Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-03-19, 11:10
  #1
Medlem
Hej

Ska köpa en ny skrivare och funderar på att köpa en färglaserskrivare istället för en bläckstråle så jag tänkte höra vad ni har för erfarenheter av dessa skrivare. Kommer nog främst skriva ut text och inte så mycket bilder men en och annan lär det säkert bli.

Har funderat på Samsung CLP-500 eller Samsung CLP-550 eftersom de har Duplex-utskrift men det är egentligen inget krav men däremot praktiskt.
Citera
2005-03-19, 23:30
  #2
Medlem
x12s avatar
CLP 550N är ett bra val.
Var beredd på att den nästintill är en byggsats när du får den, så -INNAN- du börjar montera ihop delarna, läs manualen så du vet vad som väntar. Det är inget problem att sätta ihop apparaten, men man får inte ta för lång tid på sig med trumman. Den är ljuskänslig.

Skaffa gärna lite extra minne. Helt vanligt SDRAM. Socklarna finns bakom luckan vid kontakterna.
Citera
2005-03-20, 12:32
  #3
Medlem
Ok då får man väl för en gång skull läsa manualen före man sätter ihop den då

Hur bra blir egentligen bilderna när man skriver ut dem på en laserskrivare, finns det någon hemsida där man kan se hur bilderna blir? De bilder jag kommer skriva ut är främst tecknade/ritade illustrationer men även "riktiga" fotografier kommer att skrivas ut men inte i speciellt stor utsträckning.

Hur upplever du ljudnivån på CLP 550N och är den snabb på att skriva ut, enligt vad man kan läsa på internet skriver den ut 20 sidor/min i svartvit och 5 sidor/min i färg upplever du att det stämmer i verkligheten?
Citera
2005-03-20, 13:51
  #4
Medlem
Mr_Blisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prosit
Hej

Ska köpa en ny skrivare och funderar på att köpa en färglaserskrivare istället för en bläckstråle så jag tänkte höra vad ni har för erfarenheter av dessa skrivare. Kommer nog främst skriva ut text och inte så mycket bilder men en och annan lär det säkert bli.

Har funderat på Samsung CLP-500 eller Samsung CLP-550 eftersom de har Duplex-utskrift men det är egentligen inget krav men däremot praktiskt.

Usch nej Samsungskrivare gör ingen glad alls. Mitt råd är att du håller dig borta från dem. Köp hellre en Xerox 6100DN, har både duplex och nätverk. Ligger i ungefär samma prisklass. Kolla t ex här
Citera
2005-03-20, 18:56
  #5
Medlem
x12s avatar
Nu är det så att jag har två CLP-550N, och de fungerar alldeles utmärkt. Inga problem med drivers, inget spök alls förutom att de tar sådär 10-15 minuter att montera ihop. Har en xerox vaxskrivare också och även den funkar OK, så det är väl lite som man känner för vilken man ska köpa. De enda skrivare jag haft betydande problem med har det stått OKI på. Det som trots allt funkat bäst i längden är HP, men då ska man inte välja någon av lågprismodellerna.

Bilderna blir inte exakt fotokvalitet, men de blir helt OK. Avsevärt bättre än vad man fick ur färglasrar bara för nåt år sedan. För extremt bra fotoutskrifter är vaxsskrivaren att rekommendera, men med nackdelen att bilkderna blir repkänsliga. Man kan lätt skrapa bort vaxet från papperet och utskriften är förstörd.
Ljudnivån på samsungerna är ungefär som vilken annan skrivare som helst.

Jag upplever det inte riktigt som så att den skriver ut 5 sidor/minut i färg, jag tycker det går snabbare än så, men jag har inte klockat den. Snabbt går det i alla fall.
Citera
2005-03-20, 19:52
  #6
Medlem
Mr_Blisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Nu är det så att jag har två CLP-550N, och de fungerar alldeles utmärkt. Inga problem med drivers, inget spök alls förutom att de tar sådär 10-15 minuter att montera ihop. Har en xerox vaxskrivare också och även den funkar OK, så det är väl lite som man känner för vilken man ska köpa. De enda skrivare jag haft betydande problem med har det stått OKI på. Det som trots allt funkat bäst i längden är HP, men då ska man inte välja någon av lågprismodellerna.

Bilderna blir inte exakt fotokvalitet, men de blir helt OK. Avsevärt bättre än vad man fick ur färglasrar bara för nåt år sedan. För extremt bra fotoutskrifter är vaxsskrivaren att rekommendera, men med nackdelen att bilkderna blir repkänsliga. Man kan lätt skrapa bort vaxet från papperet och utskriften är förstörd.
Ljudnivån på samsungerna är ungefär som vilken annan skrivare som helst.

Jag upplever det inte riktigt som så att den skriver ut 5 sidor/minut i färg, jag tycker det går snabbare än så, men jag har inte klockat den. Snabbt går det i alla fall.

Och jag har sysslat rätt länge med försäljning av bl a skrivare (dock INTE på företaget som min länk gällde), pilutta dig
Nej men seriöst, Samsungs skrivare är väl så bra som priset anger. Rent funktionsmässigt helt ok. Men deras support är slår inte Xerox på fingrarna.
Citera
2005-03-23, 08:30
  #7
Medlem
okey om man ska skulle köpa tex en HP vilka modeller kan då vara av intresse och i vilken prisklass skall jag då lägga mig i för att få en bra skrivare?

Det finns ju hur många modeller som helst av färglaserskrivare att välja mellan och de kostar en del trots allt så man vill få ut det mesta möjliga för pengarna.
Citera
2005-03-24, 18:54
  #8
Medlem
Mr_Blisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prosit
okey om man ska skulle köpa tex en HP vilka modeller kan då vara av intresse och i vilken prisklass skall jag då lägga mig i för att få en bra skrivare?

Det finns ju hur många modeller som helst av färglaserskrivare att välja mellan och de kostar en del trots allt så man vill få ut det mesta möjliga för pengarna.

Beror helt och hållet på hur stor summa du vill lägga ut. Vilket bör vara relaterat till hur stor mängd utskrifter du tror du kommer upp i. En bra tumregel är
billig skrivare = dyr i drift.
Men efter vad jag förstår så är den här skrivaren till dig personligen. Dvs lite utskrifter då och då.
I HP:s sortiment är 2550L eller 2550N något du kan titta på. Dock får du betala en del för namnet HP.
Xerox och Oki kämpar hårt för att ta marknadsandelar från HP och gör ett bra jobb med sina produkter.
Citera
2005-03-27, 16:26
  #9
Medlem
Skrivaren kommer jag att använda för hemmabruk och jag kommer inte skriva några enorma mängder direkt men det kan väl röra sig om ett par hundra sidor i månaden men knappast mer.

Vilket märke har de billigaste tonerna, priset och antalet utskrifter på olika toner verkar variera en del mellan olika märken. Det samma gäller väl andra typer av reservdelar som trumman som man skall byta med en viss intervall.
Citera
2005-03-28, 00:26
  #10
Medlem
x12s avatar
Gå in på dustin.se och jämför vad en uppsättning toners kostar. Även om du tänker handla nån annanstans ges en bra måttning på hur stora prisskillnaderna är. Håll samtidigt i minne att toners räcker olika länge beroende på att de innehåller olika mängder pulver. Sånt här brukar anges i skrivarspecifikationen. Innan samsungskrivarna anskaffades gjordes en sådan här prisjämförelse, och av de alternativ jag tittade på då låg samsungerna bäst till i både inköp och förbrukningsdelar.

Förbrukningsdelar till en skrivare är pulverkassetter, trumma och "transfer belt".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback