dragon Age: Origins och Dragon Age2 (Ja, jag skriver 2an med, jag gillade det genuint och et är det också andra som gör.)
Dead Space 1

Activision:
Call of Duty 1-4, sen brukar det gå skiljt i åsikter men låt oss stanna vid dessa.
Doom 3
Spiderman 1 o 2
Star Wars: Jedi Outcast/Academy
The Movies
Tony Hawk Pro Skater-spelen

Min poäng är, visst, man kan gråta över att EA stängde ner Red Alert-studion, men de har också fått fram en hel del bra spel, vissa av spelen anses även vara 2000-talets bästa (t ex Dragon Age: Origins.).
Så är det helt enkelt inte så simpelt att, precis som alla företag så gör tar man snedsteg men att man inte nödvändigtvis gör det pga. att man är ond?
Battlefield 3 är inte ett spel utan en kosas spenar uppdelad i sex separata köp eller med en påklistrad Premium etikett. NHL-serien är det bästa för oss hockey älskare, men även den serien är utsatt för konstant mjölkning varje år och istället för att släppa en patch med uppdaterade rosters, EAs "fysikfixar" och skriptgrafik så väljer man istället att sälja ett helt nytt spel för 599kr, endast till konsol. Burnout-serien man brister fan ut i tårar, helvete va EA Games är inkompetenta. Call of Duty-serien är väl designade single player spel.. men här mjölkas både ko och tjur om de ska spelas i flerspelarläge.

Vi får heller inte glömma bort dessa exkrementer: Origin, Battlelog, ESN Sonar och vår svenska knähund DICE.

99popcorn
Medlem
EA spouse var väl det som startade mitt ogillande av EA, har är ett för starkt ord.
http://ea-spouse.livejournal.com/274.html

Men det visar precis vilket jävla piss det är att jobba på (de flesta) stora spelbolag, och många av de små för den delen.

Fina Gubben
Moderator
Fina Gubbens avatar
Du glömde ta med Valve som av någon anledning ingen på forum hatar trots att dom är ett ont företag. EA och Activision tycker jag får för mycket skit. Visst har dom gjort konstiga val men inte tillräckligt för att man ska hata dom så mycket som folk hatar dom, dom släpper ju trots allt bra spel kontinuerligt.

maxg
Medlem
maxgs avatar
EA fuckade upp ssx för mkt, och det faktum att de sket i split-screen på det var ett sådant enormt långfinger till spelarna att det fick bli mitt sista EA köp. Någonsin.

Dessutom så är de spelen du radar upp inte skapade av EA bara släppta av EA, det är andra studios som har gjort spelen.

Edit: Inte alla spel du radar upp, men en del.

Olepeter
Medlem
Olepeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Du glömde ta med Valve som av någon anledning ingen på forum hatar trots att dom är ett ont företag.

Vad menar du med "ont företag"?

M9A2
Medlem
M9A2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Kanske syftar han på deras användaravtal som "uppdateras" ständigt!

Fina Gubben
Moderator
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Här är några punkter:

- Girigt privatägt företag. Vad döljer dom? Varför inte börsnotera företaget och tjäna stora pengar? Jag kan endast komma på ett svar på den frågan och det är nämligen att dom (Gabe Jew-el) inte vill att andra ska få insyn i deras ekonomi. Antagligen döljer han något som skulle få många att inse att Valve är ett storföretag som endast lever på att suga ur så mycket pengar som möjligt ur sina kunder.

- Säljer tidig tillgång till Dota 2, trots att det var sagt att det ska vara free-to-play. Anledningen är väl att dom vet att Dota-älskarna kommer köpa sig tidig tillgång, vilket betyder att dom bara suger ur mer pengar ur sina kunder.

- Blev lovade episodiser av HL2. Det löftet bröt dom när dom insåg att det inte var ekonomiskt gångbart med storslagna episoder för en billig peng. Ännu galnare var dom innan episoderna kom ut när Gabe Jew-el snackade om att man skulle betala månadsvis för episoderna ($10 om jag minns rätt). Så här 7 år senare känns det rätt bra att dom drog tillbaka den idén.

- Sålde Counter-Strike dyrare än Half-Life för att lura på dumma konsumenter i sann judisk anda på mer pengar (modden borde kostat mindre än HL då man kunde spela CS genom att köpa ett billigt ex av HL). Detta verkar dom ha löst på senare dar.

- Istället för att använda någon form av anti-cheat (dom nekade Punkbuster) så valde dom att skapa ett eget, som vi alla vet inte funkar alls. Varför funkar det inte? Jo för att stänga av alla användare som fuskar och få dom att punga ut med mer pengar för att få tillgång till spelet igen är så mycket bättre än ett välfungerande anti-cheat.

- Lite humoristisk anknytning till EA här. När EA gjorde Dragon Age 2 exklusivt för Origins så var det många som rageade sönder på forumen. Det händer inte när Valve släpper ett av "sina" spel exklusivt till Steam konstigt nog.

- Utnyttjar indieutvecklare till att skapa spel som Valve sedan släpper under sitt flagg. Väldigt oetiskt enligt mig. Exempelvis när dom köpte upp rättigheterna till Left 4 Dead och sedan stängde ner Turtle Rock (orignialskaparna av moden).

I grund och botten utnyttjar dom både konsumenter och indieutvecklare då Valve på senare år har fått över till att leva som en plattform istället för som en spelstudio. Dom lever på Steam, på att köpa upp alla bra moddar och släppa under eget namn samt användargenererat innehåll. Det finns en anledning till att Notch vägrade släppa Minecraft via Steam.
Alla utspel av Gabe Jew-el tyder på detta. Exempelvis hur han blir förbannad på att Microsoft ska släppa en egen "appstore" till Windows 8. Hans problem ligger inte i det att Windows 8 ska vara dåligt för spel, utan för att dom nu får en riktig konkurrent för Steam - vilket är vad Valve lever för. Hade dom levt av spelen dom själva skapar hade dom inte behövt vara oroliga över att Microsoft släpper en egen appstore.

Finns fler exempel men här är lite kul läsning om Valves historia från det att Half-Life kom ut till att Half-Life 2 kom ut. Läser man den inser man vilken sorts företag Valve är.

By the time Half-Life 2 came out, the Valve Corporation had made only 1 single player game and co-opted three community mods to create 18 different retail versions of the same game.

Planet Half-Lifes grundare kritiskt mot Valve
Citat:
Ursprungligen postat av M9A2
Kanske syftar han på deras användaravtal som "uppdateras" ständigt!
Det också!

Antar att det blir mycket "men du är ju dum, Valve äger <3"-inlägg av Valvebois nu. Helt okej. Jag är rätt frustrerad på Valve och detta var ett sätt att lätta på ilskan och kanske få fler att inse att Valve är ett företag som borde hatas minst lika mycket som man hatar EA/Activision.

Farbror Fazer
Medlem
Farbror Fazers avatar
Det lät vettigt tills du sa att du gillade DA 2. Kan inte ta dig seriöst, troll

Svara på ämne
Topp Dela »