Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-08-06, 13:45
  #1
Medlem
Humeruss avatar
Hej flashback!
Nu har jag bokat lite resa tillsammans med 2 vänner. Syftet med resan är lite jakt på äventyr, fina orörda miljöer och att träffa härliga människor.

Vi flyger till Venezuelas huvudstad Caracas i slutet av september(stannar där ett par dagar).
Sen flyger vi till Isla Margarita för en vecka på allinclusive hotell, tanken är att vi ska bättra på spanskan och få en mjukstart.

Sedan har vi en månad på oss att ta oss från Isla Margarita i Venezuela till Colombias huvudstad Bogota. Vi har inte bokat in något alls på 4 veckor. Tips på guldkorn kanske?

Sen ska vi flyga Från Bogota till Costa Rica och vara där i 2 veckor.
Vi har en budget på ca 23k/pers nu efter att flygbiljetter och första hotellveckan betalats, vekar det vettigt?

Sen vet jag att vädret inte är dunderbra under sept-nov, men hur illa tror ni det kommer att vara?
Citera
2012-08-07, 13:39
  #2
Medlem
låter trevligt detta!!
Får reservera mej för felaktigheter, för jag var där 2008...
Caracas kändes måttligt säkert då- men håller man sig i rätt områden bör det ju vara bättre. Mérida är fint iaf, om något mer än Caracas och öarna ska ses i Venezuela. Karibiska kusten i Colombia är trevlig (väldigt chill)- Santa Marta kan man lugnt spendera ett par dagar i (Taganga, strax utanför, om man gillar dykning). Många verkar gilla Cartagena- själv tyckte jag mest det var en turistfälla (fina byggnader hur som helst). Medellin och zona cafetera söder om Medellin är sevärda, tycker jag. Fint att se hur kaffeproduktionen går till. Bogota och Cali är inte heller så tokiga. Gillar man äventyrssport är San Gil ett måste (mellan Bucaramanga och Bogota).

Extratips: vet inte hur det är längre, men innan hade iaf Venezuela en rätt omfattande mercado negro (svart marknad) för pengar- så man kunde spara rätt bra på att ta med sig kontanter utifrån (dollar, euro, reais, pesos colombianos.... misstänker att mindre valutor inte går lika bra)- var försiktig med detta bara, för tror det är olagligt och att de skulle kunna beslagta kontanter.
I Colombia är det sällan ett problem med bankomater på större orter, men ofta har de en gräns på 400 000 pesos, så ett kort utan avgift är positivt!
Lycka till med resan, svarar gärna på övriga frågor om det skulle behövas. ha det fint!
Citera
2012-08-07, 15:07
  #3
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aventurero
låter trevligt detta!!
Får reservera mej för felaktigheter, för jag var där 2008...
Många bra tips! Backpackade du/ni också?
Har du ingen topp 5 lista på de bästa sakerna du upplevde under resan allt från mysiga kvarter till trevliga små hak

Citat:
Ursprungligen postat av aventurero
Extratips: vet inte hur det är längre, men innan hade iaf Venezuela en rätt omfattande mercado negro (svart marknad) för pengar...
Handlade ni er valuta svart eller höll ni er till dem legitima växlingskontoren?
Citera
2012-08-07, 23:31
  #4
Medlem
jag bodde ett halvår och pluggade i barranquilla, colombia. så mestadels var det bara plugga och leva normalt, precis som hemma... men passade på att resa lite också, och då var det naturligtvis som backpacker
det enklaste när det gäller pengarna är ju bara att ta med sig från var man nu reser (i mitt fall betydde det att jag tog med mej pesos när jag åkte från colombia, och reais när jag åkte från brasilien).
topp 5 är svårt.. jag gillade colombia bättre än venezuela (också mer erfarenhet av colombia).. men medellin är jäkla fint.. även kusten (ja, den karibiska då) ... hade ju så klart rätt roligt överallt- så är det ju att vara utbytesstudent
barranquilla är roligt som satan, men bara en vecka per år, och det är under karnevalen i februari (däromkring), i övrigt är det en stor industristad.
Citera
2012-08-08, 10:30
  #5
Medlem
Humeruss avatar
Hur är det med rån osv?
Alla man pratar med lyfter på ögonbrynen och tänker något i stil med "Livsfarliga KnarkColombia vad ska ni där och göra ?!"

Fattar att det inte finns något universalsvar men hur upplevde ni det som rest eller bott i Colombia?
Citera
2012-08-08, 10:34
  #6
Medlem
jag har aldrig lyckats bli rånad iaf.. fast inte någon annanstans heller iochförsig. jag känner folk som blev rånade där, förstås, men tror inte det är farligare i colombia än i andra latinamerikanska länder (framför allt storstäderna kan ju ha rätt hög nivå av kriminalitet). venezuela kändes bra mycket osäkrare än colombia. tror risken att bli rånad är störst i brasilien, bolivia och delar av peru annars- men har inga säkra källor på det.
Citera
2012-08-08, 11:39
  #7
Medlem
lottobarns avatar
Tjenare!

Om jag var du skulle jag försöka skippa Venezuela och Caracas. Om du nu skall dit så plocka med dig Dollar och växla svart med folk på gatan. När jag var där julen 2009 så fick du 5 - 5,5 bolivar / dollar borde vara runt 8-10 och över idag iom att de har en gruvlig inflation. Lägg pengarna på någon trevlig colombiansk ö istället! Lycka till
Citera
2012-08-08, 11:57
  #8
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aventurero
jag har aldrig lyckats bli rånad iaf.. fast inte någon annanstans heller iochförsig. jag känner folk som blev rånade där, förstås, men tror inte det är farligare i colombia än i andra latinamerikanska länder (framför allt storstäderna kan ju ha rätt hög nivå av kriminalitet). venezuela kändes bra mycket osäkrare än colombia. tror risken att bli rånad är störst i brasilien, bolivia och delar av peru annars- men har inga säkra källor på det.

Fantastiskt att alla som inte har varit i Colombia har en negativ inställning till landet medens de som besökt det mestadels brukar ha positiv inställning.
Så om man är någorlunda streetsmart borde det inte vara några problem att hankla sig fram i Sydamerika/centralamerika heller antar jag

Citat:
Ursprungligen postat av lottobarn
Tjenare!

Om jag var du skulle jag försöka skippa Venezuela och Caracas. Om du nu skall dit så plocka med dig Dollar och växla svart med folk på gatan. När jag var där julen 2009 så fick du 5 - 5,5 bolivar / dollar borde vara runt 8-10 och över idag iom att de har en gruvlig inflation. Lägg pengarna på någon trevlig colombiansk ö istället! Lycka till

Flighterna är redan bokade så kommer hamna i Venezuela i vilket fall. Känner på mig att valutaproblemet kommer att bli just ett problem i Venezuela.

Fast boende är redan betalt (förbaskat billigt också) för den första veckan. Då kanske man hinner fatta systemet och inte bara dyka upp som en blek svensk newbie och bli blåst.

Lottobarn vad tyckte du om Venezuela annars då? Något som är värt att se?
Citera
2012-08-08, 13:42
  #9
Medlem
Boende var det i särklass dyraste i Venezuela, så är det redan betalt så bör det inte bli allt för dyrt. bensin/diesel har iaf innan varit i stort sett gratis, så ofta kunde man betala mycket mindre för en nattbuss än för en natt på billigt hotell- sen att man så klart sover lite risigt på bussen är en annan sak. ta ALLTID med varma kläder på bussen!!! luftkonditioneringen (om den existerar) går alltid på max, och särskilt på natten- kan vara jäkligt kallt.

fick jag välja skulle jag definitivt spendera mer tid i colombia...
Citera
2012-08-09, 08:39
  #10
Medlem
Humeruss avatar
Vet inte vilka månader som du var där aventurero men hur risigt är vädret i oktober och november?

Ska man räkna med en molning himmel och att ha regnjacka på sig större delen av resan?
Citera
2012-08-09, 10:48
  #11
Medlem
jag var där från januari till augusti.. i början av året var det skönt väder- runt 30 på dagarna, och ner mot 22 på nätterna (brrr), men runt april började det bli VARMT. första regnet kom i maj någon gång- och det kan regna kraftigt! men det regnar oftast inte länge åt gången. tror det kan vara rätt annorlunda klimat inåt landet- mer regn, och svalare. temperaturen påverkas mest av vilken höjd man är på. bogota är småkyligt, cali rätt varmt, och medellin helt perfekt, oavsett när på året. kusten är alltid varm, och ibland het. ta med ett paraply, eller köp på plats (priset går alltid upp om det skulle regna )
Citera
2012-08-09, 11:04
  #12
Medlem
SeMeNoMores avatar
Det kan bli bra och trevligt, eller så blir ni mördade på andra dagen . Men det är ganska säkert nu för tiden där. Vädret ligger på runt 15-16 grader och regn i september i Bogotá.

Men Bogotá är verkligen inte det bästa med Colombia. Långt ifrån.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1932452

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback